ESO553 February 22, 2006 Report February 22, 2006 Okej men om man inte nöjer sig med 1,5 hp/ kubiktum?Ska nämligen även ladda med en kompressor Citera
Ingo February 23, 2006 Author Report February 23, 2006 ca 390 strokad alltså, plus 195 då ligger vi på ca 580 kusar,det räcker för mig på gatan. Hur mycket törs man varva en sådan motor utan att riskera alltför mycket?. Citera
ThomasFB February 24, 2006 Report February 24, 2006 Okej men om man inte nöjer sig med 1,5 hp/ kubiktum?Ska nämligen även ladda med en kompressorOm du tänker överladda bör du planera hur hela grejen utförs. Inte kan man rekommendera en viss typs grejer och påstå att dom är bra. Om man är i den situationen att man vill plocka ut >1,5 Hp /cid, bör man ta det som skrivs på ett webforum med en nypa salt, åtminstone tänka kritiskt.En smallblockare med 1,5-2 Hp / cid kräver redan lite mera pulande med detaljer. Okej, med överladdning är det RELATIVT lätt att plocka ut denna effekt, men det tär nog på bitarna ändå, så jag tror att dom billigaste gjutjärnsdelarna blir dyra i längden. Har inte haft strokade Fordar, så vet inte hur mycket rpm dom tål. Det är väl upp till vilka grejer man plockat in, och hur man byggt. Skulle inte våga varva std. Ford bitar mer än 6-6,5K. Har en motor av annat fabrikat med 3,75'' slag, 6,765'' stakar och 850 grams kolv. Den kan varvas 6,8K, utan att stakarna tycker illa, men undviker ändå att gå över 6500.Fruns 302:a i Mustangen tillåts inte att gå över 6200. Citera
ThomasFB February 24, 2006 Report February 24, 2006 Jag skulle nog inte vara främmande för att lägga in en Mopar eller Cheva rova i Mustangen om det vore så. Det vore kanske det allra smartaste Jag är snart övertalad av alla cheva,mopar kompisar.Frågan är ju bara då hur mycket mitt liv då är värt hädanefter Blir nog köhalad om jag visar mig på en träff med en 350 chevy under huven.Det är nog säkrast att jag håller mig till 289,302,351W där det finns mest att hämta för strokning till rätt penning och utan bekymmer. Lägg i en Chrysler 340, så bjuder jag på bärs om vi råkas... Citera
Ingo February 24, 2006 Author Report February 24, 2006 Jag skulle nog inte vara främmande för att lägga in en Mopar eller Cheva rova i Mustangen om det vore så. Det vore kanske det allra smartaste Jag är snart övertalad av alla cheva,mopar kompisar.Frågan är ju bara då hur mycket mitt liv då är värt hädanefter Blir nog köhalad om jag visar mig på en träff med en 350 chevy under huven.Det är nog säkrast att jag håller mig till 289,302,351W där det finns mest att hämta för strokning till rätt penning och utan bekymmer. Lägg i en Chrysler 340, så bjuder jag på bärs om vi råkas...340 S var en rolig motor, har för mig att min borrade hade 13,4:1 ikompression,alltså byggd för 103 oktan,när jag köpte den fanns bara 99 , så med lite för snäll kam blev det några topplocksavlyftningar och montering av nya packningar.har för mig att det var mallory dubbelbrytare på den också,den ultimata ondskan. man justerade en gång i veckan. Citera
Ingo February 27, 2006 Author Report February 27, 2006 Den hade ursprungligen suttit i en 69 Dart GTS. Trw kolvar ,edelbrock torker och holley 650 dp..Jag hade den i en 65 Dart GT. När jag sålde bil och motor så kom 340,n att hamna i en 66 valiant signet,sedan satte man i kolvar med lägre komp.(men jag sålde bort grejerna våren 1980)http://web.telia.com/~u91010304/ Citera
ThomasFB February 27, 2006 Report February 27, 2006 Okej, det var ett tag sedan. Körde också själv bl.a Dart i början av 80-talet.Inte visste man då, att även Dart och Valle skulle bli eftertraktade. Lätt bil med bra pulwer. Citera
Ingo February 28, 2006 Author Report February 28, 2006 Har jag pluggat lite. Fick tips på ett annat forum om firman Engine Kit Racing som bygger rätt mycket fordmotorer.Vad jag förstår så är enda problemet med cleveland lägre deckhöjd,så man måste ha rätt tunna kolvar,och bör satsa på openchamber toppar för att hålla kompressionen dräglig. 393 kit behöver nästan ingen bearbetning av blocket och ett 408 kit verkar kräva bara en urslipning på 5-6 mm.Nackdelen med 393kitet är att man måste borra 0.30 .Med 408kitet kan man nöja sig med 0.20 Tydligen även0.10 om det räcker)Cleveland gillar ju inte alltför mycket överborrning.6200 varv ska inte vara något problem så man kan få fram monstermotorer.408 är nog för mycket för en gatbil.så för kring 40000 så har man en rätt så pigg cleveland,om man inte ska leka med toppar o insug allför mycket.. Citera
ESO553 February 28, 2006 Report February 28, 2006 HallåMen måste man borra det överhuvud tagetTycker att jag har hört att Cleveland blocken tycker inte om att bli borrade för mycketÄr ute efter en typ 408" med en 8.8-1 i komp Citera
ThomasFB February 28, 2006 Report February 28, 2006 Ju tjockare gods desto bättre. Det förekommer också ganska stora variationer i godstjockleken i blocken, innan man borrar mycket är det kanske skäl att mäta. Man vill kanske inte använda blockfiller på gatan, eller? Citera
Ingo February 28, 2006 Author Report February 28, 2006 Till 408 kitet kan man tydligen skräddarsy eller borra bara 0,10.Men att borra över 0,30 då ska man .tydligen ultraljudstesta blocket.Mitt block är det ju skit att tvingas borra,men i en cylinder har en kolvring rostat fast rätt rejält,och gjort en urgröpning.Vi hoppades att det skulle räcka att hona,men det är lite för djupt.Synd när man har en motor helt fri från vändkanter och repor.Betong kan man ju förstärka med,men stora krav ställs då på oljekylare o dyl,och för min del ska ju motorn bak i en Pantera,så där är det nog tillräckligt varmt ändå.Blocken kan ju även ha rostat upp inifrån om bilen gått i länder där glykol inte behövs för frysrisken.Så att min motor gått som ny i Angola är ju inget plus. I Californien har man tydligen ofta glykol,eftersom det även höjer kokpunkten.8,8 i komp kanske blir lite svårt eftersom man inte så gärna kan ha kolvar med försänkningar. vet inte var kompen stannar med plana kolvar och openchambertoppar. Citera
Ingo May 11, 2006 Author Report May 11, 2006 Ju tjockare gods desto bättre. Det förekommer också ganska stora variationer i godstjockleken i blocken, innan man borrar mycket är det kanske skäl att mäta. Man vill kanske inte använda blockfiller på gatan, eller?Är det någon som har ett hum om vilka cylindrar som är" kritiska"?, alltså var blocket har sina kända svagheter? Min "borrare" säger ju att man kan flytta cylindern något i vissa fall,men då gäller det ju att veta vad man sysslar med . Citera
MagnusJönsson May 16, 2006 Report May 16, 2006 Det funkar utmärkt att stroka en Cleveland, jag har själv åkt med 393cuifrån Coast High Perf. Garanterat inget "made in china" utan bra grejor.Kolla länken nedanmvh/Magnuswww.coasthigh.com/Assemblies/Ford/ford_393c.htm Citera
Ingo May 16, 2006 Author Report May 16, 2006 Äntligen är mitt block ihopspänt och provborrat,men rosthacket försvann inte vid 0,20 ,Men vi hoppas att det är helt borta vid 0,30,vilket kiten brukar byggas efter.Men min motorman är rätt inne på att stroka befintlig vevaxel, och använda (usch) ,gms, småblocks stakar,vilka kräver en diameter på kring 50,8 och 351 håller 58,0 ca.Så tydligen blir det 1 mm mindre än 393,kitens vev.Ska man ändå köpa ett kit är jag väl inne på 408,för den lär ju hålla för nätt 6000 varv,och motormannen tycker inte att man ska varva cleveland över 6000. Citera
ESO553 May 16, 2006 Report May 16, 2006 Men vad får du för komp i dom kiten?Varifrån köper du det? Citera
Ingo May 16, 2006 Author Report May 16, 2006 Beror ju lite på vilka kolvar man har kompförhållandet.Antar att det är det som brukar kallas 383 kitet som det motsvarar.,möjligt han har något eget tricks så man kan ligga ännu närmare 393här är ett exempel...http://www.cprparts.com/products/kits/k ... _351C.htmlKompen ska vi försöka hålla kring 9,5:1Med dagens Rullkammar behöver man inte ha så högt kompförhållande påstås det.Men mycket lyft om man ska ha hästkrafter.Men med tanke på hur lång tid allt tar så lär det nog gå fortare med ett köpt kit,men dom måste man ju skicka och balansera om i Sverige också.,Jag har ju egentligen inte bråttom så blir det bättre med omsvarvning och stroking. i Sverige än att köpa ett kit så ok.. Citera
Timstangsxåta May 30, 2006 Report May 30, 2006 Varför andvänder du inte en 400 motor och byter till 351C toppar??? Citera
ThomasFB May 30, 2006 Report May 30, 2006 Ju tjockare gods desto bättre. Det förekommer också ganska stora variationer i godstjockleken i blocken, innan man borrar mycket är det kanske skäl att mäta. Man vill kanske inte använda blockfiller på gatan, eller?Är det någon som har ett hum om vilka cylindrar som är" kritiska"?, alltså var blocket har sina kända svagheter? Min "borrare" säger ju att man kan flytta cylindern något i vissa fall,men då gäller det ju att veta vad man sysslar med .Ingen chans att veta, måste mätas. Det förekommer variationer åt alla håll. Man kan åka med blockcement på gatan om man inte fyller vattenmanteln till 100%. Jag föreslår dock att man inte lägger betong i onödan....... Citera
Ingo May 30, 2006 Author Report May 30, 2006 Varför andvänder du inte en 400 motor och byter till 351C toppar???Nja det är ju helgerån,och cleveland är ju den klassiska racemotorn .Jag har haft en 400 cleveland,och visst har för mig att den har grövre bultdelningen till växellådan?.Ska man dit med adapter, så vore ju en bigblock mer logisk.Men tycker att orginalutseendet även är rätt viktigt. Citera
Ingo May 30, 2006 Author Report May 30, 2006 Ju tjockare gods desto bättre. Det förekommer också ganska stora variationer i godstjockleken i blocken, innan man borrar mycket är det kanske skäl att mäta. Man vill kanske inte använda blockfiller på gatan, eller?Är det någon som har ett hum om vilka cylindrar som är" kritiska"?, alltså var blocket har sina kända svagheter? Min "borrare" säger ju att man kan flytta cylindern något i vissa fall,men då gäller det ju att veta vad man sysslar med .Ingen chans att veta, måste mätas. Det förekommer variationer åt alla håll. Man kan åka med blockcement på gatan om man inte fyller vattenmanteln till 100%. Jag föreslår dock att man inte lägger betong i onödan....... Nej någon blockfiller blir det inte ,hellre fodrar jag hela motorn.Men tydligen är det de nyare blocken som framförallt är problematiska,de fyrbultade är visst tämligen stadiga även om vissa påstår annat .Bra jag blev påmind ,måste kolla om det blivt någon mer borrning. Citera
Big Mach June 10, 2006 Report June 10, 2006 men helt klart har ju kunskapen om cleveland delvis försvunnit eftersom det är nästan 20 år sedan folk slutade använda dom i tävlingsverksamhet. Citera
Ingo June 11, 2006 Author Report June 11, 2006 Skulle ha skrivit att Ford slutade använda dom itävlingsverksamheten Och ett typiskt exempel på det är att till stroke kiten finns härdade stålvevar bara till Windsor,så till cleveland får man modifiera.Frågan är om jag verkligen behöver en smidd stålvev?. Citera
Ingo July 6, 2006 Author Report July 6, 2006 Kollat mer, och smidd (billet) behövs inte förrän över 500 hästar,och dit är ju en bit.Nu har jag bestämt mig för att bygga på orginalveven ,så med 0,30 blir det kring 377.Fördelen är att det dels blir billigare,det blir lättare svängmassa på vevpartiet med lättare vevstakar,och kolvhastigheten blir lägre.men vi har inte borrat spökcylindern klart än ,men det lutar mot foder.Är det någon som ultraljudstestat sitt block själv ,och vet vad man tittar efter.Antar att man kunde använda vetrinärens ultraljudsapparat ,bara man visste vad man se efter.,och hur den ska ställas in. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.