Jump to content

ventilera era åsikter om mII här


fredde_7996

Recommended Posts

tänkte att det kunde vara kul att få höra vad ni tycker om 74-78 mustangerna deras för och nackdelar. om det är nån här som trimmat en riktigt rejält eller om dem bara duger till att köra gammelmormor i ;)

Link to comment
Share on other sites

MII:an är en mycket underskattad bil - framförallt av alla de som inte kört en MII.

FORD tänkte verkligen till när man byggde denna bil - lade in en hel del mycket moderna lösningar som hänger med även i dagens bilar.

Det är en MYCKET bättre bil än modellåren 65 - 73

Det man kan ha synpunkter på är väl formgivningen.

Kuggstångsstyrning - den används av alla Rod åkare i USA

Motorn upphängd i en hjälpram

Bra väghållning jämfört med modellåren 65 - 73

Bekväm och tyst

Att bygga på lite väghållning på MII:an, nya stötdämpare, fjädrar och kränghämmare så blir den riktigt trevlig och klarar sedan av att hantera

en klart större V8 / preppa den som finns.

Börja bara inte med en 4:a eller 6:a då måste en hel del mer förändras.

Jag har gjort detta på min 75 MachI och det är en verkligt trevlig bil numera.

Pröva 65 toppar, HP kam och mekaniska lyftare, Offenhauser 360 insug samt en Holley 600.

Jag lovar, det blir riktigt kul ( och billigt ):--

Apropå ----------------- min är till salu jag har inte tid med 2 mussar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara erfarenhet utav min MII -74 som jag inte kört mer än 4 km hittilst :roll: Själv tycker jag att det är en mysig bil trots den tråkiga V6:an :) Den är billig och man behöver inte vara lika rädd om den som man är med en äldre 8)

Link to comment
Share on other sites

jag tycker ju att bilens formgivning är lite sisådär med, men har man bara lite fantasi så kan man ju ändra på den..

1. ta bort bakre och främre kofångaren och bygga nya av lite modernare grejor.. eller bara lägga lägga igen det helt

2. bygga ett scoop på huven eller ta en cobra huv

3. fixa vinge och bakrute "fjäll"

detta är vad jag tänkte göra på min bil för den känns rätt ofarlig att sätta sågen i men jag tycker helt klart att man ska behålla grundideerna på dessa senare bilar.. sen ska den ju gå som den ser ut.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tycker att Mustang II -74 V6 är en helt underbar bil, min hade stått under kapell i 7 år, det enda jag gjort under åren var att dra runt motorn för hand några varv då och då och kollat av kylarvattnet.

Förra sommaren ville jag starta den, tog ett nytt batteri och hällde bensin i förgasaren och Brrrrrrrum igång gick den !!!! Helt otroligt!!! :D

Bromsarna hade ju givetvis fastnat, :idea: sprayade 556 och tog en slägga och slog lös dom, :D .

Säg vilken annan bil som skulle fixa det?

Lycklig ägare.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min -75 Ghia 1986 som flyttgods av en amerikansk kille som bosatt sig i metropolen Sala. Visst har det varit ett väldigt jagande efter delar och mycket jobb men det har varit värt all ansträngning när man fått sån uppskattning av både motorintresserade(och svensk bilprovning)för att man renoverat en så "udda" modell. I början av 90-talet borrades blocket, toppar från 351W-69 monterades tillsammans med en hyffsat mild kam, Weiand insug,Holley 600 vac,Hedman hedders och diverse kringutrustning. C4:an preppades av EAT. Bilen sänktes, rost lagades och lackades om. Nu fin åker jag när tillfälle ges och kan fortfarande visa bakljus åt många turbobrats :-- . Min chippade v40 T4 känns trött jämförelsevis..

Fortsätt visa upp era II:or.....

Link to comment
Share on other sites

Min Musse ser ut som en hög med skrot just nu, men i framtiden så hoppas jag på en snygg, omlackad, milt trimmad liten ponny med massa skojjiga tekniska mods.

Hittils har den mesta tiden gått åt att lära sig hur allt fungerar, gråta lite över hur jäkla lurad man blev på sitt inköp, och sedan byggande av garage.

Saker jag håller på med för tillfället:

*Modifierar en ny bensintank för montering ovanför bakaxeln.

*Rustar upp bromstrummor.

*Byter till serpentinrem och elfläkt

*Bygger digital instrumentering

*Byter ljusinsatser (läs: moddar. dom dumma grejjerna passar ju inte!)

*Fixar problemet med ånglås

*Byter motorfästen till MII-fästen.

Tyvärr har jag ingen i min bekantskapskrets som äger jänkare, eller förstår min vision med bilen. ("åh, du borde sätta en vinge på den!")

Sen att man varken kan eller har svets, kan så fruktanvärt mycket om bilar som man skulle vilja, gör att allt tar en fruktasvärd tid.

Vissa saker törs man ju bara inte göra för man tror man aldrig får ihop 'et igen.

Det lilla jag kört med bilen, har nog varit de lyckligaste stunderna i mitt liv dock. :-) Hur kul får man ha?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft ett par II:or och tyckte det var trevliga bilar. Hade lite tuffare stötdämpare och breda däck med bra fäste, var inte många som hängde med när det svängde! V6an var ju såpass "slö" att det inte släppte när man stog på ut ur kurvorna heller. :--

Tyvärr klassas den tydligen inte spm en "äkta" mustang av alla men den är helt klart underskattad.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag säger som jag alltid har sagt om IIor, dom är väl värda

att renovera och vårda, jag personligen tycker det finns för

få på våra Mustang träffar. 8)

Kom och visa upp era Mustanger, för många är Mustang II

en ovanlig Mustang men med tanke på stora antalet som

gjorts så borde också många förvånas över att den nästan

aldrig syns till. :roll:

Jag tycker den skall komma fram mer, det finns massor av

varianter av Mustang II, stora variationer betyder också en

bred publik. :shock:

Kom och gör oss andra Mustangdårar förvånade eller snarare

glatt överaskade. ;)

Link to comment
Share on other sites

II'orna är ju kalasfina. :)

Funderar starkt på att köpa en '74 fastback (iofs med en 4cyl motor).

Motorn blir ju att bytas hur som helst oavsett vilken som sitter original.

Det blir nog en klart modernare V8 i så fall.

Hoppas bara att det går att bygga om motorrummet så man får i den nya besten. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hoppas bara att det går att bygga om motorrummet så man får i den nya besten. :roll:

Vet en kille (Tord) som har en strokad 351w i sin IIa. (408 nu om jag inte minns fel) Han var ju med i klubbtidningen för ett tag sedan väl?

http://www.mustangpower.se/powermeet/im ... age66.html

http://www.mustangpower.se/powermeet/im ... mage8.html

http://www.mustangpower.se/powermeet/im ... age12.html

Link to comment
Share on other sites

Är det inte sak samma? Dvs har bilen V8 från början så är det bra men har den det inte så blir det en del merjobb oavsett årsmodell?

Man kan väl säga att det är mycket mer jobb att göra det på en 74'a.

Sen har jag hört att byta till 8'a i en Mustang II f.ö. är det lättaste motorbytet i bilhistorien. Själv vet jag inte då jag inte bytt i nån bil alls. Vet att jag har en #)%/ massa jobb att fixa till alla klantiga missar från personen som började med jobbet.

Link to comment
Share on other sites

MrTurbo_1645> Måste vara en 75'a annars blir det problem med motormodsen.

Mats G Johansson> Den var ju kalasfin. :) Men 70000:-, är det normalt för en Mustang II? Jaja, det är värt en funderare, det är ju inte gratis att importera och regga in bilen heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...