Alexx Posted July 6, 2005 Report Posted July 6, 2005 Har en 68 med trummor runt om utan bromsservo. Har enda sen jag köpte den dragit kraftigt till vänster när jag bromsar (oftast i alla fall) ibland har den gått hyfsat rak. Plockade bort däck och kåpor igår och såg att bromskolven inte funkade på den bakre bromsbacken på höger fram, blev hur glad som helst för trodde då att jag hade hittat vad som orsakade att den drog så kraftigt vänster. Köpte en ny och installerade den idag, blödde bromsnippeln på den aktuella sidan också och sen ut och provköra. Hade nästan ingenbromsverkan alls, pedalen gick i botten och då slirade den bara lite, alltså inte i närheten av at låsa bromsarna, men ibland nöp den till långt ner och drog då lika mycket till vänster som innan Antar att det fortfarande finns luft i systemet som gjorde att bromsen funkade så illa, hur blöder man systemet korrekt, jag öppnade nippeln och lät en kompis trampa pedalen sakta hela vägen i botten ett par gånger tills jag såg att jag hade en jämn stråle ut ur nippeln, låste sen nippeln när pedalen var i botten, måste gjort fel nånstans tror jag?Sen angående att den drar till vänster, kan man ta bort den där självjusteringsenheten och ställa bromsbackarna manuellt iställt för självjusteringen verkr ju uppenbarligen inte funka på min kärra?Tacksam för hjälp, vill inte ha körförbud längre nu när vädret är så fint Quote
Kenneth Boström Posted July 7, 2005 Report Posted July 7, 2005 Hejsan det verkar vara lite luft kvar i systemet, prova med att lufta alla hjul och börja med det som ligger längst borta från huvudcylindern och sedan den det andra bak och passagerarsidans fram och sist det som ligger närmast huvudcylindern, jag brukar trä på en slang på luftningsnippeln som oljan får rinna ut i så det inte blir ett baksug och luft kommer i igen.Har du verkligen så bra bromsar att du kan låsa dom i vanliga fall ? det har jag aldrig lyckats med och jag har inte heller bromsservo och trummor runt om.Har du spännt upp justeraren tillräckligt innan du luftat?Trampa inte pedalen riktigt ända ner och inte för hårt och se till att det inte blir tomt i vätskebehållaren.//Kenneth Quote
ingemargavle Posted July 8, 2005 Report Posted July 8, 2005 När jag luftar bromsarna utan tryckluftsverktyg så har jag alltid hjälp av en kompis. Han trycker på bromsen och jag öppnar nippeln lite gran så att det pyser luft/bromsvätska, sedan stänger jag nippeln snabbt. Kompisen släpper upp pedalen och trycker igen. Detta upprepas tills färsk vätska kommer utan luft. Jag kan bara understryka vikten som tidigare sagts tryck inte bromsen helt i botten, finns risk att packningarna kan skadas av ev. cylinder skada i botten. Sen bör du se till att bromsarnas justering fungerar, Även trumbromsar ska kunna låsa alla däcken på asfalt även med muskelservo. Quote
Lygdman cmc813 Posted July 10, 2005 Report Posted July 10, 2005 ett litet inlägg till, släpp aldrig pedalen under tiden nippeln är släppt då sugs luft tillbaka in i systemet... Quote
Alexx Posted July 18, 2005 Author Report Posted July 18, 2005 Tack för tipsen, lyckades lufta ut all luft tror jag, ingen svampig pedal längre i alla fall, efter jag tog bort självjusteringssystemet har jag haft av och på framhjulen minst 10 ggr och justerat och fixat (har ingen såndär finurlig bromsverktyg så man kan ställa från baksidan genom det lilla hålet...i alla fall, trodde jag hade lyckats nu, drog inte så mycket vänster längre och när jag snurrade på båda hjulen när den stod uppallad så vrkade det inte som den hade någon anliggande broms på något av hjulen så tog en testsväng för att kolla....efter 5 minuter kände jag en obehaglig känsla i framvagnen så stannade långsamt och gick ut och kollade, då hängde ALLA bultarna på vänsterframhjul på i princip sista gängan Dessutom var det tokigt varmt, kände hur det hettade mot handen utan att ens behöva röra bromsplattan (vad den nu heter) I alla fall, lyckades ringa en kompis som gasade över med domkraft så kunde fixa det vid vägkanten men min fråga är: Om det var så varmt är inte det ett tecken på anliggande broms? var ju varmt på alla hjul men värst på vänstra sidan fram och sen högra fram, bak var inte så varmt, visserligen tar ju frambromsarna upp betydligt mer kraft men i alla fall, dessutom drar bilen lite vänster i början när bromsarna är kalla men efter ett par bromsningar så drar den inte alls...börjar bli beredd på att slänga in handduken och lämna bort jobbet till någon men har ju slitit nu i en vecka så känns lite trist så alla förslag och tips mottages varmt Quote
Tommyax Posted July 18, 2005 Report Posted July 18, 2005 Hmm, Jag tror nog att ni inte skruvat fast hjulet riktigt innan ni tog en provtur,, Har du kollat hjullagren? Kanske ett hjullager som är dåligt.En viss värme uppstår givetvis när du bromsar, har du sedan varit ute och testat bromsarna kanske du provocerat extra och då upplevt trumman som varm, ca 60 % bromskraft fram?Är bromsarna riktiga skall den inte dra åt sidan när du bromsar.Kolla även att alla fjädrar sitter riktigt och drar tillbaka backarna i läge.Dutta lite kopparpasta på "knölarna" i skölden bakom backarna där de ligger an så de kan glida lätt och följer med tillbaka med fjäderkraften.Du behöver väl inget specialverktyg för att justera backarna genom spåret på baksidan? Använd en skruvmejel eller liknande för att spänna upp backarna, de skall ligga an något ,,typ att det skaver lätt emot trumman,, det sliter till sig efter ett par minuters körning. Tror inte du har mer luft i systemet.Dock är det mycket mekaniskt som kan kärva på de gamla trumbromsarna.Blir trumman "blixtervarm", drar snett vid bromsning eller att bilen inte rullar i lätt utförslut efter en inbromsning vid tex. rödljus kan det betyda på anliggande bromsar.Lycka till mvh Tommy. Quote
Alexx Posted July 21, 2005 Author Report Posted July 21, 2005 Var nog så enkelt att jag slarvade lite när jag drog åt hjulbultarna. Var ute och testade idag igen, första repan körde jag som vanligt utan några allt för kraftiga inbromsningar och gick ut och kände sen, var inte blixtvarmt men var ändå stor skillnad på temperaturen på vänsterfram resp högerfram. Provade sen att köra runt lite utan att använda bromsen för att se om det berodde på att den sidan låg an...körde väl i fem minuter och stannade i uppförsbacke med handbromsen för att inte använda bromsen alls och då var både vänster och högerfram svala, drar då slutsatsen att ingen broms ligger på men undrar om lagren är dåliga borde bromsen bli varm då vid körning? Vet ju inte riktigt hur ett ffrisk eller dåligt lager ser ut...kanske lika bra att byta annars vet jag inte vad mer jag kan göra, har bytt den trasiga bromskolven höger fram, tagit bort självjusteraren, tvättat med bromstvätt och justerat själv en hel del fram och tillbaka Quote
Recommended Posts