Jump to content

vevhusventilation ska gå till ???


Micke B

Recommended Posts

På ena sidan går vevhusventilatons slangen in på en typ hörhöjnings platta under förgasaren och givetvis är det vacum där ;)

Men strax åvanför finns en till nippel som nån slang ska in i vad lägger jag där?

Pluggar jag igen den så dör motorn vid snabb gas

Hadde upp det här förra året på en tråd men ingen förstod väl vad jag menade

Ska jag köra in vevhusslangen från den andra sida in i förgasaren :?: den går nu in i luftburken

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

HEJ.

det brukar vara 2 anslutningar på förg.plattan

en för vackumregulatorn till vxl-lådan,

och en till vacumklockan på fördelaren.

vad jag vet så tas luft genom ventil som sitter

i oljepåfyllnings hålet.

i andra ventilkåpan sitter en slang,ofta med backventil som

leder upp till undersida av luft burken, och i luftburken

råder ju undertryck. där med sugs luft igenom ventilen på

andra sidan och igenom motorn till förbränning.

Link to comment
Share on other sites

En liten snabb fråga bara. Går väll lika bra att köra med 2 lock utan slangar som ryker lite. Alltså att vevhusventilationen skall gå till luftfiltret är väll inget som är nödvändigt? Möjligtvis lite bättre för miljön och sämre för motorn.

Va säger besiktingen om du har 2 vanliga kromade lock utan slang? Något krav på slangen?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Motorn går sämre med bara två lock på ventikåpor,

om du står framför bilen så ska den kåpan som sitter

på vänster hand anlutas med en backventil och gummi-

slang till insug anslutningen sitter på spacer antingen i bak-

kant eller i sida. :?

Från ventilkåpan med lock som du fyller olja i så skall endas

slang anslutas mellan lock och luftrenare. :shock:

Principen kan vara omvänd alltså backventil PCV på oljepåfyllningslock

och anslutning i spacer och då har inte anslutningen på vänster

sida någon backvetil utan ansluts till luftrenare.

Slangen från automatlådans vakum ventil skall anslutas på

insuget i bakkant där även anslutning för bromservo brukar

sitta.

Finns några olika varianter på closed emmision blir bara

snurrigare med fler beskrivningar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...