Jump to content

05an


zzzRobbanzzz

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag var o provkorde den nya mustangen forra helgen, vilket ak asso. Provade bade automat och manuell. So jag har blivit riktigt sugen po o kopa en. Jag bor namligen i SC USA, och jag flyttar hem om ett ar so jag undrar om man slipper vissa skatter do?

Med den utrustning som jag vill ha kostar den helt otroliga $22 995 vilket i svenska riksdaler = 160 000

Jag fragade om garanti utanfor USA o do sa dem att den inte galler, annars ar den po 3 ar. Tror ni att det finns mojlighet att kopa typ en garanti i Sverige fran ford?

Ockso, vad tror ni bilen kan saljas for om ett ar hemma i Sverige? Det ar V6an jag tankte kopa i sanna fall.

Tack for hjelpen!

Robert

(engelsk keyboard)

Link to comment
Share on other sites

Hej Robban!

Ja, det är en kul bil, helt klart prisvärd!

Om du uppfyller villkoren för att ta hem bilen som flyttgods så slipper du tull (10%) och moms (25%), vilket för din bil innebär cirka 64.000 sek.

Det finns mer att läsa hos tullverket om du är intresserad: http://www.tullverket.se/se/Privat/flytta_till_fran_sverige/inflyttare_atervandare.htm

GTn verkar säljas begagnad från 300.000 sek och uppåt om man kollar i annonserna. V6an är förstås inte lika attraktiv som V8an, men du kan säkert få ett bra pris för den ändå.

Vilken färg tänkte du ta förresten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Robban !

Har ännu inte sett så många beggade, men dom som varit är snudd på nya och då är priset därefter. Nu går ju dessutom dollarn upp !!

Försökte höra med Ford i Sverige med garantier ev. hjälp vid problem men dom är inte intresserade. När det gäller försäkring så kan du ju pröva med att kontakta Ford Försäkring på tel: 08-541 705 75 eller så finns ett bolag som heter Svensk Bilgaranti där man kan "garantiförsäkra" bilar.

Jag har beställt en GT från handlare i Sverige, har lätt att bortse från det han stoppar i egen ficka då bilen är så grym !!

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

:oops:

Du har ju guldläge att göra bra pengar. Köpa 05:an, ta med som flyttgods och slippa massa avgifter.

Det jag inte vet är om man måste ha bott istaterna i ett år eller haft bilen i ett år för att ta den som flyttgods.

Men ska du sälja den så ska du nog köpa 8:an.

Link to comment
Share on other sites

Du måste haft bilen registrerad ett år i USA om du skall ta hem den som flyttgods. Så var det förr, vet ej om det är nya regler. Men om det är det så har tullen säkert inte gjort saken lättare. Skall du ta hem en så är det V8 som gäller för bästa pris.

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Vill man ha en import 05:a riktigt billigt bör man göra följande:

1. Avvakta till vintern, köp nu och du har din importbil hemma i slutet på september som tidigast = värdelöst eftersom Mussen är en kass vinterbil och saknar rostskydd. Eftersom efterfrågan i USA fortfarande är väldigt hög kommer det troligen att dröja ytterligare några månader innan ett vettigt beg-utbud finns att tillgå.

2. Åk över och köp bilen beggad i USA (av privatperson). Få honom att skriva kvittot på ex 19000 USD istället för ex 25000 USD och gör överföringen i 2 omgångar. (Sparar därmed ex 0,375 * 6000 USD = 2250 USD = 16920 SEK.

3. 05:an ser ut som den går på styltor och har extremt underdimesionerade fälgar, köp därför till ett par schyssta 19 tummare i USA och en sats sport/sänkningsfjädrar. Då du ändå håller på så kan det vara bra att byta till bättre dämpare också (original funkar dåligt både till standard och sänkfjädrar, för klena...) samt köpa sportluftfilter och "omprogrammeringskit" (kostar ganska mkt mer hos handlare i Sverige)

Link to comment
Share on other sites

:oops:

Du har ju guldläge att göra bra pengar. Köpa 05:an, ta med som flyttgods och slippa massa avgifter.

Det jag inte vet är om man måste ha bott istaterna i ett år eller haft bilen i ett år för att ta den som flyttgods.

Men ska du sälja den så ska du nog köpa 8:an.

Jag har haft anledning att titta närmare på detta och det finns minst tre definitioner på flyttgods.

Tullen har två definitioner:

1. Om du är "återvändare" så gäller att du ska ha ägt och brukat bilen i minst ett år utomlands för att den ska vara befriad från tull och skatt.

2. Om du är "inflyttare" så gäller att du ska ha ägt och brukat bilen i minst 6 månader utomlands för att den ska vara befriad från tull och skatt.

Sedan har vägverket också en definition av flyttgods, men den överensstämmer med tullens "återvändar"-definition. Uppfyller man den så kan man slippa många anpassningar till svenska regler.

Huruvida du är inflyttare eller återvändare beror bland annat på om du haft kvar din bostad i Sverige under tiden. Läs mer på tullens sidor: http://www.tullverket.se/se/Privat/flytta_till_fran_sverige/flytta_till_sverige_fran_tredjeland.htm Det kan vara bra att ringa tullen också och fråga eftersom reglerna ändras från tid till annan.

Om du uppfyller flyttgodsreglerna så kan du slippa 10% tull och 25% moms, så det är värt en hel del pengar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...