Jump to content

Höga avgasvärden...


Recommended Posts

Upptäckte idag att dom som hade bilen innan mig i USA har bytt ut dom fyra katalysatorerna (H-pipe) mot ett H-pipe med bara två kattar. Kan det vara därför som den får lite förhöga avgas värden??

Finns det någon annan här som bara har två katter på sin bil istället för original med fyra? Isåfall går era bilar igenom besiktningens avgaskrav?

Borde det inte gå att svetsa dit två universal kattar till för att sänka värderna?

Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt ut hela mitt avgassystem på min bil och har 2 sportcattar i x-pipen. Jag besiktigade min bil för en månadsedan med i stort sätt 0 i avgasvärde...

Jag har BBKs Xpipe.

Link to comment
Share on other sites

ett litet inlägg besiktade en 88 mustang med rensade kattar hällde i en liter trycklufts sprit till lastbilar hade tio liter bensin till den blandningen prova det och berätta hur det gick :D

Link to comment
Share on other sites

ett litet inlägg besiktade en 88 mustang med rensade kattar hällde i en liter trycklufts sprit till lastbilar hade tio liter bensin till den blandningen prova det och berätta hur det gick :D

Men på en 88:a är det väl inte lika hårda krav? katterna får ju vara rensade på en 88:a. Sprit hjälper inte mot HC värdet, bara CO har jag för mig :?

Link to comment
Share on other sites

Min ar importerad som flyttsak, och blev intagen 97, min 92:a far iaf ha 7.0 i CO, och det ar det enda dom mater..

Det finns racekattar som inte klarar dom amerikanska emisssionstesterna, men vet inte vad det ar for gransvarden pa dom.

Sa det ar mojligt att det ar det som gor att du far for hoga avgasvarden...

Link to comment
Share on other sites

när jag gjorde det fick dom inte vara rensade

Jag hade en opel omega 88:a och den fick vara rensad sa dom, bara själva burken satt där, men sen 89 så var dom tvungna att vara hela.

Vart får man tag på trycklufts sprit till lastbilar annars då?

Link to comment
Share on other sites

Min ar importerad som flyttsak, och blev intagen 97, min 92:a far iaf ha 7.0 i CO, och det ar det enda dom mater..

Det finns racekattar som inte klarar dom amerikanska emisssionstesterna, men vet inte vad det ar for gransvarden pa dom.

Sa det ar mojligt att det ar det som gor att du far for hoga avgasvarden...

Jaså så mycket som 7.0... här är mina värden och max i parantesen:

CO 0,7 (0,5)

CO 2500 0,6 (0,3)

HC 137 (100)

Lambda 1,07 (1,03)

Link to comment
Share on other sites

Såg att ni kom in på bilar som får ha 7.0 i CO

Hade en sån bil en gång i tiden en 85:a Trans am

i pappren på den stog det dispens nr T31M avgift 7000kr plus en massa om att dom inte skulle kolla röktäthet m.m undras hur länge det gick att rega in bilar så här i Sverige? Någon som vet? Trans amen var inregad i Sverige 1993.

Vanlig t-sprit fungerar oxå bra på CO halten finns biligt på biltema men tyvärr brukar det inte hjälpa så mycket på HC halten i alla fall inte på min BMW som hade problem med HC halten i alla 7 åren jag hade den.

Så varje år var det att putsa stiften fördelaren och ställa ventiler och ny olja och allt i topp form så gick det på vipen med relativt mycket t-sprit i oxå. Gjorde en märklig uptäckt på den bilen att om man hade lite extra ventilspel så vart HC halten mycket bättre nu hade ju denna motor mekaniska ventiler så det gick att ställa upp spelet lite antar att din har hydraliska så det är inte att rekomendera även om jag vet att man kan ställa lite spel på en cheva motor med hydraliska ventiler kanske går att göra på fords motorer oxå? Har inte mekat ford tilräkligt mycket för att veta.

Jobbiga fel sånt där! En kompis som har en Mitsubishi GDI fick hög HC fast bilen bara var 2år så det gick på garantin men på den bilen slipa dom in ventilerna satte i nya spridare och ny katalysator.

En annan upäckt jag gjort då jag har lyckat få chansen att låna en Co och Hc mätare är att om man ställer upp bensinblandingen så bilen går fetare så går Hc halten ner och Co halten upp och ställer man ner Co halten så brukar Hc haten gå upp. Kanke inte så på alla motorer men ändå du har ju rätt högt lamdba värde skulle helst få ner det lite.

Har du luft pump på bilen ?

Har du tittat i katalysatorerna och sett om det finns något kvar i dom? om det nu går att sära avgasröret så att man kan se in vill säga.

Hur luktar bilen föresten? lycktar den skumt kan det ju tyvär vara så att katarna är helt slut.

En annan grej du kan prova om du har möjlighet är att stopa i en mättare före katarna på en del bilar finns det en plug på avgasröret så man kan öppna innan katarna och mätta.

Nu ska jag inte skriva mer men nu har du fått lite info av mina forskningar i detta ämne hade ju en bil som hade detta problem i 7 år.

Hoppas det löser sig för dig, och du kommer på något sätt att få till det på!

Nya katalysatorer brukar ju vara rätt kostsamt tyvärr.

På min Mustang från Californien sitter det 6 stycken undras vad dom kostar? :roll: Någon som har priset på dom? lite nyfiken! Men så luktar det inte ett skvatt om bilen inte ens när jag bakat in den i garaget vilket inte går blixt snabbt då det är trångt, verkligen härligt att slippa avgasdoften! Det blir inte ens sotigt i avgasrören man ser metalen när man tittar in i dom, jag är mycket imponerad över det samt att en V8 kan ta så lite bensin som mustangens V8 gör!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Såg att ni kom in på bilar som får ha 7.0 i CO

Hade en sån bil en gång i tiden en 85:a Trans am

i pappren på den stog det dispens nr T31M avgift 7000kr plus en massa om att dom inte skulle kolla röktäthet m.m undras hur länge det gick att rega in bilar så här i Sverige? Någon som vet? Trans amen var inregad i Sverige 1993.

Vanlig t-sprit fungerar oxå bra på CO halten finns biligt på biltema men tyvärr brukar det inte hjälpa så mycket på HC halten i alla fall inte på min BMW som hade problem med HC halten i alla 7 åren jag hade den.

Så varje år var det att putsa stiften fördelaren och ställa ventiler och ny olja och allt i topp form så gick det på vipen med relativt mycket t-sprit i oxå. Gjorde en märklig uptäckt på den bilen att om man hade lite extra ventilspel så vart HC halten mycket bättre nu hade ju denna motor mekaniska ventiler så det gick att ställa upp spelet lite antar att din har hydraliska så det är inte att rekomendera även om jag vet att man kan ställa lite spel på en cheva motor med hydraliska ventiler kanske går att göra på fords motorer oxå? Har inte mekat ford tilräkligt mycket för att veta.

Jobbiga fel sånt där! En kompis som har en Mitsubishi GDI fick hög HC fast bilen bara var 2år så det gick på garantin men på den bilen slipa dom in ventilerna satte i nya spridare och ny katalysator.

En annan upäckt jag gjort då jag har lyckat få chansen att låna en Co och Hc mätare är att om man ställer upp bensinblandingen så bilen går fetare så går Hc halten ner och Co halten upp och ställer man ner Co halten så brukar Hc haten gå upp. Kanke inte så på alla motorer men ändå du har ju rätt högt lamdba värde skulle helst få ner det lite.

Har du luft pump på bilen ?

Har du tittat i katalysatorerna och sett om det finns något kvar i dom? om det nu går att sära avgasröret så att man kan se in vill säga.

Hur luktar bilen föresten? lycktar den skumt kan det ju tyvär vara så att katarna är helt slut.

En annan grej du kan prova om du har möjlighet är att stopa i en mättare före katarna på en del bilar finns det en plug på avgasröret så man kan öppna innan katarna och mätta.

Nu ska jag inte skriva mer men nu har du fått lite info av mina forskningar i detta ämne hade ju en bil som hade detta problem i 7 år.

Hoppas det löser sig för dig, och du kommer på något sätt att få till det på!

Nya katalysatorer brukar ju vara rätt kostsamt tyvärr.

På min Mustang från Californien sitter det 6 stycken undras vad dom kostar? :roll: Någon som har priset på dom? lite nyfiken! Men så luktar det inte ett skvatt om bilen inte ens när jag bakat in den i garaget vilket inte går blixt snabbt då det är trångt, verkligen härligt att slippa avgasdoften! Det blir inte ens sotigt i avgasrören man ser metalen när man tittar in i dom, jag är mycket imponerad över det samt att en V8 kan ta så lite bensin som mustangens V8 gör!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Såg att ni kom in på bilar som får ha 7.0 i CO

Hade en sån bil en gång i tiden en 85:a Trans am

i pappren på den stog det dispens nr T31M avgift 7000kr plus en massa om att dom inte skulle kolla röktäthet m.m undras hur länge det gick att rega in bilar så här i Sverige? Någon som vet? Trans amen var inregad i Sverige 1993.

Vanlig t-sprit fungerar också bra på CO halten finns biligt på biltema men tyvärr brukar det inte hjälpa så mycket på HC halten i alla fall inte på min BMW som hade problem med HC halten i alla 7 åren jag hade den.

Så varje år var det att putsa stiften fördelaren och ställa ventiler och ny olja och allt i topp form så gick det på vippen med relativt mycket t-sprit i oxå. Gjorde en märklig upptäckt på den bilen att om man hade lite extra ventilspel så vart HC halten mycket bättre nu hade ju denna motor mekaniska ventiler så det gick att ställa upp spelet lite antar att din har hydrauliska så det är inte att rekommendera även om jag vet att man kan ställa lite spel på en cheva motor med hydrauliska ventiler kanske går att göra på Fords motorer också? Har inte mekat ford tillräckligt mycket för att veta.

Jobbiga fel sånt där! En kompis som har en Mitsubishi GDI fick hög HC fast bilen bara var 2år så det gick på garantin men på den bilen slipa dom in ventilerna satte i nya spridare och ny katalysator.

En annan upptäckt jag gjort då jag har lyckat få chansen att låna en Co och Hc mätare är att om man ställer upp bensin blandningen så bilen går fetare så går Hc halten ner och Co halten upp och ställer man ner Co halten så brukar Hc halten gå upp. Kanske inte så på alla motorer men ändå du har ju rätt högt lamdba värde skulle helst få ner det lite.

Har du luft pump på bilen ?

Har du tittat i katalysatorerna och sett om det finns något kvar i dom? om det nu går att sära avgasröret så att man kan se in vill säga.

Hur luktar bilen föresten? lyktar den skumt kan det ju tyvärr vara så att kattarna är helt slut.

En annan grej du kan prova om du har möjlighet är att stoppa i en mättare före kattarna på en del bilar finns det en plugg på avgasröret så man kan öppna innan kattarna och mätta.

Nu ska jag inte skriva mer men nu har du fått lite info av mina forskningar i detta ämne hade ju en bil som hade detta problem i 7 år.

Hoppas det löser sig för dig, och du kommer på något sätt att få till det på!

Nya katalysatorer brukar ju vara rätt kostsamt tyvärr.

På min Mustang från Californien sitter det 6 stycken undras vad dom kostar? :roll: Någon som har priset på dom? lite nyfiken! Men så luktar det inte ett skvatt om bilen inte ens när jag bakat in den i garaget vilket inte går blixt snabbt då det är trångt, verkligen härligt att slippa avgasdoften! Det blir inte ens sotigt i avgasrören man ser metallen när man tittar in i dom, jag är mycket imponerad över det samt att en V8 kan ta så lite bensin som mustangens V8 gör!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Såg att ni kom in på bilar som får ha 7.0 i CO

Hade en sån bil en gång i tiden en 85:a Trans am

i pappren på den stog det dispens nr T31M avgift 7000kr plus en massa om att dom inte skulle kolla röktäthet m.m undras hur länge det gick att rega in bilar så här i Sverige? Någon som vet? Trans amen var inregad i Sverige 1993.

Vanlig t-sprit fungerar oxå bra på CO halten finns biligt på biltema men tyvärr brukar det inte hjälpa så mycket på HC halten i alla fall inte på min BMW som hade problem med HC halten i alla 7 åren jag hade den.

Så varje år var det att putsa stiften fördelaren och ställa ventiler och ny olja och allt i topp form så gick det på vipen med relativt mycket t-sprit i oxå. Gjorde en märklig uptäckt på den bilen att om man hade lite extra ventilspel så vart HC halten mycket bättre nu hade ju denna motor mekaniska ventiler så det gick att ställa upp spelet lite antar att din har hydraliska så det är inte att rekomendera även om jag vet att man kan ställa lite spel på en cheva motor med hydraliska ventiler kanske går att göra på fords motorer oxå? Har inte mekat ford tilräkligt mycket för att veta.

Jobbiga fel sånt där! En kompis som har en Mitsubishi GDI fick hög HC fast bilen bara var 2år så det gick på garantin men på den bilen slipa dom in ventilerna satte i nya spridare och ny katalysator.

En annan upäckt jag gjort då jag har lyckat få chansen att låna en Co och Hc mätare är att om man ställer upp bensinblandingen så bilen går fetare så går Hc halten ner och Co halten upp och ställer man ner Co halten så brukar Hc haten gå upp. Kanke inte så på alla motorer men ändå du har ju rätt högt lamdba värde skulle helst få ner det lite.

Har du luft pump på bilen ?

Har du tittat i katalysatorerna och sett om det finns något kvar i dom? om det nu går att sära avgasröret så att man kan se in vill säga.

Hur luktar bilen föresten? lycktar den skumt kan det ju tyvär vara så att katarna är helt slut.

En annan grej du kan prova om du har möjlighet är att stopa i en mättare före katarna på en del bilar finns det en plug på avgasröret så man kan öppna innan katarna och mätta.

Nu ska jag inte skriva mer men nu har du fått lite info av mina forskningar i detta ämne hade ju en bil som hade detta problem i 7 år.

Hoppas det löser sig för dig, och du kommer på något sätt att få till det på!

Nya katalysatorer brukar ju vara rätt kostsamt tyvärr.

På min Mustang från Californien sitter det 6 stycken undras vad dom kostar? :roll: Någon som har priset på dom? lite nyfiken! Men så luktar det inte ett skvatt om bilen inte ens när jag bakat in den i garaget vilket inte går blixt snabbt då det är trångt, verkligen härligt att slippa avgasdoften! Det blir inte ens sotigt i avgasrören man ser metalen när man tittar in i dom, jag är mycket imponerad över det samt att en V8 kan ta så lite bensin som mustangens V8 gör!

Mvh

MrV8

Ja usch det verkar krångligt det där med Hc:n. Näe jag har inte kollat ifall katterna är rensade, det är rätt svårt för dom sitter i kröken på båda sidor, sen är det långarör åt båda hållen och dom går inte dela på, men jag ska testa att slå på dom lite och se ifall dom gått sönder, borde väl skramla då.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är nog god Matte, dock vet jag inte om besiktningskillarna är så glada i egenmodifierade avgassystem. Och frågan är om det verkligen blir bättre.

Att endast hälften av avgaserna åker ut vid denna modifiering har jag svårt att tro, vart tar resten vägen? Tillbaks in eller? Någon mer som vet?

Link to comment
Share on other sites

Tanken är nog god Matte, dock vet jag inte om besiktningskillarna är så glada i egenmodifierade avgassystem. Och frågan är om det verkligen blir bättre.

Att endast hälften av avgaserna åker ut vid denna modifiering har jag svårt att tro, vart tar resten vägen? Tillbaks in eller? Någon mer som vet?

Men hälften kanske åker ut genom det hålet och andra hälften kommer ut den vanliga vägen blandat med vanlig luft, isåfall blir ju avgaserna utspädda så kanske den går igenom. :--

Vad gäller besiktningsmännen så behöver man ju inte säga något om de, det är ju efterkontroll så dom kollar endast avgasvärdet.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att dom mäter hur stor del HC det finns i volym och inte under tid.

Då spricker din teori då det enda som minskar är den totala mängd avgaser, alltså, det ta rbara längre tid för dom att mäta en Kubikmeter, och ifrån det mäta andel HC.

Jag skulle kolla att allt är tätt och fräsch olja, nya filter och att allt sitter där det ska.

kanske den drar tjuvluft? (startgasmetoden)

eller läcker i avgaserna?

Link to comment
Share on other sites

Tjoho!! Min teori funkade! Gjorde som jag beskrev innan och bilen gick igenom med värderna:

CO 0,1 (0,5)

CO2500 0,2 (0,3)

HC 046 (100)

LAMBDA 1.06 (0,95-1,03)

Mot innan:

CO 0,7 (0,5)

CO 2500 0,6 (0,3)

HC 137 (100)

Lambda 1,07 (1,03)

Lambda värdet va inget problem då det sitter luftpump på bilen =)

Link to comment
Share on other sites

Imponerad!

Menar du att den luft springan gjorde så mycket?

Vart det inget gnäll på att dom hörde läckage eller så?

Vart någon stanns på avgassystemet gjorde du den längst bak, fram eller mitten?

Gratulerar till din godkännda bil!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...