Jump to content

Motorpackningsklägg?


 Share

Recommended Posts

Jag kanske låter tjatig, men då du saknar erfarenhet och vi övriga som skall hjälpa dig kanske glömmer någon liten detalj så är risken överhängade att det blir fel och då är helgen förstörd och i värsta fall en omgång packningar. Och när du väl får boken läs igenom det avsnittet som handlar om din motor flera gånger. Gör gärna en återmontering utan packningar och med bara lätt ditskruvade bultar så att du ser att du har fattat allting rätt samt att inga bultar har försvunnit, det är rätt tråkigt att dra ett insug med klägg för att sedan inse att det fattas en bult och att du inte kommer kunna dra dit insuget innan klägget har stelnat.

Bra klägg är gamla hederliga permatex packningsklister,

köp även hem orange RTV silikon, kan vara bra att ersätta dom formgjutna plastbitarna som sitter i fram och bak på insuget med just RTV silikon, lägg på insuget och mät springan, sedan så läger du på en sträng i bak och en i fram som är lite högre än måttet som du mätte upp. Då blir det tätt, plastbitarna har en tendens att läcka. Glöm inte att gå en liten bit upp på själva topplocken. Överskottet som kommer fram kan du stryka till så det blir jämt med lite saliv på tummen. Tänk på att strängen inte skall vara bred utan bara hög, blir den för bred så kommer du att pressa ut silikon på bägge sidor om insuget och du vill inte ha några sådana klumpar i motorn.

permatex klistrar du på tunt på bägge sidor om insugs kanalerna, och där vatten kanalerna går kan du dra en mycket, mycket tunn sträng med rtv silikon (diameter som ett knappnålshuvud.)

Följ instruktionen i handboken hur du skall dra bultarna (ordningsföljd) dra dem till rekomenderat moment, vänta 15 minuter dra dem åter till moment i rätt ordningsföljd, vänta ytterligare 15 minuter upprepa, sedan är det klart. Detta står garanterat inte i handboken men brukar garantera att du inte får några läckor .

Link to comment
Share on other sites

302 och 351w bör väl ha samma moment på bultarna Och då är det följande:-

topplocksbultar 8,9-9,7 kg

vevstakar 2,6-3,3 kg

ramrager 8,2-9,7 kg

grenrör 2-2,8 kg

insug 2,8-3 kg

har du ej använt momentnyckel tidigare se då till och prov dra på en bult i ett skruvstycke så du får in känslan av klicket i nyckeln.

och dra lungt och försiktigt o släpp efter så fort klicket kommer:-

Lycka till :roll:

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att rensa dina gängor, låna tappar av någon.

Bultarna skall med lätthet kunna dras i bott med fingrarna, annars får du fel moment, dom uppgivna momenten i handböckerna brukar vara tillsammans med motorolja, använder du mollyfett så blir det andra moment som gäller (lägre)

Link to comment
Share on other sites

Har hört att på cheva så på, jag tror det var topplocks bultarna får dom inte under några omständigheter smörjas för då drar du av bulten fast du använder rätt moment.

Om det gäller ford vet jag inte.

Det där vet jag inte om jag vill tro på. Hur mycket skit skall det vara i gängorna då ? Vad är referensen om inte gängorna är rena och smörjda ?

Det 429SCJ-R säger är riktigt till både volvo amazon B20, Ford och övriga motorer också, vågar jag påstå 8)

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga måste vara att man har koll på om momentet gäller för smord skruv eller ej.

Tex. om man skulle använda smorda skruvar i dagens produktionsanläggningar skulle man riskera att dra av i stort sett alla skruvar på motorn...

/Niklas

Link to comment
Share on other sites

Patrik, du måste tänka på att en momentnyckel har ett långt skaft så att du tyckte att det kändes "lätt" är normalt. Du kan ju testa genom att flytta handen du drar med till samma avstånd du skulle haft med en blocknyckel, då får du ta i ordentligt.

Övrig kommentar gällande åtdragningsmoment, industripraxis är att skruvarna skall gå lätt, man mäter ju hur mycker kraft som går åt att vrida skruven men det man är ute efter är ju klämkraften och då vill man inte blanda in andra krafter typ kävande gängor etc. för då blir klämkraften för liten.

Link to comment
Share on other sites

Nu är allt monterat och klart!!! Har försökt med en uppstart idag men tändningen låg fel.

När vi väl hittade rätt tändning då tog kraften i batteriet slut :x

ska fixa en stärre laddare i morrn och då ska den dra igång ordentligt :D

Den har gått runt så jag har fått höra den vråla i typ 1.5 sek :)

Men som sagt i morrn smäller det :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...