Jump to content

glad musse ibland, lessen musse ibland


Recommended Posts

Har lite strul med bilen.

Felet är följande:

Ibland vägrar den accelerera. Det känns som den bara går på ena porten och det bara blöddrar och accet är jämförbart med en merca 200 diesel av gamla skolan.

Den var så i söndags, bytte rotor och lock igår och sen gick den kalas. Ikväll tog jag ut den för en liten sväng och den gick åter piss men rätt så bra på mild gas. Åkte till Anchor och fikade några timmar och sen gick den kalas hem till garaget med mycket gummirök på sveavägen :twisted:

Kan väl tillägga att jag tankade i 98 oktan och Stp Black innan anchorbesöket. Körde på 95 innan.

Eftersom den slår om såpass slumpartat mellan körningarna känns det ändå som att tändningen är inblandad? Kan det vara så att stiften är på upphällningen och helt surnar igen mellan varven? Då borde den väl inte gå på alla åtta när man gasar lite försiktigt?

Kanske man ska dyka upp på McD Årsta imorgon men då kan jag ge mig f*n på att den går som den ska. Ungefär som att ta en sjuk hund till veterinären :-)

Sov gott!

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kan meddela att en kompis hade liknande problem med en Oldsmobile, men den dog när man gasade. Det problemet kom och gick lite som det ville. I hans fall var det vaccumklockan på fördelaren som var slut, den ställde inte om tändningen som den skulle vid gaspådrag.

Kolla det!

Har du automat kanske du också ska kolla att kickdown reglagen till lådan är rätt ställda så att den växlar ner ordentligt.

Lycka till. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Om du har, eller kan låna, en stroboskoplampa (sån man har för att ställa tändningen) kan du ju alltid kolla hur mycket tändningen förställs med vaccumet inkopplat och med vacuumet urkopplat.

Om det inte är någon större skillnad så är det antagligen fel på klockan.

Du får först måla ett streck på svängdämparen på det gradantal som tändningen ska stå på, sen ser du hur det flyttas beroende på hur mycket gas du ger.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Jadå, har strobblampa. Gäller bara att komma på vem jag nu lånade ut den till förförra året :roll:

Hur många grader förställning brukar det vara? 5-6°?

Egentligen ska man ju testa detta när bilen går dåligt, så det gäller att tajma med usel gång. Alternativt kan man väl koppla ur vacuumet och får man samma tendenser då som när bilen är lessen så borde man väl nästan kunna lokalisera felet till vacuumklockan?

//Sven

Link to comment
Share on other sites

Låter som det kan stämma det där, det borde ju vara ungefär samma sak om man kopplar ur vacuumet.

Förställningen tror jag är betydligt högre än så, på min är det rejäl skillnad i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...