Jump to content

Skivbromsar på 65 FB


Recommended Posts

Jag undrar om ngn i forumet har erfarenhet av regbesiktning med skivbromsar? Hur petiga är våra vänner på bilprovningen när det gäller originalutförande? det var väl trummor runtom i original? Bilen är nyimporterad och skall regbesiktigas på fredag 10/6, ngn som har några tips eller kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Tjenar!! (nice ride! om det nu är din ;) ) Som du kanske vet redan (eller inte) så har vi bytat från trummor till skivor fram på vår 66a, fast de är inte original/repro/kit utan hemmagjorda. volvo 240 vent. 10" skivor och tillh. 4-kolvsok. (ämne: CUSTOM ÄR COOLT!) eftersom bilen gick igenom felfritt med dem så ska original inte vara några problem.

TIPS!! innan du rullar in i verkstan, TORKA AV RÖREN OCH SPÄNN ALLA RÖRNIPPLAR!!! Provbromsa HÅRT!!! om det skulle hända något så händer det hemma i alla fall. På SB så är de skoningslösa när det gäller bromsprovet och provkörningen.

Lycka till!! :--

(jag skämde väl inte dig nu hoppas jag?? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jo tack det är min bil på bilden.

Tack för ditt inlägg, för säkerhetsskull så har jag bytt alla ledningar, nipplar och bytt slangarna till nya stålomspunna. Vi har gjort bromstest och det verkar vettigt men man vet ju aldrig. Hade du skivorna på vid regbesiktning eller vid en vanlig kontrollbesiktning?

Ingen fara du skrämde mej inte, jag har nog med ångest ändå innan den är godkänd.

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Den ser ju riktigt brutal ut :twisted: Det är det temat jag gillar (är ju fortfarande bussunge... en gammal sådan... 22 :-- )

Det var en vanlig kontrollbesiktning till Ystad Cruisingen, fast året innan hade vi trummor, och de märkte att vi hade bytt i alla fall. Det var allt de sa. Det är mest om de skulle hitta en droppe bromsvätska någonstans, är de på dåligt humör så KAN loppet vara kört... och ytterligare 200:- fattigare. Jag var också ganska nervös inför vår besiktning också, men det löste sig finnt. Det gör det säker för dig också.

Ha det, Lycka till!

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Den ser ju riktigt brutal ut :twisted: Det är det temat jag gillar (är ju fortfarande bussunge... en gammal sådan... 22 :-- )

Det var en vanlig kontrollbesiktning till Ystad Cruisingen, fast året innan hade vi trummor, och de märkte att vi hade bytt i alla fall. Det var allt de sa. Det är mest om de skulle hitta en droppe bromsvätska någonstans, är de på dåligt humör så KAN loppet vara kört... och ytterligare 200:- fattigare. Jag var också ganska nervös inför vår besiktning också, men det löste sig finnt. Det gör det säker för dig också.

Ha det, Lycka till!

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Den ser ju riktigt brutal ut :twisted: Det är det temat jag gillar (är ju fortfarande bussunge... en gammal sådan... 22 :-- )

Det var en vanlig kontrollbesiktning till Ystad Cruisingen, fast året innan hade vi trummor, och de märkte att vi hade bytt i alla fall. Det var allt de sa. Det är mest om de skulle hitta en droppe bromsvätska någonstans, är de på dåligt humör så KAN loppet vara kört... och ytterligare 200:- fattigare. Jag var också ganska nervös inför vår besiktning också, men det löste sig finnt. Det gör det säker för dig också.

Ha det, Lycka till!

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Tja vad ska man säga,

Bromsarna fick vi igenom, men däremot så åkte vi dit på att insug och förgasare inte var original samt spårvidden bak.

Jag måste visa upp bilen med ett originalinsug med tvåportsförgasare, för det har man hittat i registren att så ska det va på en 65a. Eftersom det stod edelbrock på insuget så insåg de att det inte var original och dessutom så räknade man in alla 4 portarna. Motorn är en strokad 302a och idag sitter det ett Edelbrock victor jr. insug med en 750 vacum secondry speed demon förgasare.

Jag måste även ha originalhjul på vid nästa besök för att klara spårvidden på 1422mm, jag har en kortad 9 tums axel med Wintage wheels 17x9,5 med 275/40z nitto R monterat nu.

Jag undrar om det finns ngn vänlig skäl i närheten av Helsingborg eller Borås som kan låna eller hyra ut insug med förgasare samt besiktningsvänliga hjul? Grejorna kommer bara att sitta på under regbesiktningen och bilen tas på kärra till & från besiktningen.

Om det är ngn som har lämpliga grejor och kan tänka sej att ställa upp så kommer jag gärna och hämtar grejorna nu i helgen.

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

VVVAAAAAAA!!!!!!!!??????????!!!!!!!?? :evil:

Ingen originalinsug/förgasare?????????? Hoppas du skämtar?!?! Var har du besiktigat bilen??? Vad är det för några jävla stolpskott???!!!! Nu blev jag jävlet "pissed off"!! Det är en jävla massa skitsnack! Typiske SB :evil:

Vår bil:

66 coupe-reggad som 66 coupe. Inga konstigheter.

Motor 302 4V med Holley 600 4V m. vaccum sec.

Vxl. C4 (förmodligen original)

Bakaxel: 9" odiff från -68!

Hjul: BREDA bak. även tillsatt skärmbreddare bak. Fram typ originalmått.

Kort sagt. Det finns inte så jätte mycket på vår bil som är original.

Jag tycker du ska gå tillbaka med papperet, rulla ihop det hårt och be rövjöken köra upp det någonstan där solen inte skiner :twisted: .

Originalinsug "my ass"!!! Då måste jag fråga, varför sa de inget om 302an??? Den är ju deffinitivet inte original, fronten, huven, FÄRGEN PÅ BILEN!!!!

Jag har en 302 2ports insug med antingen Holley 600 eller Autolite. Eller gör det lätt för dig. KOM NER TILL YSTAD OCH BESIKTIGA HÄR!!! (Och då följer jag med så att det inte blir problem... :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...