Jump to content

Mustang HT -67 Hellre ökänd än okänd "1645"


MrTurbo_1645

Recommended Posts

EDIT: Bilderna i denna tråd klickas på för att ses i större storlek, i nästa steg kan man klicka en gång till för att se full storlek.

Vintern 2004 fick jag hem denna Mustang från ElPaso Texas, USA. Bilen skulle enligt uppgift vara en originalbil som stått länge men vara fräch i lack och inredning. Lite små fel fanns dock och detta var jag informerad om.

282771-m2.jpg

Bilen verkade ha stått still i ca 10 år och det mesta var verkligen original. På både gott och ont iofs men jag vill hellre ha en oskruvad bil än en söndreskruvad! Lacken var okej, dock omlackad, inredningen var nyligen bytt så den var mycket bra. Renoverade bromssytemet, bytte hjullager fram, ny motorolja, bråkade med styrsnäckan, nya stötdämpare och renoverat lådan. Har även köpt nya fälgar och däck samt "diodbakljus" med vandrande blinkers till bilen. Så nu är det en ny look.

282765-IMG_7161.JPG282766-IMG_7155.JPG

282767-IMG_7156.JPG282768-IMG_7157.JPG

282769-IMG_7159.JPG282770-IMG_7160.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Fortsätter och använder detta som en liten "projekttråd" hoppas det är okej.

Har suttit på E-Bay och snokat nu ett par nätter, fann rullvippor som jag ville ha, lite bultar och lite kläder. Mina vippor kom idag och jag är som ett litet barn på julafton (värre enligt tjejen). :roll:

Bara att hoppas det funkar som d ska nu, måste mäta för att få rätt längd på stötstängerna och sedan beställa sådana med...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Oj? :oops: Var helt säker på att jag postat resultatet här! Sorry.

Nåja, Så här vart det; (bilderna är klickbara)

qqa0.JPG

Såhär såg det ju ut när jag köpte bilen då. En orenoverad 289 2V.

______________________________________________________________

qqa1.jpg

När jag skulle ta ur motorn och låg under bilen såg jag att en frostplugg var lite rostig, vad gör man rent instingktivt när man ser nått rostigt? Jo trycker på det så klart, smart när man låg under bilen. :roll: Nåja, hade extra kläder med mig.

______________________________________________________________

qqa2.jpg

När motorn var ur så vart det ju inte så vackert, tur man hade köpt färg till motorrummet.

_______________________________________________________________

qqa3.jpg

Figge var närvarande och hjälpte mig att maskera, stog "i hålet" och sprutade färgen. Min röv må inte vara stor men det var svårt att låta bli att sätta den mot det ny målade när man vände på sig.

______________________________________________________________

qqa4.jpg

Medans jag jag kladde färg fixade Figge till fästen för generatorn samt svarvade till remskivorna så de ej går i varandra.

______________________________________________________________

qqa5.jpg

När motorn skulle kom Björn helt lägligt så han fick svida om till arbetarfracken (overall) och ge mig en hjälpande hand vid nedsäkningen.

______________________________________________________________

qqa6.jpg

Sås klart för start. Okej fixade inte slangar och kablar så snyggt men det gällde ju bara att köra in kammen.

______________________________________________________________

qqa7.jpg

Avgasystemet ja, det byggde jag efter inkörning, så gissa om det lät mycket i garaget. :-- Håkan är utbildad svetsare så han stog till tjänst vid svetsen när 2,5" rörsen skulle ihop. Ett H-rör byggdes och sedan två ljuddämpare från en Saab 9-3 ss Vector (2,5" och går att se rakt igenom). Att bygga över bakaxeln var ingen rolig histora men det vart bra och det låter nice.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Nu har jag renoverat hela framvagnen, blästrat & lackat länkarmar, pressat i nya hårdare bussningar i dem. Nya hårda sänkningsfjädrar och nya fjädertallrikar till dem såklart. Byter allt som har söndertorkat gummi mao Sänker den 2" fram, även shelbysänkning fram, detta syns här i mina nu fräscha hjulhus, samt 2" bak.

282773-001.jpg282774-002.jpg

282775-003.jpg282776-004.jpg

282777-005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått ner mustangen på hjulen igen. Nya däck vart det fram också. Den är sänkt ca 2" bak med förstärkta fjädrar (hård), fram är den också sänkt ca 2". 1" med fjädrar och 1" med shelbysänkning (ännu hårdare). Så ihop med min nya styrsnäcka så kommer det troligen gå att hålla farten uppe i kurvorna med. Jag hoppas verkligen motor och låda klarar och få ner den lite fram, annars kommer det ju se galet ut. =) Tyvärr känns de nya däcken lite smala men får överleva det.

282778-012.JPG282779-014.jpg282780-015.JPG

282781-016.JPG282782-017.JPG282783-018.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fick allt lite gjort i garaget igår:

282784-01.JPG

Dagen började med att montera ihop motor och växellåda.

282785-02.JPG

Sedan placerade jag hela paketet där det skall vara.

282789-07.JPG

Eftersom en polare fixade en ventilfjäderbricka åt mig så var topparna kompletta och kunde monteras. Insug ligger dock bara löst då jag väntar på att mina stötstänger skall dyka upp från usa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej.

Måste ge dig ett A+, jag kommer ihåg hur det började

med din nyinköpta, du har kommit långt, snyggt jobb

gör du också. 8);)

Tack Lars! :--

Blod, svett och tårar har det vart ibland iofs. Men mest kul.

Nu rullar bilen igen, inte 100% klar iofs men det får fixas med senare.

Link to comment
Share on other sites

Ett par bilder på hur bilen ser ut nu:

282794-03.JPG

Den vart "lite" lägre nu, rätt perfekt enligt mig. Tröskellisterna ska dit, ser illa ut nu, men orkade inte med det på nattkröken...

282795-10.JPG

Vart en tur på crusingen med, syrrans 66a cab till höger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...