Jump to content

Knackningar


Gäst

Recommended Posts

Jag gjorde rent min MAF nu med topps och "Contact Cleaner Lubricant", MAFen var totalt svart invändigt även trådarna va så.

Blåste på med cleanern samt dutta o dona med topps.

Blåste även på på alla kontakter jag såg som gick till MAFen o IATen. Blev kanon.

Nu går bilen som när jag köpte den o kanske lite bättre.

Stort leende helt klart här :)

Jag som trodde jag hade vant mig vid gaspådraget, men så vare inte.. :P .

//

Tack för tipsen

Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ovärdeligt tack till Grufman för det här tipset med MAF sensorn!!!

Gjorde rent min i helgen, och det vart en ny bil!!!

Grymt imponerad av den här uptäckten, tänk att lite smuts kan göra så otroligt mycket!

Säger bra det är sånt här som får mig att få respekt för en bil verkstad när dom delar med sig av sån här kunskap som dom egentligen skulle kunna göra stor kovan på för att inget vet om det. När motorn rasat eller man lessant på spikningar och att bilen mattats av.

Säger bara så här kommer inte att glöma det här när jag ska köpa delar till bilen, du kan nog gissa vem som får förtroendet till det

Och redan hade förtroendet att leverera 2 cab kolvar föra året

Kommer att lägga till det här till årliga vår servisen och göra rent Maf sensorn varje år fram över!

Ni som inte gjort det redan ut och tvätta, tvätta min med electronik rengöring, topps och lite försiktig tryck luft.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Gjorde rent min i helgen, och det vart en ny bil!!!

Grymt imponerad av den här uptäckten, tänk att lite smuts kan göra så otroligt mycket!

Säger bra det är sånt här som får mig att få respekt för en bil verkstad när dom delar med sig av sån här kunskap som dom egentligen skulle kunna göra stor kovan på för att inget vet om det. När motorn rasat eller man lessant på spikningar och att bilen mattats av.

Hehe.

Vi brukar faktiskt byta maf-sensorerna ändå. Resultatet brukar iofs bli ok när man gör rent den, men det blir aldrig perfekt. Det finns inga genvägar till den perfekta Maf-sensorn - byte är den enda seriösa lösningen. Fast man kan ju alltid tipsa om rengöringen...

Link to comment
Share on other sites

Tvecka inte ens Gör rent nu!!

Här är en bild på sensorn den andra sitter precis bokom i stucken i bara att dra ut men den här får du lossa dom två skruvarna.

Pssst. (Biltema har bitsar ifall du har svårt att hita såna bitsar.) ;)

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Gjorde rent min i helgen, och det vart en ny bil!!!

Grymt imponerad av den här uptäckten, tänk att lite smuts kan göra så otroligt mycket!

Säger bra det är sånt här som får mig att få respekt för en bil verkstad när dom delar med sig av sån här kunskap som dom egentligen skulle kunna göra stor kovan på för att inget vet om det. När motorn rasat eller man lessant på spikningar och att bilen mattats av.

Hehe.

Vi brukar faktiskt byta maf-sensorerna ändå. Resultatet brukar iofs bli ok när man gör rent den, men det blir aldrig perfekt. Det finns inga genvägar till den perfekta Maf-sensorn - byte är den enda seriösa lösningen. Fast man kan ju alltid tipsa om rengöringen...

Betvivlar inte en sekund på det när du säger det.

Efter vad jag märkte i skillnad igår.

Ska fundera på saken att investera i en ny ;)

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Inte så stor 4x5 cm (cirka)

Ta bort luftfiltret.

Lossa slangklämman (den stora som håller gummikopplingen.

Koppla bort kablar vid kontakten (kablar går till MAF och IAT-sensor)

Lyft bort hela "klabbet" - den del som är mellan luftfiltret och gummit

Tag försiktigt och lossa "snäppen" (blir mycket specialuttryck... :shock: ) och dela på den. Då ser du MAF-sensor, insuget /del av)

Sedan måste du ha torx-bits (med hål i - finns tydligen på Biltema)

Passa på att göra rent den andra sensorn (IAT?) på samma sätt.

Samt byt/rengör luftfilter.

Lite härligt pyssel alltså..... :P

Nu har jag bytt stift oxå - då blev det lite bättre sprutt .......och mindre knackningar.

Orolig fortfarande - har bara gjort rent IAT:en då blev det bättre. Behöver skaffa såna där specialbits innan MAF:en kan blästras :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tackar för en fin arbetsordning :)

Var förbi biltema och införskaffa dessa bits samt elektronikrengöring och lite kedjespray.

Han även förbi Mekonomen och beställa ett luftfilter som kändes motiverat när man ändå var där donade.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Lite mer info angående spikningar på 4,6 litersen.

PCV ventilen kan vara trasig.

Min börja igen och ha problem med spickningar, trots rengjord MAF sensor dock gick bilen mycket bättre än innan fortfarande. Har även haft ett missljud på ena sidan av motorn som jag inte begripit vad det är.

har pratat lite med grufman tidigare om han kunde ta en titt på den vad det är med den.

Så idag var jag på besök hos grufman bil.

Fick ett mycket trevligt bemötande i en ren och snygg verkstad och dom titta på den direkt.

Grufman hita väldigt snabbt att det var PCV ventilen som var av pirat modell och defekt. *hmmm* Den skulle vara byt i samband med servicen inann bilen fraktades till Sverige. Ja vad säger man höll i så fall 500 mil.

I alla fall förssvan spikandet direkt efter den var bytt till en orginal PCV ventil och missljudet förssvan oxå :D:D

Ibland har man tur, kan säga att ljudet lät dyrt, var rädd för att det skulle ha slutat med att riva en topp, men inte det som tur var :D

Otroligt att en sån liten grej kunde påverka så mycket, ett annat fenomen som kom smyggande i samma veva som pcv ventilen vart sämre var att motorn höll högre och högre varv när man frikoppla och rula så innan bytet idag låg den på 1500rpm när bilen rulla och ingen växel i nu på ca 1000rpm. Trodde först att det berode på att batteriet varit frånkopplat hela vintern och datan hittat på en ny instälning som inte alls var så behaglig som när allt fungerar korekt.

Stort tack till er på Grufamn bil för fint arbete idag! Rekomenderar ett besök ifall ni inte får ordning på erat spikande!

Även om ni vill ha orginal delar till er Mustang såg att grufman till och med importerar Dot 3 bromsvätska, den är inte lätt att få tag i Sverige.

Mvh

MrV8

PS. Grufman, det vart stor skillnad på starten med nya batteriet och som jag tycker är lite kul att det är ett orginal batteri så det ser ut som det ska i motorumet.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Låter himla bra....och du nöjd.....blir en tur till "gruvan". :--

Var sitter PCV nån stans? :? Hur kan man kolla? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja är osäker på 95 års model var den sitter.

men på min sitter den på ventilkåpan höger sida från ratten sett.

Instuken i ventilkåpan bara att dra upp och lossa från slangen och sätta ditt den nya.

Bilig grej så jag rekomenderar att byta den om du är minsta osäker på hur den är.

Lycka till!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...