Jimmy_the_1 December 15, 2005 Report December 15, 2005 Hej Jag har en -69 ht med 302 bossmotor i, den är specialbyggd från firma och har en hel del godis som trim-kam, holley-förgasare, headers, al-blockm.m. och är bänkad för 375+ hkr. Och bilen är snabb(obesegrad mot pizzarejsare och SAAB-fantaster ) men jag tycker ändå inte jag får ur allt ur motorn.Det sitter en c6 i med 9 turbin och manuellt ventilhus (jag har ett automatiskt ventilhus liggande som kommer snart in i bilen)Bakaxeln är en gammal 8" med 2.79 i utväxling. Jag har en nyare 9" liggande som jag tänkte lägga utväxlingen på 3.50(p.g.a att jag vill kunna fortfarande cruisa på landsväg).Tror ni att detta räcker med bakaxeln för att få upp klippet i bilen? Och tror ni att ett automatiskt ventilhus ändrar prestandan på bilen?(En granne som kör dragrace rekommenderade lustgas men jag är faktiskt lite skepisk mot sånt...)Mvh Jimmy Citera
Gäst December 15, 2005 Report December 15, 2005 automatiskt ventilhus?Vad har Du nu? Lustgas ska Du nog akta dig för,,,det är beroendeframkallande.Man får skrattrynkor av det med...mvh R Citera
JH December 15, 2005 Report December 15, 2005 Snabbt är bra!!!!Byt utvxl. 3:50 helt ok för landsvägskörningOm du inte modifierat C6an så gör det för bättre effektuttag, du kan vinna några hästar. Eller byt låda till C4, håller bra det med.Fast automat till en 302 Boss känns inte riktigt rätt, den är roligare med manuell. En sak föstår jag inte, eller så missuppfattar jag. Har du aluminiumblock?? Och vad är det som är specialbyggt??? Citera
Jimmy_the_1 December 15, 2005 Author Report December 15, 2005 jag kanske var lite försnabb med att skicka iväg mailet, följande ingrepp är gjorda:v8 302 > > > >canfield aluminium toppar> > > >rullvippor> > > >compitision cam,(vassare cam)> > > >weiland insug> > > >holley 600 4-port(med större munstycken)> > > >(ignitor)brytarlöst tändsystem, med effekt spole.> > > >morosso luftrenare.> > > >> > > >växelåda:preppad c6 med manuellt ventilhus. B/M skift kitDet är en specialfirma som byggt ihop den(förra ägaren) och därmed kallade han den specialbygd. Citera
Jimmy_the_1 December 15, 2005 Author Report December 15, 2005 alu-toppar ska det självklart stå och det ventilhuset är alltså manuellt Citera
ThomasFB December 15, 2005 Report December 15, 2005 Se till att du har tillräckligt med tryck i cylindern, det är det som omvandlas till arbete... Hurudan statisk kompression / dynamisk kompression har du? Citera
ThomasFB December 15, 2005 Report December 15, 2005 Förtydligar ovanstående inlägg: Vilket kompressionsförhållande är det i motorn / vilket tryck vid kompressionstest?Dessutom heter det väl inte hurudan i det här fallet, blääähh.... Citera
JH December 16, 2005 Report December 16, 2005 Det anger inte om det är en vacum eller mekan Holley. Om du har en 600vac så skulle en förändring kunna var till mekanförgasare 600-650Ger lite bättre klipp från början. Du behöver inte öka storleken på förg.Boss-motorn funkar bra på högre ha varv så att utvxlings-byte från 2:79 till 3.50, kommer att vara det mest märkbara att börja med. Du bör också få i en diff till 3:50utvxl och den motorn, om den inte redan är diffad.Motorn verkar ju vara vass, så motorförändringar kan ge minimalt märkbara förändringar i prestandan. Som rtm anger, Kompressionen är viktig att anpassa i förhållande till det övriga innehållet om du börjar fundera på motorn.Gör därför en sak i taget. Citera
ThomasFB December 16, 2005 Report December 16, 2005 Om du har en 600 Holley som funkar, behåll den och satsa kulorna på något annat. Om grundkonceptet funkar, skall det gå att få snurr på bilen.Vad vi ytterligare kunde veta är:Ventiltallrikens diameter in/ut?Insug?Portade kanaler?Kamaxelns lyft o. duration, separation?Headers primärrörens längd och diameter, kollektordiameter.Tubin (Är det standard eller ej: vilken stallspeed?)Notera att C6 stjäl orimligt med effekt från en 302:a. Citera
Gäst December 19, 2005 Report December 19, 2005 Låter som en bra motor,,,,det heter aluminiumtoppar så det går bra att säga.Optimera cylindertrycket...sen är det bara att inse att en 302 kan aldrig gå som en 514....skulle Du ändå inte vara nöjd med det Du har och har för lågt cylindertryck kan ju överladning vara ett alternativ som är populärt just för tillfället....sen är lustgas inget negativt,,,,annars skulle e inte ge det i sjukvården mvh R Citera
Sven December 19, 2005 Report December 19, 2005 Jag har provat lustgas när min dotter föddes,min fru drog nog i sig 3 flaskor så jag provade ett stort andetag hände inget prova 2 hände inget tog 3 då höll jag på att trilla av stolen sen har jag aktat mig för sån skit. Citera
Jimmy_the_1 December 19, 2005 Author Report December 19, 2005 Hej igenTack för alla bra förslag. Eftersom jag fortfarande är ganska grön på själva motorn, så hänger jag inte riktigt med på det snacket om kompression. Tyvärr hittar jag inte papperna från när motorn byggdes(försvann i flytten, jag vet att det är en synd att tappa bort något sådant ) men jag håller på att be firman snällt om dom kan skicka en kopia.Hur gör man för att optimera cylindertrycket? Tyvärr vet jag inte hur man kollar:Ventiltallrikens diameter in/ut? Insug? Portade kanaler? Kamaxelns lyft o. duration, separation? Headers primärrörens längd och diameter, kollektordiameter. Tubin (Är det standard eller ej: vilken stallspeed?) Hur mycket kan en c6 stjäla? går det uppskatta i hästar eller?Stjäl en ett automatiskt ventilhus mer än ett manuellt? Citera
ThomasFB December 19, 2005 Report December 19, 2005 Hej igenTack för alla bra förslag. Eftersom jag fortfarande är ganska grön på själva motorn, så hänger jag inte riktigt med på det snacket om kompression. Tyvärr hittar jag inte papperna från när motorn byggdes(försvann i flytten, jag vet att det är en synd att tappa bort något sådant ) men jag håller på att be firman snällt om dom kan skicka en kopia.Hur gör man för att optimera cylindertrycket? Med kamtider och sätesvinklarTyvärr vet jag inte hur man kollar:Ventiltallrikens diameter in/ut? Man mäter diametern på tallriken.Insug? Vad heter insuget?Portade kanaler? Kolla efter slipmärken i kanalerna Kamaxelns lyft o. duration, separation? Mätes eller tillverkaren anger värdena.Headers primärrörens längd och diameter, kollektordiameter. Mätes utanpå eller inuti Tubin (Är det standard eller ej: vilken stallspeed?) Trampa gasen och bromsen i botten med växel i och titta på varvräknaren hur högt motorn varvar.Hur mycket kan en c6 stjäla? går det uppskatta i hästar eller? Räkna med 3-8 % mer än C4 Stjäl en ett automatiskt ventilhus mer än ett manuellt? NejLäs inlägg i quotetext Citera
ThomasFB December 19, 2005 Report December 19, 2005 Optimera cylindertrycket...sen är det bara att inse att en 302 kan aldrig gå som en 514.... mvh RJasså, har personligen tvålat till flere 500+ motorer med en futtig 340.... men det är ju inte Ford Citera
Gäst December 19, 2005 Report December 19, 2005 Sven/ Du tog det på fel vis....det ska vara via högerfoten...RTM/ nä just det,,,*s*....undrar om vi blir utslängda snart?mvh R Citera
ThomasFB December 19, 2005 Report December 19, 2005 Säkert blir det väl portförbud i julklapp. Det har ju redan kommit lite gift... Inte bygger vi ju upp någon databas för Mustanger inte.... Jag trodde att forumet välkomnar alla Mustangägare, det blir väl att släppa frun att göra inläggena därefter. Då blir det mera av typen: "VARFÖR PASSAR INTE TRUNKNYCKELN I STRÖMLÅSET OCH TVÄRTOM PÅ MIN MUSTANG" Kör hårt Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.