Jump to content

Öppet luftfilter


Wesslau

Recommended Posts

Tänkte införskaffa ett öppet luftfilter.

Är medveten om att det inte blir nån märkbar effektökning,

men ljudet ska ju bli bättre...=)

Det jag tänkte höra var då:

Blir det nån negativ effekt av ett öppet luftfilter på en 302 motor?

Är det nån skillnad på märkena eller är det samma sak allihop?

Det jag kollade på var ett av märket MAC som finns på www.50resto.com

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Att bara sätta ett konluftfilter istället för att använda originalplaceringen ser jag som meningslöst, då det du gör är att ta varm luft från motorrummet istället för kall luft från utsidan. Man kan använda ett cold air kit eller bygga ett eget "luffarturbo" system. Nackdelen med dessa som jag ser det är att de i de flesta fall tar in luften väldigt nära marken (kolla t.ex. March, eller när man använder ett dimhjushål på FOX GT). Detta system funkar säkert bra då många använder det, men man får nog vara beredd på att regöra filtret betydligt oftare om man kör bilen "som vanligt" med dessa system.

Ifall du kör en FOX så kan du börja med att kolla ifall insugsljuddämparen är borttagen, det är en plastsnäcka som sitter i höger framskärm. Lättast att kolla är om du tar bort orignalluftburken och tittar in i det hål som finns där bakom. Sitter den kvar så är det ganska garanterat att bilen inte pillrats så mycket med, och inte buskörts tidigare, då detta är det första man modifierar på en FOX.... :)

Skaffa ett K&N replacement panel luftfilter, det är det första jag hade gjort.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det var inte ett vanligt konfilter jag tänkte på.

Utan ett filter som är anpassat för in bil som tar luften i

framskärmen det också.

Nån snäcka hittade jag inte.

Jag tycker hela bilen låter så strypt när den varvas bara,

och jag vet andra som skaffat öppna filter

och det har blivit ett helt annat ljud.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Tycker inte det blir så stor skillnad på mussen ialf min, det ända som märks är insugsljudet när du gasar när bilen har tomgångsvarv.

Link to comment
Share on other sites

Bjørn. Har du en mass air flow motor ? Det er fint med Crom komponenter, men de tar opp masse varme, men dersom du ønsker

et system som er "shiny", ville jeg ha valgt C&L, BBK eller et sort (black)system fra K&N. (Ps Hvilken bil/modell har du...)

Har selv et Ram air system fra March.med stort konisk luftfilter, OK, men jeg kommer til å kjøpe et Cold air kit, fender mounth fra C&L etc. Det er som Jocke sier, du blir en stor "Damsugare"...

Effektøkningen blir ca 3-6 hk på en orginalmotor (dynotest fra "super ford" magazine, -94GT 5.0 ), og filterombygging har ingen innvirkning på motorens virkemåte/funksjonalitet.

Et Ram air system har liten effekt før hastigheten kommer opp i ca 115kmt. Motoren "pumper" selv mere luft enn hva ram air systemet klarer og levere i lavere hastigheter..

Som Jocke sier, et godt K&N filter i orginalboxen, og demontering av silencer uniten, er en ok mod på en orginalmotor.

Mh Trygve

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...