Jump to content

Växel låds oljor


Recommended Posts

Skall nu köpa automat olja till min C4:a och det skulle vara okq8s ATF typ F/G.

Men preem är närmare för mej och jag hörde då med dom om dom kunde få fram någon olja som är likvärdig.

Det visade sej att den oljan är samma som preem säljer till alla automater och den heter Texamatik 7045E.

Stämmer detta eller vill Preem bara sälja oljor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ATF Type F/G (Ford M2C33G) motsvaras av Texacos Texamatic 9330.

Det visade sej att den oljan är samma som preem säljer till alla automater och den heter Texamatik 7045E.

"Alla" automater utom till de som skall ha ATF F/G oljan.

7045 är den fetare typen, såsom Dexron III oljan, som de flesta nyare automater har.

Finns mycket på nätet men denna tyska sida visar i tabellform vad som gäller

http://www.oiltech.de/html/produkte/texaco_kfz_3.html

Jag köpte min Texamatic 9330 via Preem på Tjörn 20 liter i dunk förra året. Jag har själv FMX låda och denna olja.

Link to comment
Share on other sites

Fick försäkra mig på många ställen innan jag vågade slå till. De flesta vet ingenting om automatlådeoljor. Inte ens de som håller på med oljor :?

Vad jag förstår skall OK's ATF F/G vara samma som till t.ex. gamla Borg&Warnerlådor och Fords lådor med oljespecifikationen M2C33G och då hade din representant från Preem fel.

Min kontakt föreslog Texamatic 9330 vilket också stämmer när man kollar på de få datablad man hittar på nätet. Nästan bara tyska datablad eller från Holland, Polen och andra össtater.

Men du :!: Frågan är om en C4 skall ha denna olja :?: Du kanske skall ha Teaxamatic 7045 (eller DexronIII) ?

Läs mitt inlägg från förra året om detta problem:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=

Link to comment
Share on other sites

Ok joschen

Hann inte posta mitt sista inlägg i tid :D

Nu är det väl i alla fall definitivt bekräftat med länken som Ronnie S, CMC1090 visade på.

Beställ nu en 20 litersdunk Texamatic 9330 från ditt Preemställe. Diskutera inte med gubben om Dexron :--

Link to comment
Share on other sites

Jag var och köpte olja till min C4 automat idag. Handlade i "lösvikt" på macken i Frändefors.

Killen förklarade lite för mig ang detta med de olika oljorna!

Den "gamla oljan" som han kallade Texamatic 9330 oljan, skall vara till de äldre lådorna. Dexronoljan innehåller mer "smörjmedel" något som de nyare lådorna vill ha, de äldre slirar inte på samma sätt. Hårdare växlingar med mindre slir i de lådorna som han sa. Betalade f.ö 25/litern.

Jag skall byta olja, filter och några packningar i min växellåda imorgon, jag återkommer om hur det går... 8)

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag skall beställa olja då vill inte preem macken beställa en dunk speciellt för en person.

VAD FAN SKALL ALLT VARA SÅ SVÅRT FÖR!!!!!!!!! :evil::evil::evil:

Låter som dom inte är intresserade av att tjäna pengar på sin verksamhet???

Lustigt! har jobbat på mack en gång i tiden och fanns grejerna i katalogen då bestälde vi hem ifall kunden ville ha grejerna var det allt för speciella grejer fick kunden förskottsbetala varan.

Men som sakt dom kanske är mäta och har så det räker i kassan :)

Försök igen och övertalla dom! Lycka till!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag skall beställa olja då vill inte preem macken beställa en dunk speciellt för en person.

VAD FAN SKALL ALLT VARA SÅ SVÅRT FÖR!!!!!!!!! :evil::evil::evil:

Jag fick beställa 12x1 liter.

800 spänn.... :?

Link to comment
Share on other sites

Skall vi en gång för alla försöka frambringa klarhet i vilka oljor som skall gå i vilka lådor här på forumet och sedan klistra en tråd om det etc?

Alla dessa hänvisningar till olika listor och tabeller gör det bara rörigt. Skiljer det sedan mellan olika årsmodeller skall du det med tas hänsyn till...

C4 = ?

C6= ?

FMX = ?

osv.

Det finns väl bara TRE olika oljor egentligen nu för tiden? ATF , Dexron II och Dexron III ...

Link to comment
Share on other sites

Och jag som tyckte att jag var MYCKET övertydlig förra gången det dök upp. :roll:

Det här är ju helt otroligt...Den största Mustangfrågan i modern tid vars svar man aldrig kan få nog av?

Vad är oddset på att nån snart ställer samma fråga igen??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jag menade den.

Jag stirrade mig blind på bilden.

Tog bort bilden på flaskan.

På den amerikanska hemsidan så var den bilden länkad på typ F olja. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Jag vet att jag drog igång en tråd i ärendet för ett par år sedan,men ids inte söka den men, Ring och prata med respektive oljebolags kundservice, där finns det folk som vet vilken olja som ska vara i de gamla Fordlådorna.

Jag har blivit lurad av "växellådsexperter" att man sluta tillverka F olja och ska åka Dexron istället vilket alltså är rent skitsnack..

Men folk på mackarna ska man inte begära kan något om olja när inte tillbehörsfirmorna vet något heller.

Många luras också av mercon märkningen som finns på Dexron flaskor..

Verkar skumt att man inte vill sälja en dunk till en kund ?det bör man dra upp med kundtjänsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vill förtydliga lite; Anledningen att ha typ F i de gamla lådorna (åtminstonde 60-talarna), är att nyare oljor, typ dextron, innehåller friktionsmedel. Det gör att de gamla C4-orna slirar lite och kan då vara sen med växlingen. Detta är ett varningstecken mao. Då kan man bränna lameller samt få lite oönskade avlagringar m.m.

Är man osäker vad man har, så byt.

Sedan kan vi diskutera kvalitet. Man jag tar till Mussen en dyrare känd olja, men till gammelmondeon duger Biltema ( som kan vara både bra eller sämre).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kopierar in ett svar från Red Line:

Din växellåda som heter C4 skall ha Typ F ATF, i Red Line program heter den Racing ATF, fram till och med 1979 års modell därefter skall det vara D4 ATF..

Hör av DIg om det är något mer Du undrar över.

Med en vänlig hälsning,

Red Line Oil

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Finns det intresse av att vi tar hem Ford original typ F-olja?

Vi kör nämligen resten av fords oljesortiment, och det är nemas problemas för oss att plocka hem F-olja (Vi har även Mercon V och Mercon SP på hyllan). Priset borde landa på runt 79kr/flarran.

Motorcraft® ATF Type F is designed, engineered and recommended by Ford Motor Company. It is a high-static friction fluid developed for Ford automatic transmissions manufactured during the 1970’s and earlier. The special frictional properties of Motorcraft® ATF Type F ensure proper shifting in Ford transmissions that require a fluid meeting ESW-M2C33-F. It is also recommended for power steering systems in a wide variety of Ford Vehicles calling for a Type F fluid, built prior to Model Years 1996-1998. Check Owner Guide for proper application

Motorcraft® ATF Type F resists foaming and protects against rust, corrosion, wear and deposits. Its low viscosity makes it suitable not only for Ford power steering units, but also as a hydrostatic drive fluid for many farm implements and certain industrial equipment applications

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

har alltid kört med Fords orginal ATF typ F, röd. Fick ett mindre läckage under vägen och behövde lite mer olja och stannade vid OKQ8 och slog i ca 0,7 dl OKQ8, ATF FG. Har inte märkt någon skillnad på växlingarna efteråt.Någon som vet om det är bra eller dåligt att blanda två oljor, man ska väl helst undvika det men nöden har ingen lag.( C4,-68.)

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jag ska ha olja till min C4 låda och det är en ny TCI byggd Streetfighterlåda.

Nu babblar bara TCI om sin egen olja Max shift.

Till saken är att jag kommer att köra med 76 olja och då har de en del att välja på

Är det gammal hederlig F olja eller något annat som ska i typ Mercon V eller???

76 SUPER ATF

76 ATF Type F

76 ATF MERCON V

Fick mail från TCI. Ska vara Mercon V i lådan

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har med stött på patrull.

Står att det skall vara Mercon V i min 99:a men om man inte vill/kan/hinner vänta på att få hem från Grufman, vad kan man köra med?

Provade med att titta på länkar i början av tråden, tyska sidan, fick bara att den inte finns.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en Olja på statoil som hette Transway...något. Kollade på specifikationen och den uppfyllde Mercon V's specifikation så den fick det bli nu med lite panik. Synd bara att det inte avhjälpte mitt problem... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...