Jump to content

Musseförsäkring


seppo

Recommended Posts

För några år sedan hade jag en -88 gt cab som var helförsäkrad hos Bilsport och MC. Minns att jag brukade berätta för andra hur förmånligt ( billigt ) det var. Caben sålde jag och åkte till Tyskland och köpte en -92 GT Hatchback med automat istället. När jag skulle försäkra den hos Bilsport och MC fick jag höra att Mustangen måste vara minst 20 år gammal om den skall kunna kallas entusiastbil. De ville inte försäkra den. Efter rundringning hittade jag inte ett enda bolag med vettiga priser. En kompis berättade att om man är med i mustangklubben får man billig försäkring genom dom, varvid jag sökte medlemskap. Men det var en spark i luften. Man hade infört samma 20 års regel även där. Idag har jag Mussen bara trafikförsäkrad hos Folksam. Hoppas verkligen Mustangklubben kan hitta en samarbetspartner som vill försäkra även oss andra med "nyare" Mustanger. Hoppfull 5.0

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

Jag hade samma problem. Efter kollat massa försäkring till hutlösa priser valde jag till slut en märkesförsäkring hos if. Kolla in fordforsakring.com Det är if men det är en speciell märkesförsäkring. Jag betalar 5400 kr/år helförsäkrat för en GT Cab -87. Det tycker jag är helt ok. (bor ändå mitt i malmö och är under 30)

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade nyligen upp entusiastförsäkringen hos LF. för mig skulle den kosta 1300:- nånting per helår.

MEN, en vanlig helförsäkring från LF kostar för mig inte mer än 2300:- /halvår och om jag sedan ställer av bilen under vinterhalvåret så får jag tillbaka ca 1000:- av skatten så då går det hela jämnt upp :!:

Dessutom slipper jag kravet på batterifrånskiljare, brandsläckare m.m. och kan köra upp till 1000mil i stället för max 500 mil som gäller för entusiastförsäkringen.

Link to comment
Share on other sites

Tack Dennis Liljeqvist för ditt tips. Dethär verkar lovande. Jag skall kolla upp med Länsförsäkringar. Såg att du har en kompressor i din -92:a. Vet du om det sitter en smidd eller gjuten vevaxel i en -92:a? Undrar hur det skulle va´ med en kompressor och automatlåda? Jag har en -92:a GT Hatchback med automat.

Link to comment
Share on other sites

Såg att du har en kompressor i din -92:a. Vet du om det sitter en smidd eller gjuten vevaxel i en -92:a? Undrar hur det skulle va´ med en kompressor och automatlåda?

Vet inte om vevaxeln är smidd eller gjuten, tyvärr. :oops:

Nog borde det väl funka med automat och kompressor alltid, men det kanske krävs att du kollar att lådan klarar av vridmomentet.

Själv har jag mauell låda... 8)

Link to comment
Share on other sites

Till "Seppo"

Ska sitta en "vanlig" nodulargjutjärnsvev i 92ans motor, dock smidda kolvar.

Har haft funderingar på att ladda min 93a lite men jag har ju inte smidda kolvar enligt all litteratur så blir lite annat istället.

Link to comment
Share on other sites

Är det stor skillnad på effekten och vridet jämfört med original? Vad säger bilprovningen när du kommer?

Det är en "herrejösses"-skillnad :shock:8)

...och bilprovningen säger ingenting, den är intagen som flyttgods och hade kompressorn monterad vid reg.besiktningen :lol::lol:

...så den är godkänd... 8)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...