Jump to content

Kamaxelval till FE


JH

Recommended Posts

Nu undrar jag om jag kan få lite återkoppling på kamaxelval till en FE.

OBS! Jag vet att det går att läsa på olika hemsidor hos levernatörer, men det är inte det jag är ute efter, utan hur blev din motor med den kammen du satte i. Just kamaxelvalet verkar vara lite flexibelt. Fråga 8 olika återfösäljere och få 8 olika svar på samma önskemål.

Förutsättningarna är 428Cj med Edelbrock-toppar och Edelbrock RPM insug. Naturligtvis ska alla maskinbearbetningar och balansering göras, Allt för att få den där körbara bilen med en tillgång till god effekt vid behov.

Drivlinan är en C6 kopplad till 9" Tractionlock och 3,25 utxl

Link to comment
Share on other sites

Bestäm först om motorn skall ha mycket lyft eller mycket duration.

Använd en kam som motorn skall ha, och inte en kam någon handlare vill sälja dej. Om du använder Edelbrock toppar med orörda kanaler, kan du utgå från deras rekommendationer.

Om du är beredd att betala priset, bör du välja rullkam och rullvippor. Där finns effekt att hämta.

Det går bara inte att rekommendera en specifik kamaxel, för det finns så många variabler, därför är det bra att titta på vad tillverkaren av komponenter föreslår.

Om du kör med rullgrejer, är det sen bara kamaxeln som behöver bytas om man vill ändra på motorns karaktär.

Du kör väl på gatan, eller?

Med automat och 3.25 bör du se till att du har vacuum på låga varv, samt ett bra vrid.

Vi har rullkam i fruns sommarbil.

Kompen på t.ex. vår motor ligger runt 10.85:1 (med gjutjärnstoppar).

Om du tänker ha alutoppar, bör du ha minst 10:1 för effektiv förbränning. Har du inte det, måste du ha en kamaxel med mindre överlappning.

Inte vet jag mera :roll::roll::--

Link to comment
Share on other sites

Jodå bilen ska köras på gatan men ha lite go potential vid gasbehov. Edelbrock har två olika kamaxelval med stor differans men inget mellanting.

Rullkamsalternativet med rulllyftare och rullvippor har jag sneglat på men blir lite avskräckt av priset. Sen är ju utbudet av rullgrejer begränsat till FE.

Jag undrar mest hur det blev med de kamaxelval som gjorts av de som åker FE. Blev det rätt, bra eller dåligt.

Det är ju alltid bra att ta upp frågor i forumet för det kommer alltid någon som har lite nya idéer och tankar, eller som gjort fel och vill dela mig sig av misstagen. Rent teoretiskt kan man bli hur klok som helst på motorkombinationer genom att läsa vad som finns att tillgå, men verkligheten brukar inte alltid vara överensstämmande.

Link to comment
Share on other sites

Tjenna!

Om du vill ha den ultimata kammen så kan du beställa en skräddarsydd kam till just din motor hos Cammotion..

Om du inte vill beställa från Usa så tror jag att Appelgren i stockholm fixar sådana kammar..han gjorde det i varje fall förr..

Eller så kan du gå in på deras sida och fylla i värden på bilen och motor mm, så får du sedan ut värde på en som bör funka..

adressen dit är

www.cammotion.com

mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Tja, det verkar som om det är begränsat med erfarenhet av FE. Naturligtvis kan man lita på olika leverantörers rekommendationer, fast nog trodde jag några hade testat olika kombinationer och fått lite verklig erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Klart att det är värt med mycket HP på gatan :--

Allt är relativt. Om man skall ha mycket HP, förutsätter det att hela spisen är byggd för att ge max effekt. Sen gäller det också att få ner effekten i gatan.....

Vad jag menar: Ingen idé att lägga ut megabucks för en superspecial kamaxel, om inte motorn behöver en superspecialare. Man kan använda stålarna klokare.

Vanligtvis slipar man specialaxlar till racemotorer, vilka byggs helt annorlunda än GATmotorer. Sen kör ju somliga med racegrejor på gatan också. Jag skulle inte fästa så stor uppmärksamhet vid kammen om man inte vill ner under 11 sek/ 402 m. En 9:a och 10:a börjar redan kräva lite andra bitar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...