Jump to content

Hur få rent lådan?


Recommended Posts

Jag tog ner växellådan idag för att lämna in den för en översyn. Tydligen har tidigare ägare inte tvättat ordentligt in under bilen sedan 67 eller nått. Ett tjockt, segt äckligt lager av gammal olja och ingrott damm täcker allt. Hur skall jag få rent detta? Är det bara att dra på avfettning och sedan trycka på med högtryckstvätten så gott det går? Farligt om d kommer in lite vatten i lådan när den ändå skall renoveras?

Bilder på härligheten syns här; http://www.saab4fun.com/mustang07/index.html

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog täcka över öppningarna i lådan med tex. plastfolie eller nåt. Sen skrapa bort det värsta med en spackelspade. När det värsta är borta så kan man spraya på ren dieselolja, det löser upp det mesta, och låta det dra ett tag. Spola av med högtryck och gärna med så mycket värme som möjligt. Funkade iallafall finfint på min motor i vintras. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Avfetta och tvätta bort så mycket du kan, den som renoverar din låda kommer ändå att riva allt och förhoppningsvis även tvätta allt.

Hur som helst så är det säker mycket uppskattat om du har gjort ren den utanpå innan du lämnar in den.

Om du ser några ställen där du har läck just nu så skriv ner detta och tala om det för renoveraren så kanske han kollar lite extra på dom ställena.

Link to comment
Share on other sites

Har tillgång till tvätthall med både stark avfettning och högtryckstvätt med vatten på ca 80 grader. Testar det imorgon. Täcker vid utgående axel, hålen till oljekylen och där oljestickan går ner med plast då.

Kommer verkligen bli spännande att få upp lådan igen. Det var satans trångt att få ner den...

Något ni rekomenderar att man gör när ändå lådan är lös? Hur ska jag rensa oljekylen, byta knutkorsen till kardan kanske och oljan i bakaxeln, hur kollar/byter/fyller jag på? Det finns ingen plugg, huset är helt tätt...

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Kör hårt med högtryckstvätten bara! ;)

Som sagt ska ändå plockas ner men låt det inte bli stående för länge efter tvätt.

Bör plockas ner ganska snabbt

Ser den lika illa ut som den här? ;)

Efter 5min med Kärcher hetvatten högtryck så hitta jag en växellåda under skiten

Link to comment
Share on other sites

Gäst

åååååhhh fy fasen! hehe

Ja det var det värsta jag sett!

Är du säker på att mustangen inte används som dyngspridare på någon bondgård? :lol:

Link to comment
Share on other sites

åååååhhh fy fasen! hehe

Ja det var det värsta jag sett!

Är du säker på att mustangen inte används som dyngspridare på någon bondgård? :lol:

Polaren undrade om det var en komposthög jag hade under bilen... Jaha, det var lådan... :roll:

Har ej tagit några bilder på den efter tvätten men vi höll på i över två timmar innan vi vart skapligt nöjda. Helt ren vart den dock inte.

7317.jpg

7325.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Kåpan och bakre struten kan du blästra om du har lust?

Men undvik helt blästring av huset :!::!:

Egentligen spelar ju utseendet ingen roll på en växellåda.

Inte mycket syns när det är på plats.

Annars kan du ju kontakta riksantikvariatet och få dit en arkeolog som fixar till den! ;)

Link to comment
Share on other sites

Huga, nu återstår det dryga arbetet med att försöka få rent allt annat. Balken, växelförararm, bultar, slangar & rör. Det är tragiskt att ligga och kräla under bilen med en skrapa i näven. *pust*

Ser verkligen fram emot att rulla in Mustangen i mitt stora VARMgarage med bra ljus, tryckluft och alla andra bekvämligheter. I ett litet kallgarage känns det inte så motiverande att ligga på den ojämna asfalten och meka. Så i höst så lyfter jag ur motor/låda och pallar sedan upp bilen HÖGT för att ge den en rekoderlig omgång under.

Hepp, bara skriva av mig lite, nu skall jag ut igen... :--

Link to comment
Share on other sites

Hehe jadu. Man kan ju fråga sig vart dom har kört din bil igentligen. Har knapt någon gegga als under min. Du lär ju kunna köra med osthyvel under din bil :--

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...