Jump to content

bensinen tar slut


seppo

Recommended Posts

Är det ingen som har en tanke på att bensinpriset kommer att fortsätta stiga utan återvändo. När priserna är uppe i 25 Kr litern har väl de flesta ställt sin mustang i garaget eller monterat en peugeot Diesel med partikelfilter.Jag ser bara två lösningar på problemet. (1.) Etanoldrift. Därmed måste man skaffa en vedeldad hembränningsapparat av större modell och köra Mussen med etanol efter konverteringen. Det kan hålla driftskostnaden nere på acceptabel nivå. ( 2 ). Metangas. Man måste skaffa en redig komposthög, modell XXL, som man tåcker med stor pressenning. Från toppen leder man en gummislang via en liten pump till flera seriekopplade traktorinnerslangar. När dessa blivit fyllda tankar man över till gasflaskan / flaskorna i Mustangens baklucka, och åker omkring gratis. Behövs bara lite gaskranar och kännedom om hur högt tryck gasen

i tanken kan komprimeras till innan den exploderar, P.S En trevlig sida att kolla på är www.etanol.nu

Link to comment
Share on other sites

Haha jo :P Men de däramed xxl komposthög på gräsmattan vetifan om jag vill ha :P Och bränna hemma kan bli dyrt... Men varför inte E85. Behövs ju bara lite saftigare förgasare och lite skystering på tändning osv.... Eller har jag glömt något? Och hur blir de med blytillsättningen? Någon som vet? Kan man blanda de precis som i bensin?

Link to comment
Share on other sites

E85 har ett oktantal rejält över 100. Det innebär att man kan ha högre kompression i motorn och tidigare tändning. E85 innehåller 85% etanol och 15% bensin. På www.etanol.nu kan man läsa att många har kört länge med en 50 procentig blandning i förgasarbilar helt utan komplikationer. Större munstycken behövs i en förgasare och datorstyrda insprut behöver högre bränsletryck. och datorn sköter resten. EFI motorn kör man på E85. För att få smörjning till spridarna skvätter några i lite 2-takts olja i soppan för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Toyota så kommer bensin ta slut någongång under 2016 men det finns ju alltid racingsoppa att köpa till mussen även om den är dyr. Den är ju inte gjord på fossila bränslen utan helt syntetiskt gjord så jag tror inte vi behöver hälla pomes frites olja i tanken.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Redan vid den första oljekrisen snackade man om att oljan skulle ta slut inom 10-20 år. Nu, 30+ år senare, har produktionen (och konsumtionen) aldrig varit så hög som tidigare. Visst, man hittar mindre ny olja numera och den är mycket dyrare att ta upp än tidigare och den kommer nog att ta slut en dag. Men att den skulle göra det alldeles snart verkar inte rimligt. :?

Fortfarande är bensinen otroligt billig i grunden. 3,70 kr/litern för att pumpa upp den, transportera, raffinera, distribuera och sälja med 50 öre vinst är lite pengar. Så det totalpris vi betalar (11+ kr/liter) har mer att göra med statens inställning till bilism än tillgång och efterfrågan på olja. :roll:

Oljan är dock en ändlig resurs och efterfrågan stiger snabbt t.ex. till följd av Kina och Indiens tillväxt. Så en dag måste vi börja använda alternativa drivmedel i stor skala. Etanol är väl ett rimligt alternativ för gamla V8:or. Dock ska man nog inte ha illusionen att det blir billigare än dagens bensin. I takt med att miljövänligare alternativ för drivmedel blir vanligare hittar nog staten på nya sätt att få in stålar....

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte det att oljan kommer att slut som vi kommer märka av. För jag tror aldrig den kommer ta riktigt slut. USA kommer nog se till att oljan kostar en månadslön/liter i övriga världen innan dom själva tar det sista till sitt försvar eller liknande.

Det handlar ju mycket om miljöpolitik. Människan har insett att man inte bara kan fortsätta släppa ut oändliga mängder föroreningar. Mycket dubbelmoral inblandat i den här frågan tyvärr... Klart jag vill kunna glida runt i schyssta bensinbilar resten av mitt liv, men kan ändå inte låta bli att tänka på hur mycket som förstörs om man fortsätter på samma likgiltiga sätt som idag.

Det är frågan om det är värt det när man tänker på hur kommande generationer kanske får lida för våra handlingar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...