Jump to content

Lagerras hjullager vänster bak. Renovera hela bakaxeln? 9&qu


Recommended Posts

Hej. Hat råkat ut för ett "litet" tråkigt problem. När jag körde en kväll (grusväg) så började de låta skumt från vänster bakhjul. Lät precis som om jag hadde fått sand eller något i hjullagret, alltså knastar och har sig. I dag skruvade jag av däcket och kollade om de kunde vara något skumt som släppt eller något bakom trumman, men där verkade allt vara i sin ordning. Så jag tog och snurrade på axeln ut till hjulet och kände att den verkade kärva rätt bra och så upplevde jag de dära krasandet då och då när jag vred runt. Verkade som om de kom från lagret i bakaxeln längt ut mot hjulet.

Va kan de vara som har hänt? Lagerras? Vad gör jag åt de?

Om de nu skulle vara lagret som mår skit som jag är ganska säker på att de är, så va bör man då göra. Lämna in hela bakaxeln på renovering eller är de någon ige att försöka sig på de själv? Alltså då släppa på överfallet inne vid kronhjulet och dra ut axeln till vänster hjul och enbart byta lager? Och hur sitter då lagret på en 9" bakaxel? Har lite knapert med micrometer och sådant hemma nu och så har jag inte mycke till renoverat en bakaxel förut så va tycker ni jag skall göra?

Om de inte är någon ide att ge sig på de själv så kanske ni kan rekommendera några bra firmor i närheten av alingsås som kanske kan göra jobbet bra och hyffsat billigt? Vill ju ha ut bilen så fort som möjligt igen....

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få....

Link to comment
Share on other sites

Att byta lager på en drivaxel, om det är det du menar, är enkelt. Du behöver inte släppa på något överfall. Kolla i mekhandboken hur du får ut drivaxeln bara. Det gör du på 30 minuter.

Sen får du då ut axeln men det rasade lagret. Det sitter pressat på axeln längst ut mot bultcirkeln. För att få bort det och dit med ett nytt lager behöver du hitta någon med en press...för honom är det sedan ett enkelt jobb! :)

Och kostnad, ja 100 spänn + lager om du går in på en verkstad och rycker tag i en snubbe o frågar om han kan fixa det ;)

Link to comment
Share on other sites

Att byta lager på en drivaxel, om det är det du menar, är enkelt. Du behöver inte släppa på något överfall. Kolla i mekhandboken hur du får ut drivaxeln bara. Det gör du på 30 minuter.

Sen får du då ut axeln men det rasade lagret. Det sitter pressat på axeln längst ut mot bultcirkeln. För att få bort det och dit med ett nytt lager behöver du hitta någon med en press...för honom är det sedan ett enkelt jobb! :)

Och kostnad, ja 100 spänn + lager om du går in på en verkstad och rycker tag i en snubbe o frågar om han kan fixa det ;)

Jaha så de är inte svårare? Alltså så borde de bara vara att lossa på dom 4 bultarna innanför bultcirkeln så får man ut lager + axel genom att brara dra i bultcirkeln? Går de med handkraft eller behöver man värktyg för att dra ur axeln? I så fall, vart får jag tag i detta värktyg?

Link to comment
Share on other sites

Ja så enkelt är det :)

Bort med de fyra bultarna och sen ska du bara kunna dra ut axeln med handkraft om allt är som det ska. Min drivaxel satt lite hårt för axeln har fått en smäll en gång...men det löste sig genom att jag bultade lite på bultcirkeln i sidled samtidigt som jag drog i drivaxeln!

Link to comment
Share on other sites

Bra bra då blir de ut och rycka i den mera då :D Har precis tagit bort hjul och trumma. Märkte även att hela alltet där backar och drejjer satt blev löst men de är nog som de skall. Hopp bara ut och banka igen då :D

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyckats få ur axeln. Va inte svårare än att dra lite och knacka med hammaren. När jag fick ut axeln så va de som jag trodde, lagerras.

Nu vill de bara till att hitta någon som kan dra av och prässa dit ett nytt lager. Vilka värkståder eller firmor kan snabbast fixa sådant tro? Kan de gå med en vanlig firma som sysslar med dmetall, svarvning och sådant? Eller för de va en firma som är hemma på de dära med att dra av lager från bakaxlar osv? Tycker ju änna att problemet inte riktigt är löst bara för man har en präss iockmed att man lär få ha anpassade saker för att komma imellan lager osv för att kunna dra av bland annat den ringen som sitter framför lagret. Va tror ni, fixar en lite mindre bilinriktad firma de dära med avdragningen tro? Eller kanske ide att ringa ford i gbg så dom får dra av och byta å så då det inte fins någon ford-verkstad här i alingsås.

Bilder på axeln. LAGERRAS... http://web.telia.com/~u32218326/Bilder/ ... _drivaxel/

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Här kommer några bilder som kanske kan hjälpa dig.

De kom i lite fel ordning.

Kapning av lager först.

Sen nytt lager.

Ipressning av nytt.

hoppas det hjälper dig.

Mvh Håkan

Link to comment
Share on other sites

Jo. Lager och de har jag redan jocklat bort.. Och tänkte sn banka på lager och låsring med ett avsvarvat rör i rätt diameter. Då värma på ringen innan påbankningen för de är la de du behöver göra innan påpressning med om man nu skulle prässa på de med press. Eller behövs de ej då ?

Link to comment
Share on other sites

Åk till en vanlig bilverkstad dom har garanterat en press,Själva lagret är det inga problem att värma och sätta dit men krympringen utanför lagret bör pressas dit.Som föregånde skrev det kostar kanske någon hundring till fikakassan på verkstan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oj hadde änna glömt av denna tråden. Men iallafall kapade bort de gammla lagret, låsring och bankade på ett nytt. Värmde sedan låsringen tills den blev alldeles orange och så. Sen va de bara att släppa på den och banka lite med lämpligt rör så satt den fint sen :D Detta löste jag då för några veckor sen nu så allt har funkat kanon sen däss.

Stort skall ni ha för hjälpen jag fått :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...