Jump to content

Köpa bil genom Western Union och SquareTrade???


Recommended Posts

Hej

Är det någon som har erfarenhet eller vet ngt om att köpa bil genom Western Union och SquareTrade? Det är en privatperson som säljer och jag som köpare är privat.

Bilen är en fastback 68 GT modell "bullit" i mkt fint skick. Vin #: 8R02J004511

total köpesumma 12.000 USD

(för bra för att vara sant!)

Se mail från säljare nedan..

"Hello,

Thanks for your timely reply. I have attached here the pics of the car, I

hope you like them. The car is presently crated and stored at the shipping

company, waiting for my directions to be delivered. The title has my

signature on it and is also stored there along with all the other documents

of the car. Vin #: 8R02J004511. Here is how I suggest we should close this deal in the best way for the both of us : I require at least half the

payment ( US 6000 $ ) to be done prior to shipping the car. As explained in my previous email, the only way I am willing to close this deal with anyone is through a third party service which will guarrantee the safety we both need for this. I am a verified SquareTrade member and have done numerous transactions using them. I am fully satisfied with their service, each and every time I got the payment and the buyer got the product exactly as agreed. Because of the harsh legal system and high taxes we have here in Slovakia, the most frequent way we send and receive money here is through Western Union. SquareTrade will provide you with all the info you need. And as I told you, after you complete half of the payment and SquareTrade gives me the confirmation that you did, I will proceed with shipping. The payment will be held by SquareTrade and not released to me until you have the car there. I will ship the car using World Cargo Express and it will be delivered to you in 10-12 days tops, so please include in your next email

your full name and exact address if you decide to buy. Shipping will be done door-to-door, so you will not have to pick the car up, it will be delivered to your desired location. All fees will be covered by me as agreed. Immediately after the shipping process is started, the shipping company will

contact you and provide you the tracking number and details of the delivery, so you can keep track of it at any time until it reaches you. I can scan and fax or email to you the Bill of Lading for the shipment if you want me to. The remaining half of the payment must be sent the same way after you get the car there. If you are in any way unsatisfied with the car, I agree to have the car shipped back on my expense, and you will be fully refunded by SquareTrade. As I told you, SquareTrade will take care of everything. Please reply ASAP if you are indeed decided to buy the car, and don`t forget to include in your email your full name and address where you want the car shipped."

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt att använda Western Union först när jag köpte min bil från usa för 12000 USD, men det skulle kosta runt 3500:- extra bara för att använda det så jag skippade det, men annars funkar det säkert bra. SquareTrade vet jag inte vad det är så det kan jag inte säga något om.

Här kan du läsa lite mer om det:

http://www.moneytransfernordic.se/howitworks1.php

Link to comment
Share on other sites

Jag har betalat delar via Western Union. Det funkar bra, men en USEL växelkurs är att vänta!

Inte för att det ligger på mitt bord, men.... 12.000$ ÄR för billigt...

Låter det för bra för att vara sant, så ÄR det ofta det också... Varför skulle någon sälja den för nästan halva marknadspriset?

bilar mellan 25.000-29.000$

http://www.cars-on-line.com/20635.html

http://www.cars-on-line.com/20557.html

http://www.cars-on-line.com/18681.html

och en för 15.500$ med "lite" rosthål

http://www.cars-on-line.com/20626.html

INGEN får över en bil på 10-12 dagar, det är ju nästan den tiden det tar i hamnen i USA!

Jag kan ha fel och då ber jag 1.000 gånger om ursäkt, men kolla upp detta NOGA innan du sätter in 6.000$ på hans konto.

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Because of the harsh legal system and high taxes we have here in Slovakia, the most frequent way we send and receive money here is through Western Union.

Bilen står alltså i Slovakien.....

Link to comment
Share on other sites

Varför inte ta flyget till Slovakien och göra upp affären där?

Själv skulle jag ha svåra sömnproblem med 6000$ mindre på fickan utan att veta vad som händer med pengarna. Fler än en person har tyvärr blivit lurad....

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på SquareTrades hemsida.

Dom verkar vara kopplade mest till Ebay.

Har en säljare deras ikon i sin annons så

ska han vara "verified".

Man kan även kolla upp säljaren med hjälp av

hans Ebay användarnamn.

Dom har också någon sorts "buyer protection" och "dispute resolution"

Så SquareTrade är ett seriöst företag.

Men där står INGET om att dom skulle vara

en så kallad "escrow service" vilket innebär att

man betalar till SquareTrade och sen när allt verkar

ok så betalar dom säljaren.

Man kan INTE heller anlita SquareTrade utanför Ebay

och andra auktionssajter.

Så om det inte är någon Ebay auktion eller dylikt så

verkar det väldigt väldigt skumt.

Var försiktig......

8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Har också sett att SquareTrade inte håller pengar. Dom varnar tillomed för Western Union och sådana affärer. Se länk: http://www.squaretrade.com/htm/pop/popu ... Alert.html

Det första jag reagerade på var priset, alldeles för billigt för en bil i så fint skick. Men vill ändå veta om någon har erfarenhet av ovan nämda företag?

Dock ska scammaren ha beröm för hur han har kopierat SquareTrades formulär som skickats till mig. Dessa ser verkligen proffsiga ut och för all tid han måste lägga på detta.

Nästa fråga blir då hur man kan sätta dit oseriösa personer??

Bra att man kan lära sig nåt utan att bli blåst :D

ska koka ihop nåt skoj :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har inte lagt ner ärendet riktigt ännu, man drömmer ju fortfarande om en 68 FB GT. HAr mailat till SquareTrades "scam/fraud" support, dom ska kolla ifall ärendet verkligen finns..

/Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här är bilen, hittade den av en slump... alltså killen hittar en bil på nätet hos en handlare och försöker sälja den som sin privata bil. :shock:

ja, nu behöver man inte fundera mer :P

länk till bil (snygg) hos handlare.

http://www.billsclassiccars.com/carpages/68_gtbullitt.html

och om någon letar bil här, så se upp

http://www.mustangdreams.com/ford-mustang-ads-read.asp

Link to comment
Share on other sites

Den där snubben har jag åxå haft kontakt med, men så fort svaret kom att bilen stog i slovakien tappade jag intresset...

jag erbjöd mig givetvis och flyga ner och betala kontant, då blev det tyst..

Enklaste sättet att avslöja killar som honom förutom att erbjuda sig att flyga över är att be honom ta massa kort i märkliga vinklar och vrår som sällan finns på sidorna han tagit dem dem ifrån..

Jag får ganska många sånnadär mail om alla möjliga bilar och de är alltid för billigt (senast en challenger 440 1970 i MKT bra skick för 10k$) och bilen står alltid i europa men säljaren är i usa, och vill alltid att man skall använda en escrow service.

Needless to say blir man lite trött

Ett gott råd är köp aldrig en bil utan att någon har kollat den samt du känner dig garranterat säker, verkar det för bra för att vara sant så är det det.. verkar det lite skumt så är det det etc..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det är med största sannolikhet en "blåsning". Western Union är den vanligaste betalningsservicen som används i dylika fall, därför att dom inte har någon form av återbetalning, om det går fel! Samma sekund du betalar är pengarna borta!

Tror du på affären, fråga säljaren var bilen finns för att du vill komma och titta på den. Han kommer bergis att säga att du inte kan se den eftersom den redan är förberedd för skeppning!

My suggestion - don´t walk, run away from this deal!!!!!!!

Mikael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...