Jump to content

"Preppad" automatväxellåda?


Recommended Posts

Kan någon förklara för mig vad det innebär? Vad exakt görs? Vad blir skillnaden och vad kostar det? Intressant fråga är ju ochså vilken modell av låda som är lämplig att utgå ifrån, vad jag fattat blev C4 kraftigare på 70-talet, passar en sådan låda i en 60tals bil?

Ventilhus finns det med olika ju, manuellt ventilhus hörde jag, vad innebär det, vad lämpar sig bäst för en bil på gatan?

Edit> Önskar svenska svar, försökt läsa mig till detta på engelska men fattar inte nått.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja ordet "preppad" säger ingenting och verkar vara ett standard uttryck i Sverige över vad som är gjort.

Det finns inget "Exakt" svar på vad man kan göra för det finns så många olika varianter och tankar.

Bygger man växellåda så måste man matcha dom till motorn man använder.

Så det är första frågan!

Allt handlar egentligen om att kopplingar i lådan ska bita hårdare och snabbare för att unvika slir.

En stark motor får snabbt en orginallåda att börja slira och när det väl börjat så rasar det snabbt. Det funkar bara inte

Preppning kan även för vissa betyda att man bytt turbin och det är alltid ett måste om man kör trimmat.

Det funkar nästan aldrig något vidare att köra orginal turbin med trimmad motor.

Matching gäller här med

Anledningen till att välja en sen växellåda beror på utvecklingen av lådorna under tidens gång.

Grövre ingående axel,grövre hus,bättre ventilhus etc,etc

Däremot passar dom inte hur som helst på 60-talare.

Beror på startkransen.

Sök på forumet om detta.

Manuellt ventil hus är "for race only". Jag tycker det är helt värdelöst att ha det på en bil för gatan och du kommer tröttna att rycka i kryckan efter 5min.

Har du ingen låda så är mitt tips KÖP NYTT!

En C4 TCI street fighter är billig och lagom för motorer upp till 450Hk

$760

En passande turbin sedan för din motor och du är uppe i $1000

Lite annat smått och gott som kylare och du är snabbt upp i 15.000kr

Det är billigt för en bra transmission!!

Kladda med renovering och delar är knappt lönsamt idag och tar tid

Kan du göra en del själv så är det en annan 5á

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har en "preppad" C6 men manuellt ventilhus. Jag fick förklaringen när jag köpte den att han kallade den preppad eftersom jag hade en 9" turbin i den.

Jag håller helt och hållet med Per om att manuellt ventilhus är rena skiten.Bara jobbigt att slita in växlarna själv, tror inte man tjänar så jättemycket på det jämnfört med ett automatiskt ventilhus. Håller precis på att byta så jag får tillbaka automatväxlingen.

Mvh Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...