Jump to content

Växel låds oljor


Recommended Posts

Gammal tråd men ämnet är (alltid?) aktuellt, speciellt i dessa tider när man ska

göra service innan bilen ska gå i ide:cool:

Finns numera även Mercon V- olja på det så omåttligt populära Biltema...

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-36831/

Ser ingen anledning till att denna olja skulle vara sämre än den olja som

kommer från en flaska med Motorcraft-loggan på. Den uppfyller ju Mercon-V

specen....

mvh/ Ronis

PS. Diskussioner ang oljor brukar ju tendera att bli rätt heta. Ska bli spännande och se

hur livlig debatten blir när man även blandar in Biltema....:think:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

PS. Diskussioner ang oljor brukar ju tendera att bli rätt heta. Ska bli spännande och se

hur livlig debatten blir när man även blandar in Biltema....:think:

Oljedebatter är roliga på nätet ;)

Jag tror samma som du om Biltemaoljan, uppfyller den specen så är det väl bara att köra på.

För min del går jag på tillverkarens krav i instruktionsboken, vilket märke det sedan står på flaskan har ju ingen större betydelse. Man kan ju alltid dekantera oljan på en "finare" dunk om det känns bra innan man häller i den, ifall att grannen skulle se...

Har åkt 4 banmöten med Porschen den här säsongen, den har fått billig mineralolja, 169:-/4 liter i sin väl inslitna ( 26000 mil ) motor och inte visat några tecken på slitage eller onormal förbrukning. Tvärtom går den bättre och bättre ju mer sot som varvas ur den.

Ibland ser man också debatter om billiga oljor i premiumbilar av nyare modell, interssantast är att man har köpt en dyr bil för sina sista sparpengar och inte har råd med olja..:crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Dum fråga kanske... Men är det verkligen 15liter i min automatlåda på GT -06?

De e ju nästan två hinkar! :lolno:

Det är nästan 12liter vilket är fullt normalt för nästan alla lådor.

byta själv går inget vidare på din bil eftersom oljan fylls på genom att tryckas in genom oljepluggen....finns ingen sticka.

Du får dessutom bara ut ca 5-6 liter eftersom 50% ligger i turbinen och på övriga utrymmen.

På en verkstad kopplar man in en särskill vakuumsugmaskin som tömmer lådan totalt.

Den nya oljan blandas alltså inte då med gammal.

Lämna in bilen och få det rätt gjort är mitt råd för det är rätt viktigt för livslängden.

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan 12liter vilket är fullt normalt för nästan alla lådor.

byta själv går inget vidare på din bil eftersom oljan fylls på genom att tryckas in genom oljepluggen....finns ingen sticka.

Du får dessutom bara ut ca 5-6 liter eftersom 50% ligger i turbinen och på övriga utrymmen.

På en verkstad kopplar man in en särskill vakuumsugmaskin som tömmer lådan totalt.

Den nya oljan blandas alltså inte då med gammal.

Lämna in bilen och få det rätt gjort är mitt råd för det är rätt viktigt för livslängden.

Det går alldeles utmärkt att byta olja på dessa automater hemma i garaget!

Här finns en liten video att titta på:

Adaptern som visas är jäkligt bra att ha!

För att byta oljan gör man i korta drag: Skruva loss tråget, tippa ur oljan ur tråget, byt filtret, skruva tillbaka tråget, fyll tråget med olja, nivån är inte jättenoga med. Montera loss valfri slang till/från oljekylen där du finner det lämpligt. Led ner i ett kärl. Starta motorn och fyll på olja i samma takt som lådan pumpar ur den. Oljan är bytt när färgen på utgående olja är samma som den nya du häller i.

För att fylla olja kan man t.ex. dra en lång slang med tratt bredvid bilen upp över växellådans nivå.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Ska det vara så mycket olja i en c6:a också? OLäste nånstanns 1,5 liter så jag har inte haft i nå mer. Får ta å handla nåra liter till då.

Japp det handlar om nära på samma mängd. ca 11-12 liter totalt beroende på typ av converter.

Lite lättare tömma dessa äldre då convertern har en lättåtkomlig oljeplugg.

Mycket viktigt att tömma den eftersom det oftast slarvat med detta.

Kör den varm innan

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Japp det handlar om nära på samma mängd. ca 11-12 liter totalt beroende på typ av converter.

Lite lättare tömma dessa äldre då convertern har en lättåtkomlig oljeplugg.

Mycket viktigt att tömma den eftersom det oftast slarvat med detta.

Kör den varm innan

Är lite fundersam nu. Jag har nu fyllt på 5 liter å nivån är långt upp på nivå stickan. Ska jag starta bilen å låta den pumpa runt oljan en del innan jah fyller på mer? Eller är det bara att hälla i all olja på en gång?

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna bra beskrivning :

"How much transmission fluid does my transmission take?

The transmission and torque convertor can take anywhere from 9 to 13 quarts of fluid. Most of the fluid is contained in the torque convertor. After installation of the transmission and convertor is complete, pour (4-5) quarts of transmission fluid into the transmission. Then place transmission into neutral, start engine, and quickly add transmission fluid until it reaches the full mark (pan rail level on most applications) on the dipstick. Shift transmission into reverse and let run approximately (3) minutes. Running in reverse (3) minutes will give any contaminants in the transmission, converter, cooler or lines a chance to settle into the transmission pan and not be introduced to the automatic shift control part of the valve body or governor, causing the shift valves to stick. For more details follow link. http://www.fbperformance.com/NewSite/page.asp?get=14&t=Bottom2"

hos:

http://www.fbperformance.com/

Link to comment
Share on other sites

......... Starta motorn och fyll på olja i samma takt som lådan pumpar ur den. Oljan är bytt när färgen på utgående olja är samma som den nya du häller i. För att fylla olja kan man t.ex. dra en lång slang med tratt bredvid bilen upp över växellådans nivå.

Tänkte byta olja i min låda snart och har googlat lite i ämnet. Allt verkar "solklart" (:rolleyes:), men det är några saker som jag skulle

vilja ha svar på. T.ex. när man gör som du beskriver och pumpar ur oljan(och fyller på med ny) - i vilken takt pumpas oljan ur

lådan? Är det 1 L/ min eller mer ? Anledningen till att jag frågar är om man behöver engagera släkten för bytet, så dom står

beredda med flaskorna för att fylla på, eller om man i god tid hinner fixa detta själv ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Tänkte byta olja i min låda snart och har googlat lite i ämnet. Allt verkar "solklart" (:rolleyes:), men det är några saker som jag skulle

vilja ha svar på. T.ex. när man gör som du beskriver och pumpar ur oljan(och fyller på med ny) - i vilken takt pumpas oljan ur

lådan? Är det 1 L/ min eller mer ? Anledningen till att jag frågar är om man behöver engagera släkten för bytet, så dom står

beredda med flaskorna för att fylla på, eller om man i god tid hinner fixa detta själv ?

mvh/ Ronis

Man bör vara två. Jag brukar låta lådan pumpa ur ca en liter, stänga av motorn, fylla på samma mängd som pumpades ur, starta motor, pumpa ur en liter, stänga av, fylla på... Då har man koll på att man häller i rätt mängd. Att pumpa ur en liter är inget problem för lådan.

Link to comment
Share on other sites

Man bör vara två. Jag brukar låta lådan pumpa ur ca en liter, stänga av motorn, fylla på samma mängd som pumpades ur, starta motor, pumpa ur en liter, stänga av, fylla på... Då har man koll på att man häller i rätt mängd. Att pumpa ur en liter är inget problem för lådan.

Jag är rädd för att jag måste anamma en annan taktik då mina kammar inte tillåter start/stopp tätt inpå varandra. Har du nån gissning hur lång

tid det tar för lådan att pumpa ur 1L olja ?

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd för att jag måste anamma en annan taktik då mina kammar inte tillåter start/stopp tätt inpå varandra. Har du nån gissning hur lång

tid det tar för lådan att pumpa ur 1L olja ?

mvh/ Ronis

Ingen aning, men det är ett rikligt flöde... Frågan är väl om du lyckas hinna fylla på i samma takt överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 months later...

Hej! Jag har en liten fråga. Jag tog nyss och bytte kyl på min musse 65a och nu fattas lite olja i växellådan. Jag vet inte vad som varit i växellådan men den var renoverad i USA innan den kom hit. Vågar man chansa att det är typ F i och bara fylla upp eller ska man ta ner tråg och pumpa ut all olja?

Tacksam för svar

/Mackan

Link to comment
Share on other sites

Ta ner tråget! det skruvar du av på 5minuter

Du får på det sättet ändå bara ut ca 50% av oljan och det är bara fylla på med Typ F

Spelar ingen roll vad som varit i innan dess.

När du tar bort tråget kan du samtidigt inspektera hur mycket avlagring det finns i botten på tråget och om det finns eventuella stålbitar

Kolla även oljefiltret att själva filterdelen ser okej och ren ut annars passa på byt det också för det ingår ändå i en ny packning.

Resterande 50% av oljan finns i turbinen och den har oftast en egen avtappningsplugg..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Går nog finemang!

Ska du byta oljan helt är det bättre köpa en 20 liters kvalitets olja

Går ju åt nästan 10liter och det blir samma totala pris

bra förslag på olja i 20 liters dunk?

Link to comment
Share on other sites

Gå till närmaste "oljedepå"

Jag har varit bortskämd med detta länge eftersom grannfirman råkar vara detta! :)

Var faktiskt över idag och fyllde på med 2st dunkar

20liter automatolja och 20 liter 20W-50 motorolja

Med ett snittpris på 33kr / liter är det klart lönsamt fast det råkade vara en "drive" på ena oljan

Som motorintresserad måste man se lite längre fram alternativt dela med kompisar.

Fast det går åt mycket fortare än man tror!!!

post-2532-14483958469_thumb.jpg

post-2532-144839584705_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...