Jump to content

Sänker etanol avgasvärderna tro?


Recommended Posts

okej... men går bilen skit då eller ? Den kan inte ta skada ?

Va jag fattar de som så är de inte mer eller mindre slitsamt för moton om man jämför med bensin. Kommer nog däremot gå lite sämre då en motor som är byggd för etanol får lite mindre bränsle jämfört med samma notor fast för bensin. Kör själv 100% E85 i min orginal 740 (bruksbil). Funkar kanon så länge de inte är för kallt på norgonen då du har glömt sätta i motorvärmaren. Alltså lite mera svårstartad...

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog däremot gå lite sämre då en motor som är byggd för etanol får lite mindre bränsle jämfört med samma notor fast för bensin

Är det inte tvärt om? En etanolmotor kräver väl ca 25-30% mer bränsle i jämförelse med motsvarande bensinmotor eftersom etanolen har betydligt lägre energiinnehåll.

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog däremot gå lite sämre då en motor som är byggd för etanol får lite mindre bränsle jämfört med samma notor fast för bensin

Är det inte tvärt om? En etanolmotor kräver väl ca 25-30% mer bränsle i jämförelse med motsvarande bensinmotor eftersom etanolen har betydligt lägre energiinnehåll.

Jo de jag menade. Alltså att en motor som är byggd för bensin matar in för snålt med etanol, så bensinbilen han häller/blandar de i kommer gå sämre. Va de jag skrev med men förstår att du misstolkade då jag nästan misstolkar de jag själv skrivigt då jag läste de igen :P

Link to comment
Share on other sites

Är det något även jag behöver tänka på.

Skall regbesikta min -70 den 24/5

eller är det tillräckligt höga toleranser hos bilprovningen.

i så fall vilket blandningsförhållande är att rekomendera.

Ska bli skönt att äntligen få ut och prova bilen efter

allt renoveringsjobb i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Provade först med att hälla i etanol som jag fick åka 10 mil fram och tillbaka för att tanka, och hjälpte inte ett dugg på värderna. Sen hällde jag i 4 liter t-röd, samma värden ändå... :x

Så nu ska jag byta olja, tändstifft och filter så får vi se om det hjälper något kanske... Annars får det bli Jernbergs bil i gbg så dom får felsöka :?

Link to comment
Share on other sites

Att hälla i t.ex K-sprit i tanken är ett gammalt trick för att få ner CO-halten inför en besiktning, när man inte kan få ner den på annat sätt. Då såg man till att ha bara lite soppa i tanken och hälla i 2-3 liter K-sprit. Det brukade göra susen. Vilken procentsats det blir var det nog ingen som tänkte på. Men upp till 50% E-85 skall praktiskt taget vilken bil som helst klara av. Det borde göra riktigt låga CO-värden, och varför det inte blir så på din bil är konstigt. Är din motor nyborrad så kommer det upp olja i förbränningsrummet, tills motorn är inkörd. Igenkorkat luftfilter är väl uteslutet? Fet bränsleblandning är ytterligare ett alternativ. Hög CO-halt betyder annars taskiga oljeskrapringar eller ventilstyrningar/tätningar.

Link to comment
Share on other sites

Att hälla i t.ex K-sprit i tanken är ett gammalt trick för att få ner CO-halten inför en besiktning, när man inte kan få ner den på annat sätt. Då såg man till att ha bara lite soppa i tanken och hälla i 2-3 liter K-sprit. Det brukade göra susen. Vilken procentsats det blir var det nog ingen som tänkte på. Men upp till 50% E-85 skall praktiskt taget vilken bil som helst klara av. Det borde göra riktigt låga CO-värden, och varför det inte blir så på din bil är konstigt. Är din motor nyborrad så kommer det upp olja i förbränningsrummet, tills motorn är inkörd. Igenkorkat luftfilter är väl uteslutet? Fet bränsleblandning är ytterligare ett alternativ. Hög CO-halt betyder annars taskiga oljeskrapringar eller ventilstyrningar/tätningar.

mm... jag har faktsitk inte en aning, men kanske hade i för lite E-85. Ska det hjälpa även på HC värdet eller?

Dom på firman jag var hos trodde kanske att det satt chip i bilen som gjorde dom höga värderna, för vad han än gjorde och lossade så verkade det som om bilen kompenserade så det blev samma värden hela tiden :?

Men nu har jag bytt olja å oljefilter och även gjort rent luftfiltret, så nu får vi se om det kanske hjälper något. Tänkte även köpa stift men dom va så dyra, (130:- st.) Men orginal skulle dom räcka 16000mil så dom är nog okej, ska plocka ner och kolla imorrn...

Link to comment
Share on other sites

K-sprit, T-röd eller etanol spelar ingen roll det är sprit alltihop. Endast möjligtvis mängden som behövs som diffar.

T-röd funkar utmärkt med en blandning 2/3 bensin 1/3 sprit. Det blir ingen större skillnad på HC-värdet utan sänker bara CO- halten.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Hörde häromdan att man kunde hälla i etanol i tanken för att sänka avgasvärderna som inte går igenom besiktningen, någon som har nån erfarenhet av det? Och hur mycket ska man då hälla i ?

MvH: Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej Du!

När skall du besiktabilen? Jag hade samma fel på besiktningen. För höga värde. Fick köra in tre gånger. Det visar sig att där sitter en luftpump som gör att värderna blir höga, helt normalt. Det skall besiktningen veta om detta. Bor i Malmö och fick det igenom plus pengar tillbaka för ombesiktningen. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Hej Du!

När skall du besiktabilen? Jag hade samma fel på besiktningen. För höga värde. Fick köra in tre gånger. Det visar sig att där sitter en luftpump som gör att värderna blir höga, helt normalt. Det skall besiktningen veta om detta. Bor i Malmö och fick det igenom plus pengar tillbaka för ombesiktningen. Lycka till.

Jo men det är "bara" om lambdasonds värdet är högt, då har det med luftpumpen att göra, hade nämligen det problemet på min 94:a, men nu när "alla" avgasvärden är för höga så beror det inte på luftpumpen.

Det var bara dit lambdasonds värde som var högt då va??

Link to comment
Share on other sites

Hade själv detta problem med en Gammal Alfa.. hällde i sprit, gräsklipparbensin (lägre utsläpp) o provade med nytt luftfilter o så.. men inget hjälpte. Då fick jag tips om att det troligen berodde på slitna ventiltätningar alt. slitna oljeringar i motorn. Då hjälper inga spritsorter.. men byta till en dyr o ny fin synthetolja var medicinen. Direkt till bilprovningen innan oljan blivit smutsig o fylld av avlagringar. O vips, jättefina värden! Prova! Det e knappast skadligt för motorn!

Link to comment
Share on other sites

Hade själv detta problem med en Gammal Alfa.. hällde i sprit, gräsklipparbensin (lägre utsläpp) o provade med nytt luftfilter o så.. men inget hjälpte. Då fick jag tips om att det troligen berodde på slitna ventiltätningar alt. slitna oljeringar i motorn. Då hjälper inga spritsorter.. men byta till en dyr o ny fin synthetolja var medicinen. Direkt till bilprovningen innan oljan blivit smutsig o fylld av avlagringar. O vips, jättefina värden! Prova! Det e knappast skadligt för motorn!

Jaså... ja jag har faktistk hält i ny olja, 76 synthetic blend. och byt filter, men väntar på tändstift från usa, sen ska jag in å besiktiga. Men bytte oljan i Varberg hos farsan, så nu har jag ju åkt en 40 mil kanske med den nya oljan. Hoppas det går bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...