Jump to content

Färg och rostskydd under bilen


Recommended Posts

Tänkte höra lite vad ni har gjort med underredet på era mustanger. Har ni något rostskydd, vad isf? Vad har ni för färg under bilen? Vad finns det för rostskydd som man kan måla över för att få det snyggt?

Jag har funderat lite på att måla bilen mattsvart undertill men är det inte svårt att få underredet fint? Fastnar det inte mycket skit i mattsvart färg? Ska man kanske måla någon färg med klarlack?

Berätta gärna hur ni har gjort, det börjar bli dags för mig att rostskydda/måla under bilen.

mike

Link to comment
Share on other sites

Min bil är lackad med en brunröd lack, ser ut som den vanliga rostskyddsfärgen man köper, och ett eller några lager klarlack på det. Inte en rostfläck :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Håller på med underredsarbete nu. Jag använder Eastwoods-Rust Encapsulator som rostskydd. Detta skall gå att måla över med alla färgsystem.

Personligen avslutar jag med att måla med Eastwoods-Chassis Black.

Med tanke på hur dyr produkterna är så räknar jag kallt med att resultatet kommer att bli bra ;)

www.eastwoodco.com

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog lika många åsikter som renoverade mussar om detta. Jag kan bara prata om mina egna erfarenheter, jag målade underredet med Nordsjös Pansarol, tunn tectyl i hålrum och balkar, tjock i hjulhus, och body ca 5 cm från skärmkanterna in i hjulhusen,eftersom den får en yta så är det lättare att hålla skärmvecket rent och jag slipper få tectyl på svampen när jag tvättar. Fördelar med Pansarolen är bra rostskydd,slitagestark, lätt att bättra, sprutas/penslas löser inte upp eventuell gammal tectyl. Har kört ca 450 mil i sommar, mest asfalt men mycket regn och bilen är lika fin under som när jag tog ut den. Kollar man bara bilen varje vinter så tycker jag man kan ha lackat under då har man mer koll än med tectyl där det kan rosta länge under innan det märks. Kika in i medlemsgalleriet 64½-66 och titta på mina bilder så ser du lite av resultatet av Pansarol.

Link to comment
Share on other sites

Pelle

Fina bilder du har på bilen. Det verkar vara ett bra rostskydd du har på bilen. Det blir väll till att ha underredsmassa i hjulhus och andra ställen där det gärna vill rosta.

Nordsjös Pansarol är den matt elr blank? Går det att klarlacka över den?

mike

Link to comment
Share on other sites

Varför jag vill klarlacka... Jadu jag vet inte, kanske bara något jag har fått för mig... men jag vill ha det snyggt så bilen passar in på utställningar. Men det är kanske svårt att få båda delar om man nu vill ha ett bra rostskydd samtidigt. Det är ju ändå inte många som kollar under bilen så det är kanske dumt att lägga ner för mycket arbete på det.

mike

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Pansarol bör inte klarlackas, jag har använt denna färg till

många delar på minna renoveringar. :?

Har använt denna färg på bakaxlar, underrede, framvagndetaljer,

motorum, mm. 8)

Färgen bör spädas med en liten skvätt lacknafta för att bli

lite lättare att måla med och för att ge lite snabbarare tor-

tid, blir halvmatt. :)

Färgen är avsedd att användas på plåttak och är därför väldigt

tålig mot det mesta i väderväg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta är gjort på min -05

Den behandling som e´på min bil heter

Tuff-Kote Dinol Behandling

Dag 1:Bilen hissas upp Hjul innerskärmar demonteras, SSedan avlägsnas all smuts, beläggningar på bottenplattan o hjulhus med högtryck. Behandlingshål borras befintliga pluggar tas bort och nödvändig demontering utförs. Därefter torkas bilen tills dag 2.

Dag 2: Dörrar behandlas, stolpar, förstärkningen i huven, bagagelucka, tröskellådor o balkar med penetrerande produkt. Produkten"kryper" "klättrar" in i spalter där det förekommer dubbla plåtar.

Det andra steget innefattar bottenplatta, hjulhus för får en penetrerande produkt behandling för att därefter täckas med tjock rostskyddsfilm. Till sist efterkontrolleras bilen och tvättas på nytt.

Detta bör göras igen efter 2 år.

Men kör man inte bilen på vintern så räcker det nog bra med 3-4 år kanske..

Min bil gjordes hos Nacka Rostskydd i Nacka 07/716 66 00

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det finns nog lika många åsikter som renoverade mussar om detta. Jag kan bara prata om mina egna erfarenheter, jag målade underredet med Nordsjös Pansarol, tunn tectyl i hålrum och balkar, tjock i hjulhus, och body ca 5 cm från skärmkanterna in i hjulhusen,eftersom den får en yta så är det lättare att hålla skärmvecket rent och jag slipper få tectyl på svampen när jag tvättar. Fördelar med Pansarolen är bra rostskydd,slitagestark, lätt att bättra, sprutas/penslas löser inte upp eventuell gammal tectyl. Har kört ca 450 mil i sommar, mest asfalt men mycket regn och bilen är lika fin under som när jag tog ut den. Kollar man bara bilen varje vinter så tycker jag man kan ha lackat under då har man mer koll än med tectyl där det kan rosta länge under innan det märks. Kika in i medlemsgalleriet 64½-66 och titta på mina bilder så ser du lite av resultatet av Pansarol.

Var köpte du färgen och tectylen? Hur mycket gick åt till bilen?

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 16 years later...
(redigerad)

Hej 

Jag har tecktylat många bilar under årens lopp& jag köper bara Hagmans Carosol TO3 som är ett tunnflytande Rostdkydds medel för balkar/trösklar/övriga Håligheter på bilen & ska jag Tecktyla under bilen Så lägger jag alltid först på ett tunnt lager med TO3 tunnflytande Rostdkydd som sedan får stå i 2 - 3 timmar tills ytan är riktigt klibbig Då fungerar den som en typ av Rostdkydds grundfärg & F40 tjockflytande Rostdkydd får en bättre fäst yta & efter detta så lägger jag på Hagmans Carosol F40 som är ett tjockflytande Rostdkydd medel Pensla på för hand i tunna lager eller använda sprayburk eller det bästa en Kompressor driven Sprutpistol Skruva på 1 liters burken Med TO3 tunnflytande eller 1 liters burken med Tjockflytande F40

Tunna lager varje gång torktiden är ca 2 timmar i normal rumstemperatur

 

https://www.hagmans.se/sv/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2006-02-10 at 17:17, Jimmy_the_1 said:

kompisen tog och rengjorde hela underedet och målade med svart hammarlack..... det blev jäckligt fint faktiskt, det borde ju hålla ett tag.

JJ

Hammarlack innehåller Silikons så inget fäster där mera allternativ blästra Plåtrent

 

Link to comment
Share on other sites

On 2006-01-23 at 18:40, pineman said:

Detta är gjort på min -05

Den behandling som e´på min bil heter

Tuff-Kote Dinol Behandling

Dag 1:Bilen hissas upp Hjul innerskärmar demonteras, SSedan avlägsnas all smuts, beläggningar på bottenplattan o hjulhus med högtryck. Behandlingshål borras befintliga pluggar tas bort och nödvändig demontering utförs. Därefter torkas bilen tills dag 2.

Dag 2: Dörrar behandlas, stolpar, förstärkningen i huven, bagagelucka, tröskellådor o balkar med penetrerande produkt. Produkten"kryper" "klättrar" in i spalter där det förekommer dubbla plåtar.

Det andra steget innefattar bottenplatta, hjulhus för får en penetrerande produkt behandling för att därefter täckas med tjock rostskyddsfilm. Till sist efterkontrolleras bilen och tvättas på nytt.

Detta bör göras igen efter 2 år.

Men kör man inte bilen på vintern så räcker det nog bra med 3-4 år kanske..

Min bil gjordes hos Nacka Rostskydd i Nacka 07/716 66 00

Lycka till

Jag blir så förundrad vad folk gör med sina hobbybilar. Kör ni året runt, helst rally på nysaltade sommargrusvägar och till vardags året runt på saltade slask vägar utan tvätt och ställer upp den på nåt gräsgärde mellan körningarna?  Skulle aldrig köpa en S197 som är underredsbehandlad med något asfaltkladd. Bilen är galvad från fabrik, det som inte är galvat å lackat är grovt järn, typ bakaxel, kardan etc. Allt annat är aluminium eller lackat stål typ stötdämpare, krängningshämmare, spindlar, bärarmar etc. Ok ingen  superlack på dom delarna, ofta utan grundfärg så den flagnar. Men kul vinterpyssel och att penselrenovera dom detaljerna med grundlig rengöring, roterande stålborste går utmärkt, grundfärg och lack så håller det bilen ut och ser fantastiskt trevligt ut under och ett rent nöje att skruva, det lilla underhåll som behövs. Det mesta meckandet är egna påhitt att byta delar för att det är intresset. 

Men oavsett, bilarna körs ju inte i ur å skur annat än undantagsfall på resor sommartid. På vår och höst körs dom bara fina dagar och saltade tiden står dom i garage. Så varför denna hysteri med underredsbehandling av ett hobbyfordon? 

Att spraya över ytrosten med kladd på en +10 år gammal tidigare obehandlad bil är inget annat än för att dölja ett dåligt skött hobbyfordon 🙂    

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...