Jump to content

Köpråd 96-98 Cab vill veta allt!


riddaren

Recommended Posts

Jag skulle vilja få lite tips och råd från de som har erfarenhet av 96-98 mustangerna, framförallt cabbarna då jag går i köpetankar.

Jag har redan en -65 Ht men är intressrad av att skaffa en nyare musse som jag tänkte använda som bruksbil. Det kommer bli endel vinterkörning så frågan är om det går att använda en cab den årstiden? Någon som har provat? Sen skulle jag vilja veta om det finns någon vettig försäkring, gärna för en i min ålder (22år), annars får väl pappa stå som ägare. Jag undrar också vart man vänder sig om något går sönder på bilen och om det går att skruva själv utan att det är för avancerat.

(jag är van att mecka endel, har själv satt ihop och lyft i motorn osv. i 65:an)

Hur mycket drar 4.6:an blandad körning?

Hur är kvaliteten allmänt på dessa årsmodeller?

Jag vill helst ha manuell låda, men vilken är bäst kvalitet/ekonomi med?

Några vanliga fel, brister eller fallgropar man bör tänka på vid köp?

Hoppas ni orkar hjälpa mig med några rader, suget efter en cab bara ökar, jag är tacksam för all info jag kan få.

Jag bor i en förort till Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Om det är något elektronisk felsökning så är det bara att åka till en ford verkstad så kan dom koppla upp WDS:en och få fram felkoder. Men det kostar tusenlappen :evil: bara att koppla uppden till bilen. Äger själv en 98 cab automat och den drog runt 0.84 landsväg och jag tror att det går att köra såna bilar på vintern. Allt hänger på hur känslig föraren är. 8)

Du ska nog göra en rostbesikning av bilen innan du köpper en och kvaliten är ju som i en vanlig ford, plast runtom i kupen.

Link to comment
Share on other sites

Hej riddaren

Jag har precis köpt en 96:a cab och jag trodde inte en V8 bil kunnde dra så lite som den här verkar göra :shock:

Har legat på 1 liter milen nu med den under dom 2 första tankningarna och då var den ena tanken typ blandad med övervägande landsväg och den andra tanken forserad motorväg vi höll ca 160 km/h från norköping till stockholm i den tankningen. varvtal 3000rpm i 160km/h

Jag älskar den här bilen så jag kan rekomendera en!

Har aldrig ägt en Mustang tidigare så det är en ny värld för mig.

Har 4.6 liters med manuel låda (rekomederar det oxå så kul med V8 och manuel) Min bil kommer från Californien (ifall det skiljer något på dom från Califonien) och ser ut att ha 6 katalysatorer Ialla fall är det 6 par värme plåtar runt katalysator liknade burkar på främre rören sedan kommer sport avagasröret från bullet låter otroligt trevligt och lagom mycket och står även på dörr förardörrsidan calibration etalonnage vad är det tro? är det att den klarar etanolinbanding?

Paret som ägde den hade även en mondeo V6 och Mustangen brukade frun köra och hon sa att hon tyckte dom bilarna drog lika mycket.

Kanske lite bra info från en nybörjare på Mustang.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren David_Gävle och MrV8!

Kul att höra att de verkar så pass bra ändå, det är alltid trevligt med info från några som har erfarenhet av en sån här bil. Det är ju den ärligaste informationen, jag är verkligen tacksam för alla som tar sig tid att svara.

Lycka till med era Mustanger! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...