Jump to content

Lämpligt kompressions förhållande?


Daniel

Recommended Posts

Hej,

Har en mustang HT från 65 där det original suttit en 289 med 4 portare.

Den motorn har någon tidigare ägare bytt mot något som är ett hopplock av delar.

Bottendel är en 302 från -75. Denna har sedan toppar från 289 -65 samt original 4 ports insug med holley 600cfm förgasare. Denna maskin har sedan försetts med headers samt dubbelt avgassystem.

302 -73 till -76 har skålade kolvar för att få ner kompressions förhållandet då original -73 till -76 topparna hade ganska små förbränningsrum. Detta gör att topparna från 65 endast ökar kompressionsförhållandet från 8,0:1 till 8,3:1.

Då motorn är nerplockad för översyn så tänkte jag passa på att byta kolvar för att få ett högre kompressions förhållande samt sätta i en matchande kamaxel för att få mer effekt (ca 200 till 250hp).

302 blocket -73 till 76 har en "deck height" på 8,229 inch att jämföra med tidigare 302 som har en "deck height" på 8,206 inch. Detta gör att de flesta "flat top pistons" ger ett kompressions förhållande på ca 9,0:1.

Blir det någon märkbar effekt skillnad att öka kompressinsförhållandet från 8,3:1 till 9:1?

Vilket kompressions förhållande är lämpligt att eftersträva, är 10:1 för mycket?

Mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel

Finns ett program som heter Dyno2000 i det kan du bygga ihop motor och se vad den kommer att ge för effekt innan du bygger den kanske inte 100% rätt men du får en finger visning om hur den blir.

Har provat och satt in värdena på en motor som är testad och det stämmer väldigt bra med vad programet vissar.

Har blivit mustang ägare nyligen så jag kan inte ge så mycket råd angående fords V8 or (har mekat cheva V8 bara) Har kompisar som har chevor med ända upp till 11:1 i komp och dom kör på 98 oktan och det fungerar perfekt däremot har jag en bekant som har 12.5:1 i sin fungerar inte utan många flaskor oktanbooster.

Körde en nyligen som hade 10.6:1 och jag tycker det är stor skilnad på en V8 med 9.0:1 och typ 10.6:1 skulle jag bygga en så skulle jag satsa på runt 10:1 brukar även fungera mycket bättre med vassare kamaxlar om man har högre komp i motorn.

Men lyssna även med dom här som kan fords V8:or hur mycket man kan ha i en sån V8 som du skriver om. Så det inte blir något problem för dig sen.

Lycka till med ditt motor bygge det är ju så kul att bygga motorer! Håller på med en hemma själv just nu också där jag letar efter toppar med små förbräningsrum för att få komp i den.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tjena Daniel!

Jag har en Cleveland med 10,6:1 teoretiskt komp.

Bytte från orginal ca 8,6:1 och märkte en stor skillnad.

Jag tankar vanlig 98 och kör med en total förtändning på 38Grader,har aldrig spikat.

Tänk bara på att välja rätt kamaxel,ju mer överlapp desto mer komp som "läcker"ut.

Kolla med vad axel tillverkaren rekommenderar.

Håll nere o ha de bra / Mattias

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja var mycket noga med kamaxlen för det finns mycket att välja mellan.

För min egen del tycker jag man ska välja bort "gammla" slipningar av kamaxlar och välja en nyutvecklad kam.

Nuförtiden så är moderna trimkamaxlar optimerad i datasimulering och du får idag helt plötsligt bra ekonomi och körbarhet med en ganska vild kam

Förr gick trimkamaxlar mest ut på att fylla cylindrarna så mycket som möjligt och helst skulle det bli bränsle över i avgassystemet.

Nu är det mer förfinat och så du får samma effekt som förr men bättre ekonomi,tomgång och bottenvrid.

Jag trummar gärna för hydralrullkam som är poppis nu. En "vanligt" funkar ju men inget nytt utan mest billigt och enkelt att installera.

Här i Svedala är vi 10år efter när det gäller detta men i USA är det grymt vanligt

Med rulle får din motor helt plötsligt mycket bättre andning=effekt utan att det märks på gången.

En 280 graders rulle är ungefär som en 310graders "flat tappet"

Komp är viktigt men du har ingen nytta av det om du inte monterat rätt "hjärna" i motorn. 8)

Competition cams har bra och ekonomiska koncept för detta. Alla har iofs mycket!

Visst det är dyrare med rulle eftersom det kräver fler ocg dyrare komponenter men det är den viktigaste komponenten i en motor så här tycker jag man aldrig ska snåla.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Om du byter kam läs noga vad det står i tilverkarens katalog och lita inte blint på rekomendationer i en butik, vart på lurad en kam en gång i tiden som skulle gå snällt och fint på tomgång och även ge effekt enligt säljaren. (kamen var helt ny i kartong oöpnad)

Sedan läste jag om den i Compcams katalog och då stog det att den hade stormig tomgång vilket den hade ändå var den bara på 268grader.

Antagligen någon sådan där gammal slipning som Per B cmc538 skriver om.

Och jag var ny i motormekar världen så dom såg chansen att bli av med en kam som var svår såld.

Har hört många lovord om Compcams extreme energy serie motorn jag skrev om som har 10,6:1 hade en 274graders extreme energy kam och den motorn går bättre på tomgång en den jag hade en gång i tiden med 268 graders kam i.

Men sen är det ju klart varierar ju hur känslig man är men jag tycker inte om att bilen står och vibrerar i köer när man cruisar blir så iriterande.

Håller även med Per B cmc538 sattsa helst på hydralrullkam! Dyrare men mycket bättre.

lycka till med fortsatta mekandet!

www.compcams.com

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Det finns rulle till alla motorer och även 351C

COMP säljer hela färdiga kit där jag tror allt ingår

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?Ntt=K32%2D431%2D8&N=0∂=CCA%2DK32%2D431%2D8&autoview=sku&Ntk=KeywordSearch

Jag kör själv Xtreme 282/289 graders rulle och den går finare än vad som uppges i deras egen beskrivning.

Exempelvis blev jag tvungen att plocka ur min 3000rpm stallspeed turbin pga vibbrationer och köra med en orginalturbin tillfälligt vilket inte rekommenderades för denna kam.

Trots det går maskinen klockrent från start.

Inte samma "swiiiing" naturligtvis men helt utan att tveka vilket en vanlig flat tappet gör med fel turbin

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla svaren.

Då verkar det alltså vettigt att köra med 10:1 i kompförhållande.

Det svårast just nu verkar vara att välja kamaxel, jag är inte påläst på ämnet så det känns som att det lätt kan bli fel. Finns det några bra böcker som behandlar ämnet kamaxlar?

Informationen som finns hos kamtillverkarna säger mig inte så mycket. Att jämföra två olika kamaxlar som båda utlovar "increased low end and mid range torqe... " säger mig inte så mycket om hur motorn kommer att bete sig. Dessutom anger olika kamtillverkare olika varvtals områden på kamaxlar som för mig har liknande värden.

Blir till att fösöka skaffa Dyno 2000 och testa lite olika motorkombinationer för att se vad som händer när jag ändrar på olika parameterar. Var kan jag skaffa Dyno 2000?

Mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Find de någon testversion av programmet Dyno2000. Är de verkligen såpas utveklat om de låter. Alltså att man kan bygga en totalt egen motor med olika komp, kamar, insug och förgasare och den kan göra en uträkning på de och få fram någon vettig kurva? Är de så så låter de väldigt intresant. Tycker iallafall jag :D Jag vill testa! Sen köpa om de verkar vara något bra :D

Borde ju eleminera massa tråkiga misstag man lär göra om man är lite mera nybörjare på sitt bygge av v8 windsor motor?

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Tack så mycket för alla svaren.

Då verkar det alltså vettigt att köra med 10:1 i kompförhållande.

Det svårast just nu verkar vara att välja kamaxel, jag är inte påläst på ämnet så det känns som att det lätt kan bli fel. Finns det några bra böcker som behandlar ämnet kamaxlar?

Informationen som finns hos kamtillverkarna säger mig inte så mycket. Att jämföra två olika kamaxlar som båda utlovar "increased low end and mid range torqe... " säger mig inte så mycket om hur motorn kommer att bete sig. Dessutom anger olika kamtillverkare olika varvtals områden på kamaxlar som för mig har liknande värden.

Blir till att fösöka skaffa Dyno 2000 och testa lite olika motorkombinationer för att se vad som händer när jag ändrar på olika parameterar. Var kan jag skaffa Dyno 2000?

Mvh

Daniel

Tveka inte fråga kamaxeltillverkaren :!:

Det blir oftast bäst och oftast är dom hjälpsamma.

Håll dig till välkända märken som Comp, ISKY,Ford Racing,Crane mfl.....inget omärkt "summit" kam eller liknande budget.

Det är mer för standard motorer

Det räcker inte med att bara titta på motorn och varvtal utan hela drivlinan och hur du tänkt använda din bil är viktigt att ta i akt.

Dyno2000 funkar bra att leka med.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla svaren.

Då verkar det alltså vettigt att köra med 10:1 i kompförhållande.

Det svårast just nu verkar vara att välja kamaxel, jag är inte påläst på ämnet så det känns som att det lätt kan bli fel. Finns det några bra böcker som behandlar ämnet kamaxlar?

Informationen som finns hos kamtillverkarna säger mig inte så mycket. Att jämföra två olika kamaxlar som båda utlovar "increased low end and mid range torqe... " säger mig inte så mycket om hur motorn kommer att bete sig. Dessutom anger olika kamtillverkare olika varvtals områden på kamaxlar som för mig har liknande värden.

Blir till att fösöka skaffa Dyno 2000 och testa lite olika motorkombinationer för att se vad som händer när jag ändrar på olika parameterar. Var kan jag skaffa Dyno 2000?

Mvh

Daniel

Tveka inte fråga kamaxeltillverkaren :!:

Det blir oftast bäst och oftast är dom hjälpsamma.

Håll dig till välkända märken som Comp, ISKY,Ford Racing,Crane mfl.....inget omärkt "summit" kam eller liknande budget.

Det är mer för standard motorer

Det räcker inte med att bara titta på motorn och varvtal utan hela drivlinan och hur du tänkt använda din bil är viktigt att ta i akt.

Dyno2000 funkar bra att leka med.

Jaså så du sitter och leker med de :D Skaffade de jag med nu. Du har händelsevis inte lite orginalinfo om en 351w 4v 290hk så jag kan lägga upp så snarlikt orginalmotorn som möjligt i programmet och leka lite med olika saker därefter och se va som händer med effekten ? Vore kul :D

Link to comment
Share on other sites

PER B

Du säger att en vanlig hydralkam är enkel att

instalera.vad är det som skiljer på installationen på

en vanlig hydral(har gjort) och en hydralrullkam?

M.V.H Bengt

Link to comment
Share on other sites

Gäst
PER B

Du säger att en vanlig hydralkam är enkel att

instalera.vad är det som skiljer på installationen på

en vanlig hydral(har gjort) och en hydralrullkam?

M.V.H Bengt

Lyftarna på rullkamaxlar är mycket högre pågrund av att man måste styra lyftaren i exakt samma riktning som kammnockens rörelse.

Man kan styra lyftaren på lite olika sätt

Ett sätt som är vanligt och billigt är som på bilden ovan.

Man bultar fast en plåt i blocket som har armar som styr samtliga lyftare rätt.

Ett annat sätt att styra lyftarna är att dom har en brygga parvis på detta sätt

cca-81516.jpg

Eftersom alla sätt kräver en högre lyftare så måste man specialbeställa korrekt längd på alla stötstänger.

På Comp Cams system med plåt så får man rätt längd rekommenderad efter vilken motor man har.

Förutom detta kan det även vara nödvändigt med justerbara vippor.

Lite mer jobb runtomkring alltså men inte direkt svårt kanske.

Bara man är noggran

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jaså så du sitter och leker med de :D Skaffade de jag med nu. Du har händelsevis inte lite orginalinfo om en 351w 4v 290hk så jag kan lägga upp så snarlikt orginalmotorn som möjligt i programmet och leka lite med olika saker därefter och se va som händer med effekten ? Vore kul :D

Ja någonstans finns info men tillgängligt just nu och det tar tid jag inte har.

Programmet får man bara se som en hjälp i en ungefärlig riktning.

Jag vet inte hur pass noggran det är med verkligheten men någon annan kanske testat med orginalvärden.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Finns även en nyare version av programet som heter dyno2003 där du även kan utforma förbräningsrumet i programet m.m Har dock hört prat om att det programet inte är lika säkert som dyno2000 men vet ej? Har själv inte haft några sådana problem i min begränsade demoversion av dyno2003.

Finns även något som heter Dynomation men det har jag inte alls provat själv.

Här är ett par länkar till deras sidor i alla fall.

http://www.proracingsim.com

http://www.motionsoftware.com/

I Hansen katalog sid 282 finns en crate engine där dom har lagt med dom flesta upgifterna om motorn prova och slå in dom och se vad du tycker om programet prova även lite olika toppar och heders avgasrör till du liknar kurvorna.

Sen får man ju ta ett sånt här program för vad det är det blir en fingervissning om vad man sysslar med man kan ju ställa in 17 bar i komp men en sån bensin motor kommer ju alldrig att bli särskilt användbar. Men det går till och med i dyno2000 att ställa in luftflödena på topparna och dom värdena brukar ju finas på topp tilverkarnas hemsidor.

Har hört talas om ett ännu mer avancerat program där det tydligen kommer upp text med omdöme om hur motorn blir skulle gärna villja veta vilket program det är ifall ni vet tipsa mig vad det heter!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kompressionsförhållandet måste kopplas till avgas och insugningsventilernas placering i förhållande till kolvens placering i cylindern (lätt förenklat). Om insugningsventilen stänger sent efter nedre dödläget behövs mer statisk kompression (teoretisk) Om insugningsventilen stänger tidigt efter nedre dödläge så behövs lägre statisk kompression. Är man osäker så frågar man kamaxeltillverkaren vad max och min statisk kompression bör vara.

Link to comment
Share on other sites

Traditionellt har det varit så att man haft så hög kompression som bensinen klarar av, och haft en kam med lång duratiion så att överskottet liksom flödat bort.

I dag med rullkammar kan man ha betydligt styggare kurvor och man kan ha högre lyft ,vilket göra att behovet av hög kompression minskar.

Motorbyggarna säger att det är ett helt nytt tänk när man bygger effektmotorer..

Man inser att ju mer man lär sig ju mindre vet man :o

Men köp aldrig en kam utan att du själv eller speedshopen rådfrågat kamtillverkaren vilken kam dom rekommenderar till din motor med din specifika cyl volym,slaglängd,komp insug samt avgassystem,ventlfjädrarna är ju också beroende på vilken kam som monteras.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...