Jump to content

Recommended Posts

Posted

En liten varningshistoria till er som funderar på att ta hem beg. bildelar i resväskan från USA.

Åkte häromveckan från Denver via Frankfurt till Köpenhamn.

Checkade in resväskan i Denver utan problem, men väl uppe i luften kommer stewarden fram med en lapp från kapten.

"Er väska blev inte lastad med på planet beroende på att vid säkerhetskontrollen hittades illegala föremål i den"

Ingen förklaring på vad det var för föremål...

Kommer hem och börjar jaga säkerhetstjänsten på Denvers flygplats.

Det är tyvärr 5 på morgonen i USA så det tar lite tid!

Såsmåningom får jag reda på att det var min beg., men noga tömda, förgasare som doftade lite bensin och därför bedömdes som "explosiv".

Killen i USA säger att det var tur att jag hade namnlapp på väskan annars hade den blivit sprängd!!!

Knorren på denna historia är att på frågan om var min väska var, blev svaret... i Köpenhamn!

Den hade varit med planet hela tiden, minus förgasaren förståss.

Om jag fick någon ersättning?

Jag fick vara glad att jag inte blev stämd!

Förgasaren?

Den ska vi försöka trixa in på annat vis...

Ha det bra, snart e de vår.

Posted

Idag används en elektronisk "sniffer"-utrustning på bagaget. Jag fick se hur de gjorde på flygplatsen i Minneapolis: De sveper bagaget med en liten pappers eller bomullspad, och kör sedan in den i en apparat som läser av vad som fastnat på paden. Värsta CSI-prylen! Jag stod sidan om då detta gjordes i kön till incheckningen. Jag fick inte röra väskorna efteråt, så securityfolket var vänliga och låste och bar bort väskorna till incheckningsdisken. Uppenbarligen har denna analysutrustning larmat för bensinen...

För övrigt är Minneapolis den trevligaste flygplats och personal jag varit med om i USA.

mvh

jocke