Jump to content

Vilken motorolja ska jag använda?


Recommended Posts

Den olja du ska ha ska du köpa efter klassningskraven som finns i instruktionsboken.

Eftersom Mustangen är sedan stenåldern ,så är de såkallade gräsklipparoljorna högre klassade.

Det innebär att du kan köpa vilken olja du vill,det intressanta är viskositeten

Om du använder bilen mycket på vintern utan motorvärmare ,och det är kallare än 20 grader ska du ju givetvis köra på 5/30 ,eller dyl.

men eftersom det är en hobbybil som används på sommaren ska du aldrig gå under 10/30-40. Men 15/40 är nog billigast och bäst. Är det trimmat med Race spel, så gärna 20/-. Tänk på att en 5/-50 olja är en uppskrämd 5 olja som återgår till 5 när den är slut.,med hög viskositet(rak olja) behöver bilen varmköras längre för att uppnå drifttemp.

APIklassningen på oljor visar ju att dom kan användas till entrepenadmaskiner o dyl, så lantmännens oljor är definitivt inte dåliga utan tvärt om mycket prisvärda.

Skit i flashiga förpackningar och fabrikat,det är klassningen som gäller.

man kan handla olja på ÖB och Biltema med gott samvete.

Helsyntet i en hobbybil är att kasta pärlor till svin... :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ett ämne man aldrig blir helt klock på det här.

Men jag prata med en tekniker på Valvoline om just motorn i min och enligt honom så sa han att jag apsolut inte skulle hälla i något annat än 5w-30 i denna motor med rätt betekning för den. Motorn ska tydligen vara speciellt anpasad för denna tuna olja. (Har 4,6 litersen i som kom 96)

Bilen är körd på sån olja hela tiden och har nu rullat 125000 miles så jag fortsätter med den har jag kommit fram till.

Har köpt hem en 20 liters tunna nu :--

Men alla tips och ideér motages med all respekt.

Ska försöka mecka ihop en sån där test maskin och leka lite här i vinter :--

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Men jag prata med en tekniker på Valvoline om just motorn i min och enligt honom så sa han att jag apsolut inte skulle hälla i något annat än 5w-30 i denna motor med rätt betekning för den. Motorn ska tydligen vara speciellt anpasad för denna tuna olja. (Har 4,6 litersen i som kom 96)

Om motorn kräver denna olja, så står det säkert uttryckligen i serviceboken/instruktionsboken att det ska vara den typen.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller 90 talsbilar och nyare kan vissa motorer vilja ha lågviskositet,beroende på vissa teknikaliteter i motorn.

Men då står det det i instruktionsboken.

Men tänk på att en V8 ska aldrig plågas och belastas hårt förrän oljetempen överstiger vattentempen, och det gäller speciellt FE motorerna med rötter i 50 talet..

Med helsyntet händer att driftstempen går ner för att friktionen sjunker,så att teoretiskt kan spelen i motorn bli större än med rakare mineralolja,med följd att oljeförbrukningen ökar och även motor slammer.

Link to comment
Share on other sites

Men jag prata med en tekniker på Valvoline om just motorn i min och enligt honom så sa han att jag apsolut inte skulle hälla i något annat än 5w-30 i denna motor med rätt betekning för den. Motorn ska tydligen vara speciellt anpasad för denna tuna olja. (Har 4,6 litersen i som kom 96)

Om motorn kräver denna olja, så står det säkert uttryckligen i serviceboken/instruktionsboken att det ska vara den typen.

Jo du det står med fet still 5W-30 sen står det att oljan ska uppfylla fords WSS-M2C153-F står även så här du får inte använda "Non-Detergent oils" du får inte använda "API SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG". Och API SG är ju ingen direkt dålig klassning så då har man krav på oljan från fabrikantens sida även om nu SG är på väg bort så var den ju rätt vanlig på 90 talet.

Den här oljan ska tydligen innehålla ett friktions ämne som man ska ha i dessa motorer därav dessa speciella krav.

Har lästa att kolvaran är teflon belagda i 4,6 litersen kanske därför dessa krav? Men jag är inte säker på om dom var det direkt eller om det kom senare i produktionen någon som vet om dom är det på 96:orna?

så här skriver motorcraft själva om oljan.

SAE 5W-30 and SAE 10W-30 Super Premium Motor Oil

Meet the requirements for the American Petroleum Institute(API) "Engine Oil Licensing and Certification System." Both 5W-30 and 10W-30 carry the API "Certification Trademark" identifying them as meeting the latest performance standard for gasoline engine oils established by the vehicle

Fuel-efficient formulas include special friction modifiers that save gas

Premium additive packages fight sludge, varnish, rust, corrosion and wear

Formulated for easy cold-weather starting–at temperatures down to -10 degrees Fahrenheit (-23 degrees Celsius) with 5W-30 and 0 degrees Fahrenheit (-18 degrees Celsius) with 10W-30

Both oils meet vehicle manufacturers' performance requirements for gasoline engines

5W-30 is recommended to service any gasoline-powered passenger car or light duty truck engine prior to 2001 model year

SAE Grade 5W-30 10W-30

API Service SJ / EC SJ / EC

Gravity, ºAPI 32.1 31.1

Specific Gravity, @ 60ºF (15.5ºC) 0.865 0.870

Density, lb/gal 7.21 7.26

Flash Point, COC, ºF(ºC) 410 (210) 439 (226)

Viscosity:

cSt @ 40ºC 66 72

cSt @ 100ºC 11.1 10.8

Viscosity Index 159 139

HT/HS Viscosity, cP @ 150ºC 3.2 3.2

Pour Point, ºF(ºC) -40 (-40) -31 (-35)

Sulfated Ash, Wt. % 0.86 0.86

Total Base Number (TBN) 6.7 6.7

ASTM Color .5 4.5

Men jag säger fortfarande all kunskap i ämnet motages med respekt.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...