Jump to content

Förvirring om yoke...


Recommended Posts

Ska nu beställa en ny bakaxel. Idag har jag ett knutkors som är 82x82 mm och har 1" i kardan samt 1 1/16" "caps" till bakaxeln.

Tydligen är detta ett vanligt knutkors av typen "1310 series short yoke".

Den nya bakaxeln får en 1330 series long yoke. För mig är detta lite svårt, men passar det?

Ska det vara en long yoke på bakaxeln om knutkorset är av typen short yoke?

Så här ser det ut idag.

Link to comment
Share on other sites

Problemet du får vid byte från lång till kort yoke eller tvärtom,är att längden på kardanstången blir fel. Men det bör väl gå att flytta över din gamla yoke så passar väl allt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Thomas, Jag får ju välja kort eller lång yoke på nya bakaxeln men jag vet ju inte vilken jag ska ha...

Nån som kan se vad jag har idag? Eller måste man byta längden på yoken om man byter bakaxel från 8" till 9"?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du ska beställa lång yoke.Jag viste inte att det fanns olika men jag tittade på din bild och jämförde med nya 1350 yokar och vad såm går att se så ska du ha lång.Du får köpa ett nytt knytkors också som är 82/92mm då din är den lilla och den som du ska köpa är 1350=92mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inget om skillnaderna på yokes men de jag har sett olika längd men aldrig att det var problem att montera

Det finns rätt mycket spel in mot växellådan så när du får den nya så är det bara att testa hur mycket den går in.

Skulle den bottna så kan du kanske ta din gamla från din 8'' och flytta över? :roll:

Bäst är ju om den inte passar alls! Då måste du ju köpa en ny aluminiumkardan i rätt längd!!!! *skämt* ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok Per! Jag tror jag beställer med lång yoke och sen får det gå som det vill...Jag tror snart att jag ger upp... :(

Här är senaste svaret. Han säger att de har inte knutkors som har 1" diameter på "caps". Det måste vara ett missförstånd?

Jag bytte ju knutkors för 2 veckor sedan. Det ska ju va ett vanligt Ford knutkors!?

Jag har ju 1" diameter på caps till kardan och 1 1/16" till nuvarande bakaxelns yoke.

  • John, Mustangs typically used the 1310 Long yoke (3.25 x 1.125”). We do not have any u-joints with 1” caps.
    Can you measure the yoke from the dust shield to the end of the yoke. The short yoke is approximately 3.25”,
    while the longer yoke is about 4.25”.

Link to comment
Share on other sites

Jag hajjar inte riktigt så här tidigt på morgonen! :lol:

Vadå vill du inte frångå orginalkors?

Kan du inte tänka dig byta till exempelvist det som "Roger" sa?

82/92mm

Så fick även jag göra

Link to comment
Share on other sites

Det var inte meningen att vara otydlig... :oops:

Så här är det:

Jag har 1" diameter på "capsen" i knutkorset i kardan. Vilken storlek knutkorset ska ha för att passa den nya långa yoken på nya Currie bakaxeln vet jag inte,

men det får vara vad det vill. (tex. 92 mm längd x 1 1/16" caps)

Svaret från Curries är att det finns inga knutkors som är 82/92 mm. och som har 1" diameter på capsen för cardan. :roll:

Hur i hela friden ska jag då få det att passa? Min kardan måste ha ett knutkors som är 82 mm x 1" caps.

Eller har jag drömt att jag har 1" caps i kardan??? Jag byter till vad som helst, bara det passar. :shock:

Hoppas du förstår...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte heller det där EXAKT men måtten är lite luddiga och olika beroende på var du mäter.

Hur som helst är det inget "udda" du får utan vanliga Ford dimensioner så det går att få tag på nytt.

Currie kör ren standard.

Något annat vore rent idiotiskt.

Jag har heller aldrig hört talas om någon som fått problem här heller

Link to comment
Share on other sites

Beställ lång.Det finns vist 82/92 knutkors jag har själv köpt dom hos Hansen.Det finns inte så mycket olika delar att välja på så om det mot förmodan skulle vara fel när du får hem axlen så finns det delar att få ihop det.Och som Per skrev det finns spel på kardan in i lådan.

Annars köper du kardanrör och lösa knutkorshållare och bygger en själv.

Jag gjorde det på min förra Mach1a och det vart skitbra och billigare än att beställa en ny kardan från Usa.Dom delarna finns ochså i Svedala.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite: Är det någon som vet om det går att byta lagerskålar på ett "bland kors" från Hansen? Jag behöver ett kors som är 82/29 på ena armen och 92/27 på den andra armen, hittade ett liknande (nr 354) i Hansen katalogen men lager skålarna sitter fel (92/29-82/27), eller är det någon som har en Yoke med 28 splines och 38 mm diameter och 82mm/27mm gaffel för korset?

Link to comment
Share on other sites

Husse: Det går nog inte att flytta "capsen". De skiljer sig även i innermått. Jag har mätt på mitt knutkors som är 82/27, 82/28,6.

Jag tror att det har löst sig! Jag måste tyvärr erkänna att mina "caps" är 1 1/16" och inte 1" som jag envist påstått. :oops:

Men var ju inte det som ställde till missförståndet med yoken, utan amerikanare tycks ha en ovilja till att försöka förstå, som saknar motstycke. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...