Jump to content

Högtalarproblem


William

Recommended Posts

Hej!

Saknar ljud i min 65:a, förr i tiden vet jag att det fanns

högtalare som man la under sätena; ingen borrning eller

andra ingrepp, rätt hyfsat ljud också.

Någon som känner till detta, om det fortfarande finns, jag

är inte intresserad av att borra i dörrsidor eller dylikt,

finns det andra lösningar?

Förresten så letar jag efter en "originalradio" att fylla tomrummet i

instrumentpanelen med, så finns det någon som har en sådan över så

kontakta mig.

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Kan inte tänka mig att det låter särskilt bra med högtalare under sätena.

Men men, det finns iaf kickpaneler med hål för högtalare. Men man kan även köpa panelerna inkl. högtalare, men dom ska tydligen suga rätt rejält.

Har själv kickpaneler där jag satt en inklädd mellanring i spånskiva för att få ut högtalaren lite då dom jag köpte var för djupa. Och det låter riktigt bra. Men kvaliteten på det hela beror ju helt och hållet på hur mycket pengar du vill lägga på högtalarna, billiga = skit.

Har själv DLS 425, 5.25" 2vägs koaxialer och en baslåda.

http://store.cal-mustang.com/cm_able/sh ... 19&CM_SA=0

Link to comment
Share on other sites

AHh!

Kommer ihåg dom där, var svenska lådor som man la under sätet.

en bas riktad uppåt och två kraftigt överdimensionerade diskander riktade bakåt och framåt.

Försöker att komma ihåg vem som tillverkade dem, men det har fallit bort i glömskan korridorer. Skulle tro att det var någon gång på mitten av 80-talet.

Link to comment
Share on other sites

Jag löste det genom att lägga två högtalare av typen att ha ovanpå hatthyllan bakom ryggstödet, det är inget man spränger ljudvallen med men det räcker för mig då jag helst lyssnar på 289 an. Jag tycker det är en bra lösning om man inte vill se installationen.

Pelle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej

Tänker montera färdiga kickpanelshögtalare. Kan det vara en fördel för ljudet att lägga en tunn matta isolermaterial (typ gullfiber) mellan kickpanelen och plåten bakom? Bör det i så fall vara oisolerat rakt bakom högtalaren, ca 16 cm i diameter eller ska man täcka hela ytan? Tacksam för tips.

E J

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Lägg gullfiber i hela hålet. Men undrar om det har nån större betydelse. Det är

ändå för liten resonanslåda som dessutom inte är tät.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Såg någonstans. Kommer inte riktigt ihåg om det var Mustang unlimited.

Som hade högtalare för orginal hålet i mitten och dom var i stereo utförande. Så då kan man sätta fram och bak. Sen finn det någon liten sub vofer i låda som får plats under säten. Tror det var pioner som hade den.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Såg någonstans. Kommer inte riktigt ihåg om det var Mustang unlimited.

Som hade högtalare för orginal hålet i mitten och dom var i stereo utförande. Så då kan man sätta fram och bak. Sen finn det någon liten sub vofer i låda som får plats under säten. Tror det var pioner som hade den.

Berra

Hej Berra!

Pioneer har högtalare för originalmotering uppe vid vindrutan. I högtalaruttaget.

Men dom är för små för att ge nåt bättre ljud. Jag vet för jag har dom. Högtalare

i kickpanelerna är bäst. Även om det är svårt att få ett bra ljud i Mussen. Ska

testa med dörrhögtalare till nästa säsong.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har en USA 3 radio liggande om du är intresserad har ochså en högtalare att sätta under instrumentbrädan, vet ej om den passar din bil, då det ju är olika på alla årsmodellerna. Jag fick fel första gången så det kan vära att den jag har passar din bil...

Annars finns det på www.autosound.com de högtalarna du pratar om, de ska tydligen passa i en Mustang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...