Jump to content

"Svenskifiering" av Mustang V6


Tanner

Recommended Posts

Köpte en Mustang på semestern i USA, och nu är den snart (förhoppningsvis!) på ingång till Göteborgs hamn. Köpet i USA var inte så svårt att få igenom, jag gissar att jobbet startar när bilen ska godkännas i Sverige. Därför undrar jag nu om nån här kan ge mig lite tips som förenklar ombyggnad, besiktning och allt annat ska göras?

Vad gäller blinkers bak har jag fattat det som att den smartaste lösningen är att sätta en gul lampa i backljuset och koppla blinkersen dit. Men finns det inte lag på att bilen ska ha fungerande backljus?

Blinkers på framskärmarna är väl inte så svårt att fixa, men hur är det med blinkers fram? Är det enkelt att koppla ur det "konstanta" gula ljuset i blinkersen?

Rostskyddsbehandling (och vanlig underredsbehandling?) gissar jag är rekommenderat om man ibland ska använda bilen under det saltiga vinterhalvåret.

Försäkring hoppas jag hitta nån som inte ruinerar mig, även om jag vet att det kan bli tufft för en 25-åring i Göteborg. Helförsäkring för en Mustang utan vagnskadegaranti kan ju knappast vara billigt, även om en V6 bör ha lite lägre premie än en GT.

Alla tips uppskattas!

Link to comment
Share on other sites

Försäkring, räkna med mellan 15.000-20.000 loppor om året för helförsäkring. Jag hade tur som fick den genom Trygg Hansa iom att leasingen sköts genom Nordea Finans. Då kostar det för mig 7.000:-/helförs/helår, 39 år boende i Åkersberga fläckfritt förflutet. Detta var för mig avgörande om jag skulla köpa bilen. Trots att dom lovat mig per telefon/fax samt via mail för denna "billiga" försäkring så skickade dom ett inbet kort på 18.000:- när jag fick bilen. Många samtal och sura miner senare så fick jag rätt.

Sverige e´ett Sosseland utan dess like...

Link to comment
Share on other sites

Backljus kan användas enl lag, el fram = lätt el bak = knepigare. Bullerintyg? SFRO eller Mustangperformance.se...

Lycka till!

Är inte säker på vad du menar, lag på backljus eller inte?? Är el lätt att fixa fram men inte bak?

Försäkringen blir som ni säger (och jag misstänkte) saftig men jag ska jaga bästa pris!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag betalar 4 kr / dag, helförsäkrat med hyrbilsförsäkring :-) Känns lagom. Denna försäkring är en drive som Folksam har om man köper bil via handlare, tillgänlig för alla. Dock, efter 6 månader så är "smekmånaden" över och då börjar förhandlingarna. Har fått ett pris på 10.700/helår, helförsäkrat, 1500 mil, bor i Stockholm. Detta från Fordförsäkring.

/AJ

Link to comment
Share on other sites

Är också intresserad av vad som egentligen krävs av Bilprovningen för att få bilen godkänd? Någon som har några smarta och/eller eleganta lösningar för blinkers fram och bak?

Själv skulle jag helst använda de yttersta glödlamporna bak för blinkers, någon som testat det?

Hur gör Exclusive Cars för att besiktningsgodkänna bilen?

Tacksam för alla svar!

Link to comment
Share on other sites

Backljus kan användas enl lag, el fram = lätt el bak = knepigare. Bullerintyg? SFRO eller Mustangperformance.se...

Lycka till!

Är inte säker på vad du menar, lag på backljus eller inte?? Är el lätt att fixa fram men inte bak?

Försäkringen blir som ni säger (och jag misstänkte) saftig men jag ska jaga bästa pris!

Ej lag på backljus. MEN, besiktningsmannen kan underkänna denna lösning och kräva annan/kompletterande lösning. Yes, elen fram fixar du lätt, men elen bak bör du få moddad eller chansa med egen koppling som riskerar överbelastning...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag betalar 4 kr / dag, helförsäkrat med hyrbilsförsäkring :-) Känns lagom. Denna försäkring är en drive som Folksam har om man köper bil via handlare, tillgänlig för alla. Dock, efter 6 månader så är "smekmånaden" över och då börjar förhandlingarna. Har fått ett pris på 10.700/helår, helförsäkrat, 1500 mil, bor i Stockholm. Detta från Fordförsäkring.

/AJ

Jag har i tre år samma försäkring.....
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inga bilder - men "besiktningbaklampor" löser ju en del bekymmer :D

Har Importgaraget satt bakblinkers i backljusen och du kör utan backljus, eller hur är lösningen?

Har du väl fått igenom bilen vid reg.bes (olika bes.män kräver olika lösningar så håll tummarna) så godtas "alltid" backljusblinkers vid efterföljade kontrollbesiktningar...

Link to comment
Share on other sites

Ok, vad jag förstått är det riktigt krångligt att fixa omkoppling av blinkers bak, så det är kanske bäst att inte försöka sig på själv. Sen misstänker jag att bilen dessutom måste får dimljus bak?

Har du löst det med backljus/dimljus under stötfångaren, pineman? Tyckte det såg ut så på en av bilderna på din musse...

Nån som vet hur mycket en underredsbehandling går på?

Link to comment
Share on other sites

Jag fixade backljus bak under stötfångaren, små diskreta i metall. Inga dimljus bak, fanns inte som original och då tror jag inte man behöver fixa det heller.

Jag har gula lampor i original backljus reflektorn, blir väl problem efter 3 år till besiktningen och får då sätta på besiktnings blinkers.

Underreds behandling måste du bara fixa, som du kanske vet så är bilen helt ren under och man blir orolig för minsta droppe vatten. Jag gjorde en total behandling som innefattar en två dagars behandling i samtliga skrymslen där fukt kan ta sig in och börja med ett rostangrepp. Jag rekommenderar detta, det bakades in i bilpriset, men det kostar ett par tusen.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Underreds behandling måste du bara fixa, som du kanske vet så är bilen helt ren under och man blir orolig för minsta droppe vatten. Jag gjorde en total behandling som innefattar en två dagars behandling i samtliga skrymslen där fukt kan ta sig in och börja med ett rostangrepp. Jag rekommenderar detta, det bakades in i bilpriset, men det kostar ett par tusen.

Lycka till

Var gjorde du ditt rostskydd ? Det finns ju ett antal "metoder", svårt veta vilken man ska göra, alla är ju bäst ;-)

Link to comment
Share on other sites

Den behandling som e´på min bil heter

Tuff-Kote Dinol Behandling

Dag 1:Bilen hissas upp Hjul innerskärmar demonteras, SSedan avlägsnas all smuts, beläggningar på bottenplattan o hjulhus med högtryck. Behandlingshål borras befintliga pluggar tas bort och nödvändig demontering utförs. Därefter torkas bilen tills dag 2.

Dag 2: Dörrar behandlas, stolpar, förstärkningen i huven, bagagelucka, tröskellådor o balkar med penetrerande produkt. Produkten"kryper" "klättrar" in i spalter där det förekommer dubbla plåtar.

Det andra steget innefattar bottenplatta, hjulhus för får en penetrerande produkt behandling för att därefter täckas med tjock rostskyddsfilm. Till sist efterkontrolleras bilen och tvättas på nytt.

Detta bör göras igen efter 2 år.

Men kör man inte bilen på vintern så räcker det nog bra med 3-4 år kanske..

Min bil gjordes hos Nacka Rostskydd i Nacka 07/716 66 00

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...