Guest Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Har plockat ur motorn, ska byta kam och fräschas upp allmänt. Men nu undrar jag hur fan man får av vevaxeldämparen? Quote
winnerpatric cmc162 Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Gå in på www.race-shop.com och gå till verktyg. där finns en avdragare som kallas kråkfotsavdragare. kostar inte mer än 198:- eller nåt. kostar 600:- om man går till Ad-center eller mekonomen eller liknande. har precis bytt kamkedja och den funkade alldeles utmärkt att dra av svängningsdämparen med.du lossar bara den stora bulten i mitten och tar bort brickan som ligger innanför. sen skruvar du tebax bulten utan brickan och sätter sedan på avdragaren. Quote
Guest Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Ok, tack för det snabba svaret! Men.. Hur får jag loss bulten? Man drar ju runt motorn bara..Edit: Är det lönt att byta ut den kanske mot en ny? Quote
grufman Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Muttermaskin brukar kunna hacka loss muttrar utan att det snurrar för mkt... du kanske känner ngn som har en eldriven om du inte har tryckluft? Quote
Kåre Olsson Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Sätt emellan något, tex kofot vid startkransen.Du kan behöva hjälp av någon som håller emot med kofoten! Ta sedan ett långt spärrskaft och försök att med ett ryck få den att lossa, det brukar gå fint! Quote
Guest Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Det får undersökas, har en tryckluft maskin, men den pallar ju inte ens med att dra muttrar på fälgarna så.. hehe Quote
Guest Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Sätt emellan något, tex kofot vid startkransen.Du kan behöva hjälp av någon som håller emot med kofoten! Ta sedan ett långt spärrskaft och försök att med ett ryck få den att lossa, det brukar gå fint!Ok, får prova detta imorgon Quote
Ingo Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Att se till att kompressorn är riktigt fulladdad när du slå första slagen,gör mycket. Även att pytsa i något pumpslag med oljekannan i muttermaskinen innan du börjar gör en hel del.. Quote
Guest Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Har provat det, men maskinen är för klen.. Men, billig pryl så det förvånar mig inte!Är det nödvändigt att byta ut svängdämparen? Det verkar ju vara original som är från 69, men det kanske inte spelar någon roll? Mvh Quote
Ingo Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Det är väl om du ska åka dragracing,som det är befogat att byta,men vid normala varvtal ska ju orginal duga. Quote
Kåre Olsson Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Om inte gummit mellan skivorna är helkass så det har separerat, utan den känns tight o fin så skall den inte behöva bytas.Möjligtvis om man är värstingtrimmare som vill ha på en lättare för snärtigare gasrespons.Nu när du ändå lyft ur motorn skulle jag definitivt ta av den och passa på och byta främre vevaxeltätningen också, för att slippa byta den i ett senare skede. Quote
Guest Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Ok, tycker nog att dämparen ser ok ut, ska väl fräschas till lite bara Fick iaf av den, fick värma ett tag med varmluftpistol och sen på med kråkfoten och krångla lite.. Men det gick!Kamkedjan var riktigt slapp, så det var nog läge att byta den Quote
mrv8 Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Såg inläggen om klen muter maskin, väldigt iriterande när man inte får loss mutrarna! Tänkte tipsa om bra och starka maskiner.http://www.irtools.com/Model 2130 lossar 814nm, fungerar fantastikt bra, även med liten kompressor.Kostar ju en del men ändå inte helt katastrof dyr.Vill man ha något ännu mer flasigt, Model 2135 950nm, dock betydligt dyrare.Har själv 2130 och väldigt nöjd, liten och smidig också när man ska lossa bultar i ljulupphängningen där det kan vara trångt.Svängningsavdragare lät en kompis svarav en för några år sen när jag inte fick loss en som satt som bara den, då svarava han den i 5 centimeter tjock stål med fin fin gängad stång i mitten som man trycker mot vevaxeln med sen gjorde vi bult håll för att kunna bulta fast den med genomgående bultar i svängdämparen. Blev overhört stark hela svängdämaren svikta utårt innan den lossa trots att vi bulta i alla håll intil mitten, ta för säkerhetskull rostfria bultar för extra hållbarhet. Rekomenderar en sån, för att slippa bökande och agresioner i garaget, lyssna lite med en smides firma så fixar dom nog det till er.MvhMrV8 Quote
Ingo Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Det otrevliga är att kedjan slackar ganska fort,sedan håller den det slacket ett bra tag ,innan det blir för mycket.Men vet att man pratat om att kedjan ska bytas var 5000 mil ungefär på Ford.Om bara kamkedjan bytts ,så märker man en otrolig respons på motorn, när den är igång igen,den känns mycket rappare. Quote
ThomasFB Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Byt till en ordentlig rullked (true roller)så håller det nog Quote
Guest Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 http://store.summitracing.com/default.a ... search.aspEn sådan kommer nog att dyka upp vid dörren tillsammans med massa annat roligt nån gång under nästa vecka Förutom att det är fel länk jag fick fram nu, men är en sådan till rätt motor iaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.