December 10, 2025Dec 10 comment_188786 Bill Ford Says Company's Mission Involves Keeping Mustang AliveBy Brett FooteDecember 9, 2025 10:43 am22While The Blue Oval gave up on passenger cars and sedans in the U.S. years ago, that didn't include the iconic Ford Mustang, which has been in continuous production for over 60 years now. The pony car has faced plenty of threats to its existence over those decades, ranging from rising fuel economy standards to stricter emissions regulations, along with a general gravitation toward crossovers, SUVs, and pickups. Regardless, Executive Chairman Bill Ford is on a personal mission to keep the Ford Mustang alive, it seems."There are many legends about the creation of the Mustang, but I’ll always remember a story my dad told me years ago," the executive wrote in an essay published by Automotive News. "The design team was leaning toward one proposal, but Lee Iacocca remembered a different, more radical design he had seen months earlier. It had been set aside, literally stored in a closet. The team rolled it out, and that nearly forgotten concept became the icon we know today.""That icon now belongs to the world. Customers around the world have bought more than 10 million Mustangs. I saw the global appeal firsthand when we launched the sixth-generation Mustang in the Middle East. To celebrate the moment, the team assembled a Mustang at the top of the Burj Khalifa in Dubai. I met people from all over the region wearing Mustang gear. They had formed Mustang clubs in countries where it wasn’t even sold yet!""The Mustang has never just been a car we build; it’s a feeling of freedom and optimism that we’ve been sharing with the world for 60 years. It falls to all of us at Ford Motor Co. to ensure that 60 years from now, future generations will be telling their own Mustang stories, inspired by the cars we are designing and building today."This desire to keep the Mustang alive is precisely why FoMoCo created the Ford Mustang Mach-E, to help meet rising fuel economy and emissions standards while continuing to offer a V8 coupe. Ford CEO Jim Farley has said that an all-electric version of the Mustang coupe will likely never exist, however, though the automaker is reportedly working on a four-door version of the beloved pony car. Report
December 13, 2025Dec 13 comment_188807 Hur länge till kommer Mustangen leva?enkelt..den sluttade tillverkas i 1969 🤭 Report
December 15, 2025Dec 15 Author comment_188817 On 2025-12-13 at 11:48, 66ahenke said:Hur länge till kommer Mustangen leva?enkelt..den sluttade tillverkas i 1969 🤭ouch det där kändes 😂 Report
December 15, 2025Dec 15 comment_188822 Nja, Mustangen som begrepp och modell lever nog vidare i allra högsta grad. Men var sak har sin tid och en modell utvecklas över tid, inte sällan genom vad konkurrenter utvecklar, lagstiftning, ekonomiska och miljömässiga regleringar. Se bara på Porsche 911 som har genomgått flera reinkarnationer, från 1963 och den ganska motorsvaga, men lätta första 911:an på 130 hk till de senaste monstren på över 700 hk. Utveckling av en modell som ändå är på något sätt trogen bilen från tidigt 60-tal. Och alltid motorn baktill, men tyvärr inte luftkyld numera. Luft fryser som bekant inte. Men på något sätt har de nya 911:orna kvar generna från de tidiga bilarna, men de är inte samma bilar. Och jag gillar mest de tidiga, för de har jag en relation till.Mustangen har ju gjort samma resa från lanseringen 1964 till dagens hästkraftstinna och större Mustanger. Efterfrågan, regleringar, lagstiftning, energikriser har ju påverkat hur modellen utvecklats och nog finns det gener kvar från 1964, de är inte samma bilar, men de förmedlar nog samma känsla. Jag ska erkänna att jag aldrig kört en nyare Mustang, även om jag var mycket nära att köpa en ny för nio år sedan. Men efter ha förlorat en diskussion om hur många dörrar man behöver så blev det en Mercedes.Sen vad man gillar är ju en helt annan sak, mer en subjektiv uppfattning och som kanske sitter olika djup av olika orsaker, kanske under vilket årtionde man är uppväxt. För min del så är Mustanger, bilar av årsmodell 65 och 66, eftersom mina föräldrar hade en Honey Gold 65:a som bruksbil. Pappa pendlade från Uppsala till Stockholm med den. Det kanske är därför som jag är insnöad på just dem. Men resten av årsmodellerna kan jag uppskatta lika mycket, som senare modeller fram t o m 1973. Men jag uppskattar t o m den ibland inte omtyckta Mustang II eller en varför inte en Fox body eller en 2007:a? Var tid har sina Mustanger. Och en sak är säker, alla kommer att tycka olika om vilken modell som är bäst eller snyggast, så är det bara, men de är Mustanger och de är ju trots allt bara bilar.PS. Bilderna är från Väst- och Östtyskland och tagna 1966. Report
December 16, 2025Dec 16 comment_188823 https://fordauthority.com/2025/12/ford-mustang-cup-classic-launches-in-2026-to-celebrate-older-pony-cars/ Report
December 16, 2025Dec 16 comment_188825 15 minuter sedan, Mustangmike said:https://fordauthority.com/2025/12/ford-mustang-cup-classic-launches-in-2026-to-celebrate-older-pony-cars/👍 Report
December 18, 2025Dec 18 comment_188837 On 2025-12-15 at 22:30, Speedwell67 said:Nja, Mustangen som begrepp och modell lever nog vidare i allra högsta grad. Men var sak har sin tid och en modell utvecklas över tid, inte sällan genom vad konkurrenter utvecklar, lagstiftning, ekonomiska och miljömässiga regleringar. Se bara på Porsche 911 som har genomgått flera reinkarnationer, från 1963 och den ganska motorsvaga, men lätta första 911:an på 130 hk till de senaste monstren på över 700 hk. Utveckling av en modell som ändå är på något sätt trogen bilen från tidigt 60-tal. Och alltid motorn baktill, men tyvärr inte luftkyld numera. Luft fryser som bekant inte. Men på något sätt har de nya 911:orna kvar generna från de tidiga bilarna, men de är inte samma bilar. Och jag gillar mest de tidiga, för de har jag en relation till.Mustangen har ju gjort samma resa från lanseringen 1964 till dagens hästkraftstinna och större Mustanger. Efterfrågan, regleringar, lagstiftning, energikriser har ju påverkat hur modellen utvecklats och nog finns det gener kvar från 1964, de är inte samma bilar, men de förmedlar nog samma känsla. Jag ska erkänna att jag aldrig kört en nyare Mustang, även om jag var mycket nära att köpa en ny för nio år sedan. Men efter ha förlorat en diskussion om hur många dörrar man behöver så blev det en Mercedes.Sen vad man gillar är ju en helt annan sak, mer en subjektiv uppfattning och som kanske sitter olika djup av olika orsaker, kanske under vilket årtionde man är uppväxt. För min del så är Mustanger, bilar av årsmodell 65 och 66, eftersom mina föräldrar hade en Honey Gold 65:a som bruksbil. Pappa pendlade från Uppsala till Stockholm med den. Det kanske är därför som jag är insnöad på just dem. Men resten av årsmodellerna kan jag uppskatta lika mycket, som senare modeller fram t o m 1973. Men jag uppskattar t o m den ibland inte omtyckta Mustang II eller en varför inte en Fox body eller en 2007:a? Var tid har sina Mustanger. Och en sak är säker, alla kommer att tycka olika om vilken modell som är bäst eller snyggast, så är det bara, men de är Mustanger och de är ju trots allt bara bilar.PS. Bilderna är från Väst- och Östtyskland och tagna 1966.lever den mustangen idag Report
December 19, 2025Dec 19 comment_188838 Den lever och det var väl egentligen den bilen som borde stått i mitt garage. Men jag är rätt nöjd som det är med den jag har nu. Report
March 6Mar 6 comment_189336 Det är väl inte fy skam att gamla Mussen i år fyller 62år. Första kärran tillverkades väl i Dearborn Assembly Plant i Dearborn, Michigan våren 1964 och där byggdes den väl åtskilliga år framöver om jag inte minns fel. Report