Jump to content

Fördelare - original eller annan?


Kryptonit

Recommended Posts

Nu har det visat sig att min fördelare är helkass och jag behöver byta...

En original kostar sisådär 1500-2000 enligt hansenkatalogen.

Lösar det sig att köpa värre saker när man ändå ska byta och vad ska man satsa på för fördelare då?

(Är inte alls påläst vad gäller fördelare)

Den häringa hittade jag. Vad kan en sån kosta i sverige? Är det några fördelar mer än att det ser proffsigare ut när jag öppnar huven?

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?Ntt=msd8580&N=0&autoview=sku∂=MSD%2D8580&Ntk=KeywordSearch

Tolkar jag texten rätt behövs ockå en msd-box till - stämmer det och vilken ska man då satsa på?

Motorn är en 460 tagen från en lincoln årmodell 78 eller så, Gamla 429-toppar, vass kam, edelbrock torker 2-insug, holley 850dp...

Den ska i framtiden förmodligen skrämmas upp mer med saker som värre toppar, lustgas, mm.

Link to comment
Share on other sites

Bra fördelare. Du får ha en tändspole till med något ballastmotstånd. Sedan finns det diverse tillbehör för att kunna ställa om tändningen via elektronik mm. Du får läsa runt. Det går ju också att hänga på grejor på tändsystemet vartefter. Själv har jag en Mallory comp9000 med jättetändspole till :)

Skaffa hem katalogen. Den ger mer än websajten. Även Jegs i USA har sådana här prylar ( www.jegs.com ). Jag har handlat därifrån och t.o.m. ringt och kompletterat det jag missade i beställningen via nätbutiken. Inga problem alls och mycket billigare än att köpa i Sverige.

Jag köpte grejor för 7000 kr (hem till dörrn med moms, tull frakt osv.)från Jegs förra året. Det hade ändå kostat ganska precis det dubbla att köpa från Hansen racing utan frakt medräknad.

Hansen racing är bra och de behövs. Jag har handlat från dem också men jag kan helt enkelt inte slänga bort 7000kr utan vidare :? .

Vilken stor motor du har förresten :D Mullrar gott va' ?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en hel vetenskap med tänddelar...

Hur vet man vad som behövs?

Mina krav i dagsläget är att få den lika bra eller bättre än original till en rimlig kostnad och med möjlighet att göra tändingen värre i framtiden (backning av tänding om det behövs vid lustgas, varvstopp, mm) utan att behöva byta ut de nya delarna igen.

Smärtgränsen för vad tänddelarna får kosta just nu är sisådär 3-5000 då jag har inplanerat andra kostsamma modifieringar (bakaxelbyte, slicks, mm)

Vid en sökning på summit fick jag fram 23 st fördelare som ska passa och jegs hade 6 stycken... Ska jag läsa på om allt så kommer jag ju inte få ut Mustangen mer denna sommar. :roll:

Mitt tändsystem idag tror jag består av en originalfördelare med ignitor och den billigaste högeffektsspolen från Hansen.

Vilken stor motor du har förresten :D Mullrar gott va' ?

Japp... Jag har stora röda hörselkåpor på mig när jag ska köra sträckor längre än 1 mil ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjenis!

Lösar det sig att köpa värre saker när man ändå ska byta och vad ska man satsa på för fördelare då?

(Är inte alls påläst vad gäller fördelare)

Om du skall trimma rovan och köra med lustgas så lär väl det vara befogat att satsa på värre tändprylar än orginal :--

460 är klart manligt. Hur mycket väger en sådan pjäs?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Mer konkret... Valet står nog mellan dessa tror jag.

MSD 8350 - Pro-Billet Ready-To-Run - 300$

http://store.summitracing.com/partdetai ... wordSearch

MSD 8580 - Pro-Billet - 225$

http://store.summitracing.com/partdetai ... wordSearch

MDS 8477 - Pro-Billet Street - 270$

http://store.summitracing.com/partdetai ... wordSearch

Det som verkar billigast just nu verkar vara 8350 eftersom den inte verkar kräva någon box... 8580 tycker jag ser finast ut :roll: den är även billigare än 8477... och 8477 verkar passa mig bäst när det gäller beskrivningen (racefördelare anpassad för gatbruk).

Varför kräver 8580 samt 8477 en box? Jag vill gärna ha en box, men skulle vilja vänta med ett sånt inköp.

Vad är det egentligen som skiljer dessa åt?

460 är klart manligt. Hur mycket väger en sådan pjäs?

/Fredde

Förmodligen ganska mycket... fast ändå inte tillräckligt för att tynga ner forden såpass att bakdäcken (BF Goodrich 295or) får grepp när man vill göra snabba starter ;)

Edit: Sökte lite på google och motorn ska väga 720 pounds enligt länk, vilket ska vara ca 327 kg enligt länk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...