Jump to content

Gnällig framvagn


Recommended Posts

Halloj på er!

Har kört min musse nu cirkus 90 mil sen jag regbesiktigade den förra onsdagen :D Allt funkar som det ska för en 39-årig gammal bil, det vill säga att saker och ting kanske inte alltid är i topptrim.

Framvagnen gnäller som en gammal järnsäng och jag tror mig ha lokaliserat gnället till dämparna? Nån mer som haft samma fel? Är det någon som sitter på måtten till dämparna för det borde väl gå att handla lite varstans?

//S

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Gnället brukar oftast komma från övre bärarmen som dämparen sitter i och därför kanske det låter som om det vore från dämparen.

Men visst kan det vara dämparna ändå.

Är dom gamla och slitna så ska de bytas.

"Safety first"

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att göra bort mig men går det fixa snabbt och enkelt?

Funktionen på dämparna är helt OK men är de dom som gnäller ska de bytas, bara det att ekonomin är lite lätt ansträngd för att ta till i underkant.... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Bussningarna i övrebärarmen - sitter i ytterändarna på upphägningen i karossen - behöver smörjas då och då.

Kör in lite fett i nipplarna så fungerar det säkert igen.

Har du raka nippla är det ett h-te.

Köp 90 graders nipplar istället och livet blir en dans.

Link to comment
Share on other sites

Beställde ny framvagn och noterade att det var raka nipplar på övre bärarmarna. På de gamla satt det vinklade nipplar men de är av en annan dimension, så jag måste beställa nya.

Varför kör man med raka nipplar över huvud taget på övre bärmarmarna? Det är ju hart när omöjligt att få utrymme för fettsprutan :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hej har oxså ett sabla gnäll i framvagnen men det finns inga nipplar är det någon som vet vad det är för gängor i dom övre bärarmarna så man kan köpa ett par nipplar o skruva dit . PS Trodde oxså att det var stötdämparna som gnällde DS :shock:

Link to comment
Share on other sites

det matnyttiga råd jagfick ikväll på onsdagsträffen i Årsta var att skruva väck skruvarna och köra in WD40 e.dyl. Fast det hade ju varit smutt med nipplar. Det är väl standardgängor på de grejerna? Med amris-gängor då såklart så handla en näve, inte så dyrt och prova dig fram?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Under vintern så har jag bytt hela framvagnen mot nytt.

Övre och undre bärarmar,fjädrar,gasdämpare allt.

Men då har den helt plötsligt börjat att knirka och gnälla.

Innan med dom gamla prylarna så var den tyst,snacka om trist.

Kom på nu att det inte fanns några mellanlägg mellan fjädrarna och stötdämpartornen upptill det följde inte med dom nya fjädrarna.

Ska beställa nya och sätta dit dom så får jag se om det blir nån skillnad.

Annars så har jag smort alla leder efter konstens alla regler.

Det är inte kul med en bil som gnäller.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sven.

Jag hade gnäll på vänster sida och det visade sig att ena smörjnippeln på övre bärarmsaxeln var av och att axeltappen var nersliten på grund av utebliven smörjning = gnissel.

Förra ägarens fel att det var så på min bil.

Bytte axel OK.

CMC 1507

Lennart

Mobil 070 784 96 82

Link to comment
Share on other sites

Hej Lennart.

Hoppas så inte är fallet på min bil :-( Det har kommit senaste veckan och det kanske är det californiska fettet som gett upp? ;-)

Ska ta en långlunch och försöka smörja upp och se om det kan göra susen!

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Hoppas att långlunchen ger positivt resultat. Släpp på skruvarna som sitter lägst upp på stötdämparen helt så att den är ur funktion och gunga på bilen och lyssna om det gäller. Om gnället är borta, då är det stötdämparen.

Håller tummarna.

CMC 1507

Lennart

Mobil 070 784 69 82

Link to comment
Share on other sites

Givetvis skulle jag felsökt först men nu hade jag tur och nu går bilen tyst och fint!!! :-D

Eftersom mina bilar alltid måste ha minst ett fel så har kylaren börjat svettas i nederkant, suck.........

Kylarcement är inte att rekommendera, eller hur? Jag får hoppas det lagar sig självt tills vidare så får jag se hur jag attackerar problemet. Ny kylare får det väl bli i värsta fall.

Tackar för all hjälp iallafall!

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Var det inte en ny kylare på bilen? Det såg ut som den var bytt för det satt två stycken gummislangsbitar längs ner på de smala rören som går till växellådan om jag inte minns fel. Det är inte original.

Försök att hitta läckan innan du byter kylare.

CMC 1507

Lennart

Link to comment
Share on other sites

Kylaren är rätt ny och det är jag som bytt slangarna därnere eftersom de läckte F-olja. Flänsarna i ovankant är sargade vilket jag misstänker beror på att fläkten tagit i och därmed kanske den också har köttat till det lite därnere.

Det läcker ingenting när motorn är igång så kanske eventuellt kommer det från expansionskärlet? Nivån är på topp hursomhelst. Bilen ska få ett tjugotal mil under helgen så jag får se hur det utvecklar sig.... :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Min Cougar gnäller också i framvagnen men bara när det är varmt i motorrummet. Alltså bara när bilen gått en stund och man kör långsamt på någon ojämnhet.

Precis alla bussningar och leder är bytta i framvagnen. :?

Nu är motorn ur och jag skall snygga till motorrummet. Får väl ta detta med gnisslet också. Skall se om jag kan lokalisera några smörjnipplar. Jag tor det var så att det inte gick att komma till med någon normal fett spruta. Gnisslet har hittills också varit det minsta problemet på mitt otursköp. :(

Link to comment
Share on other sites

Gnisslande framvagn på Mustanger och Cougars är ett vanligt förekommande problem på alla forum jag besökt.

Här är en kort artikel i ämnet.

http://mustangmonthly.com/techarticles/ ... ndex1.html

National Parts Depot har en sats specialsmörjnipplar som får plats utan att det behöver skäras hål i fjädertornet, art. nr. 908-1 på sida 57 i 2006 katalogen, som de tar $16.95 för.

Jag hittade ytterligare lite användbar information i ämnet på Mustang Steve's hemsida.

http://www.mustangsteve.com/msFAQsuspension.html

Att slipa en skåra längs axeln som håller övre länkarmen borde tillsammans med smörjnipplar eliminera gnäll från de övre lagringarna permanent (om man smörjer då och då vill säga).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...