Jump to content

Säkerhetsbälten till 65 HT


CMC 1082

Recommended Posts

Hej!

Någon som vet vart man kan finna säkerhetsbälten till 65 HT?

Det har suttit bälten tidigare men dessa är borttagna så hål och fästen i golv finns kvar.

Måste kunna fästa bilbarnstolen säkert.. :?:

Johan

Link to comment
Share on other sites

Bälten kan du köpa från Rolandsmustang eller Tonys, här i Sverige. Skall du ha midjebälten bak får du borra, förstärka och montera i själv. Inte förberett bak på en 65:a.

Link to comment
Share on other sites

I USA satt det bara midjebälten i Mustangerna (och på -65 var det bara fram, som sagt). Svensksålda HT fick dock tre-punktsbälten monterade av svenska Ford. Man borrade för en tredje övre fästpunkt, och bultade fast bältet i plåten i bakkant på dörröppningen. Det blev ingen idealisk placering av bältet, tycker jag. Den övre punkten sitter ganska lågt.

Om du ska montera nya bälten idag så kanske man satsar på rullbälten istället för att försöka härma hur svenska Ford gjorde 1965.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har också en svensksåld 65 HT och jag har undrat

över vissa hål.

Där är ett hål på var sida en bit under den så kallade "Striker Plate"

i dörröppningen. Också en på var sida i övre främre hörnet av

"Interior quarter trim panel"

Stämmer detta?

Är det nån som har bilder på hur det såg ut?

8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I alla Svensksålda Mustanger 1965 som såldes av

handlare så monterades ett trepunktsbälte av

samma typ som monterades i Volvo Amazon 1965. :shock:

Detta bälte är av fast trepunkts typ, tillverkare av detta

bälte var KLIPPAN. :?

I baksäte monterades inga bälten av handlare 1965

däremot så godkändes det vanliga tvåpunktsbältet

bak 1966. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Någon som vet vart man kan finna säkerhetsbälten till 65 HT?

Det har suttit bälten tidigare men dessa är borttagna så hål och fästen i golv finns kvar.

Måste kunna fästa bilbarnstolen säkert.. :?:

Johan

Vet inte riktigt hur dom nya ser ut men dom "gamla" bakvända klippanstolarna som jag använde när min var liten funkade riktigt bra om man borrar hål i golvet och monterat resten i stolsunderredet.

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vet du om din bil är intagen av svenska Ford, eller om den kan vara "sido-importerad" av någon annan handlare?

Det är väl en HT, för enligt uppgift fick Fastback behålla sina amerikanska midjebälten?

Link to comment
Share on other sites

Svenska Ford beställde sina bilar utan bälte. Jag köpte för några år sedan en "rapport" av Kevin Marti till en -68. Han var förvånad över att ordern från FoMoCo Sverige uttryckligen beskrev att bilen inte skulle ha några bälten monterade trots att det ingick i priset.

Kevin Marti hörde av sig till mig och undrade om det var förbjudet med bilbälten i Sverige på 1960-talet ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Har samma problem och likadan bil, 65 HT. Löste det genom att använda ett lastband med spännare som jag drar under bakom stolsunderredet och sen genom fästena i bilbarnstolen.

Använder en volvo bilbarnstol med stödbenet mot golvet för att inte belasta instrumentbrädan med någon vikt, misstänker att den skulle vilja "hänga" lite då. Tycker detta funkar utmärkt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte dela med mig av min lösning av att sätta in 3-punkts bälten i en 66 HT. Bilen är svensksåld och har orginalfästen för tvåpunktsbälten (insidan sparklådan, kardantunneln och hål för upphängningskrok längst upp i dörröppningen). Min gamla Mazda 323 2-d -85 skall till skroten men bältena var rena och hela dessutom fungerade dom helt OK, så även om det bär emot att montera jap delar i en Mustang så finns det en viss Ford-koppling.....

Resultatet blev kanon,ska försöka ta några bilder när sonen kommer förbi med bilen nästa gång, men här är en kort beskrivning av vad jag gjorde, det tog c:a 3 timmar, men första sidan inkl. funderande tog 2 och en halv.

1) Nedre yttre fästet är en stång som monteras vågrätt (när bältet är inrullat är det längst bak på stången och inte i vägen för att gå in till baksätet) Befintligt fästhål används, och ett nytt 19mm hål borras för bakre fäste av stången som bara krokas i.

2)Rullen monteras i ett nytt hål som jag borrade upp på samma ställe som nedre främre plåtskruven som håller innerpanelen, det gick att lirka in en M10 skruv från insidan och med några distanser skruvvade jag fast rullen utanpå panelen (skall bara kläs men vinyl eller nåt för rullen är "naken", sitter bakom en panel i Mazdan)

3) Brytögglan monteras i befintligt hål uppe i dörröpnningen

4) Mittre fästena var en del (U-format fästjärn och två wires med bälteslås som jag sågade isär och bockade lite och sen var det bara att skära upp en flik av mattan och bulta fast i befintliga hål i kardantunneln, dom finns ungefär där mittkonsolen slutar ganska nära golvet.

Rullarna till de bakre bältena i Mazdan är monterade uppe på hjulhusen och skulle passa fint på hatthyllan.......... men det åker sällan nån i baksätet så det får vänta till vintern.

Som sagt om intersse finns kan jag ta några bilder, det finns gott om 323'or på skroten.

Hälsningar GW

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...