Jimmy_the_1 Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 HejJag håller på och byter till 9" bakaxel och tänkte då passa på att byta den store packningen vid klumpen. Men antingen har jag fått totalt hjärnsläpp eller så är det väldigt svårt. Jag har lossat allting, klumpen, den lilla kåpan på klumpen men det vill inte lossna. När jag försöker lyfta av klumpen så vill allting innuti följa med. Jag har även försökt lossa axlarna (heter det väl?) utan resultat. Verkstadshandboken tycker jag inte hjälper något direkt. Kan någon enkelt förklara vad jag gör för fel eller förklara i enkla steg hur man gör.Mvh "desperat som ska besikta om en vecka" Quote
Jimmy_the_1 Posted March 16, 2006 Author Report Posted March 16, 2006 Det är från en 70-71 bakaxeln borde tilläggas Quote
Kenneth Boström Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Hej Jimmy för att få ut "klumpen" måste du dra ut drivaxlarna först och då måste du ta bort bromstrumman och beläggen och lossa 4 skruvar, sedan drar du ut axlarna och om dom sitter hårt så kan man sätta dit trumman baklänges och fästa muttrana lite grann och använda trumman som en slagmejsel, då brukar det ge med sig. Quote
Jimmy_the_1 Posted March 16, 2006 Author Report Posted March 16, 2006 tack för ett snabbt svar.... jag har försökt banka ut dom men dom sitter utav bara h-e... men men, skam den som ger sig Mvh jimmy Quote
Fredde77 Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Hallå,Jag tänkte också byta tätning på klumpen samt byta lager och packningar (både på drivaxlar och yoke). Hur är det vid ihopmontage m a p kuggarnas lägen. Skall det "mätas" in något eller är det bara att "Smacka" ihop? /Fredde Quote
Per Berglund Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Har du verkligen lossat plattan som håller drivaxeln som kenneth sa?Se bild där muttern nr 34445s går in.Axlarna kommer rätt lätt med bestämt våld utan överdrift.Mycket möjligt att lagret har sugit fast i banjon så det kan gå segt.Du kanske vet det men lager och allt följer med axlarnaJa fredde har du spärr diff kan det vara strul att få in axlarna.Jag har varit med om när splinsen i klumpen hamnat fel och det var ett trixande att få splinsen att komma i linje. Quote
Pelle cmc 375 Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 FreddeSka du byta difflagren så måste du ha en indikatorklocka för att ställa in spelet, ska du bara byta pinion lagren så borde det räcka att kolla anläggningsbilden på dreven men det är nog tryggast att kolla spelet även då. Quote
Fredde77 Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Nej, jag kör odiffat (tyvärr).Först så tänkte jag bara byta lagren till drivaxlarna, men jag har upptäckt att det även läcker runt yoken (Om det nu kallas så)./Fredde Quote
Pelle cmc 375 Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 FreddeVi förstår nog inte varandra riktigt, mitt råd är att du köper en rephandbok innan du plockar ner den. Quote
kallebaah CMC 653 Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Hej Jimmy the 1, hade själv isär drivaxlar å klump nu i vinter....å det satt som faen rent ut sagt...värst var det på förarsidan (alltid värst på den sidan) En glidhammare löste dock problemet, men inte ens med en sådan gick det lätt...bara att svettas vidare allzå....Mvh K. Baah Quote
Jimmy_the_1 Posted March 19, 2006 Author Report Posted March 19, 2006 HejJag fick loss det, men det satt ganska hårt (när man inte har rätt vekrtyg i alla fall). Så verkar resten vara busenkelt... vet något förresten hur mycket olja det ska vara i bakaxeln?Mvh jimmy Quote
Fredde77 Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 FreddeVi förstår nog inte varandra riktigt, mitt råd är att du köper en rephandbok innan du plockar ner den.Jag har rephandbok. Tänkte bara höra först vad andra mustang-lovers har för erfarenheter. Om pinjongen är den gaffel som du skruvar fast kardanen i så talar vi nog samma språk /Fredde Quote
Pelle cmc 375 Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 OK Diffrential är det som gör att hjulen kan snurra olika fort så det har du nog en fast den inte är "diffad" = diffbromsad. Det jag kallade pinionen är piniondrevet + axel som sedan det du kallar gaffel sitter på. Piniondrevet driver kronhjulet som är bultat på diffrentialen, och det är när du ska byta dom lagren du måste justera in spelet mellan dom dreven. Du ska byta lagren till drivaxlarna, om du då menar hjullagren, som sitter längs ut på drivaxlarna så påverkar det ingenting inuti klumpen. Hoppas du föestår vad jag menar.MvH Pelle Quote
Fredde77 Posted March 20, 2006 Report Posted March 20, 2006 Jajjamänsan,Nu förstår vi nog varandra Lagren på drivaxlarna skall jag byta. Inklusive packningar. Vid pinjongaxeln tänkte jag endast byta packningen. Men om även det ingreppet innebär injustering så kanske man skall byta lagret också, när man ändå håller på.Tack för info!/Fredde Quote
Leffe N cmc712 Posted March 20, 2006 Report Posted March 20, 2006 För att byta p-boxen på ingående axeln (pinjongen) så behöver man inte göra några justeringar. Bara att plocka bort medbringaren, byta p-box och sen tillbaka med medbringaren och dra åt muttern "lagom" hårt. Tror att åtdragningsmomentet står i Haynes-boken...Good Luck!! Quote
Jimmy_the_1 Posted March 21, 2006 Author Report Posted March 21, 2006 Är det någon som vet om det ska dras med moment på skaftet(store muttern) på bakaxeln (71:a) som går till kardan. Och i så fall hur mycket. Och vet ni hur mycket bakaxelolja som ryms?Mvh JJ Quote
Pelle cmc 375 Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Ska du göra rätt så är det inte lätt när pinionen är monterad, det är med den muttern du sätter pinionlagren och ska du göra det riktigt måste du ta ut pinionen annars får du göra det på känn. Quote
Ingo Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 Hmmm.Drivaxlarna brukar inte vara svåra att demontera?,är alla bultar borta? Pinjongen blev ja rekommenderad att köra lös med muttermaskin ,och även dra med densamma,inte superseriöst men på plats är det svårt att följa verkstadshandboken. men krita så du vet ungefär hur hårt du ska dra.i verkstadshandboken står 2 liter olja,men dragracing folk brukar fylla en liter ,då påstår dom att axeln klarar sig,men fyll upp tills det rinner ut genom pluggen (om du har någon) ,gammal klump på nyare banjo då finns inga pluggar,så då får man gissa ,å andra sidan ny klump på gammal banjo då har man dubbel uppsättning av pluggar. Quote
DanielG Posted June 25, 2006 Report Posted June 25, 2006 Ta ut medbringaren (supporten), som pinion och yoke sitter fast i, sätt upp den i ett skruvstycke eller liknande, använd en lång hävstång för att lossa pinionmuttern.Plocka sedan ur yoke resp. pinion. med pinionen borde det komma en klämhylsa som sitter mellan lagren, denna hylsa skall deformeras av trycket som blir när man drar åt pinionmuttern.OBS! En klämhylsa är en förbrukningsvara, dvs den fungerar endast en gång OBS!Alltså, när du tagit bort packboxen och satt i en ny, så måste du också byta klämhylsan. Dra sedan åt så glappet försvinner, känn sedan hur tungt pinion/yoke snurrar i medbringaren. De ska inte gå jättelätt och inte heller jättetungt.Det moment som brukar stå i handböcker är det moment som det ska krävas för att snurra på pinion/yoke, inte det som krävs för att dra åt. Krävs nog en bra bit över 100 Nm, glöm inte loctite. Lycka till!/Danne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.