Jump to content

Vilken kolv väljer jag?


Radioman

Recommended Posts

Jag har kommit fram till följande val. Bägge är Keith Black Hypereutectic kolvar:

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Ger mig 10.6:1 i CR (Dome 0.1" popup.)

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Ger mig 9.5:1 i CR (Flat)

Förutsätningarna runtomkring är Cleveland 351 med 2V toppar (open quench 76cc) tvåplans Edelbrock performer med 600cc Holley och en Crane powermax hydraulkam, H-272-2 med tiderna:

advertized dur 272 och 284 grader vid 0.004"

216 och 228 grader vid 0.050". Insug stänger då vid 35 grader ABDC.

Jag är ute efter mesta möjliga kompression med 98 oktan och full förtändning utan att det spikar vid fullgastrampningar

Jag har tidigare kört med 11.4:1 i kompression men då med en något vassare kam och att de kolvarna passade utsökt med den öppna förbränningskammaren som 2v topparna har. Den eftersökta "quencheffekten" infanner sig när kolven nästan slår i toppen på ena sidan och skakar om blandning precis innan explosionen. Detta gör att man kan ha högre kompression än med t.ex. en flat kolv och 0.5 till 1 steg lägre komp.

Det finns fina artiklar om detta på KB's hemsida.

Enligt en calculator på samma hemsida så överstiger inte den dynamiska kompressionen den statiska med första valet ovan, 10.6:1 kolven och ovanstående kam. Men men.. , den eftersökta "quencheffekten" finns troligen inte i tillräckligt hög grad så då kanske jag måste ha flat-kolven i alla fall? :?

Fy f*an jag har fastnat i vinkelvolten :shock: . Kan någon hjälpa mig ur den :) Långa inlägg gör jag också :? det är så roligt att bygga och själva forskningen är roligast ;) .

Få se om det finns någon motorbyggare här som vill dela med sig 8) ?

Link to comment
Share on other sites

Oj...

Asså, jag vet inte om jag har svaret på din fråga men jag håller själv på att knåpa ihop en motor. En 351W iofs, är lite ute efter samma som dig där men har ärligt talat inte riktigt räknat på det så ingående. Det du skriver om "quencheffekten" låter onekligen mycket intressant tex. Nått jag aldrig hört talas om innan.

Nåja, jag köpte KB flattopkolvar till min motor, dock har ju jag mindre förbränningsrum så jag hamnar runt 11>1 i komp och det räknar jag kallt med ska gå att köra på 98 utan problem och detta med originalkam det första.

Verkar som jag får in på KBs sida och forska, verkar som jag missat lite. :roll:

Undertiden kanske någon mer insatt kan hjälpa till? :--

Link to comment
Share on other sites

Haka inte upp er på bagateller, glöm allt vad jänkarna kallar "quench". Det finns tillräckligt med sådan yta i Ford- motorer.

Om ni nån gång bygger en motor med hemisfäriska förbränningsutrymmen, kan vi ta upp detta ämne mera ingående.

Använd så hög "flat-top" kolv som möjligt, sen är det bara att tuta o köra.

Link to comment
Share on other sites

Haka inte upp er på bagateller, glöm allt vad jänkarna kallar "quench". Det finns tillräckligt med sådan yta i Ford- motorer.

Jag vet att du kan bättre rtm :) . Detta är inga bagateller utan fakta att läsa på. Framförallt om man ligger nära max vad man kan ha i kompression. Jag hittade tydliga spår av spikningar på mina gamla smidda kolvar när jag hade isär min motor :shock: .

Vidare så finns ingen "quench" yta alls på en ford motor med flata kolvar och öppet förbränningsutrymme.

Läs gärna artiklarna på .http://kb-silvolite.com/article.php

http://www.federal-mogul.com/cda/content/print/0,2196,2442_897063_8682,00.html

http://www.federal-mogul.com/cda/content/print/0,2196,2442_897063_6800,00.html

Här är själva kärnan i sista länken:

Many engines use a flat “quench” area on the piston, which creates beneficial turbulence within the combustion chamber by coming into close contact with the bottom of the cylinder head. In applications having this “quench” design the clearance between the piston and the head should not exceed .060" in this area, or destructive detonation may occur. This is the reason that stacking head gaskets to lower the compression ratio usually delivers poor results.

@MrTurbo 1645

Jag vet inte hur din orginalkam öppnar och stänger men du ligger farligt nära spikproblem. Du har antagligen "njurformade" förbränningsutrymmen i dina topplock som då ger den omruskande "quencheffekten" med flata kolvar. Kan gå bra eller så får du sätta tändningen senare eller retardera kammen eller hälla på oktanhöjare. Var försiktig och kör inte med en spikande motor. Kan enligt olika källor bränna håll i kolvar på några sekunder.

Själv är jag klar med min vånda och mitt val. Lägger mig på den säkra sidan och köper kolvarna som ger mig 9.5:1 i statisk kompression

Link to comment
Share on other sites

Använd så hög "flat-top" kolv som möjligt, sen är det bara att tuta o köra. Skrev jag i tidigare inlägg. Står fast vid det. Kläm sedan upp kolven mot ÖD till rätt avstånd från "taket", och du har max "quench"- verkan. Om man har

toppar av closed chamber typ har du denna "quench area" på samma plan som packningen, och i open chamber-toppar är "quench area" lite infällt i toppen. Om du har nåt annat än flat-top kolvar, alltså konkav eller konvex topp, så inverkar det på strömningarna i förbränningsutrymmet, vilket kan leda till detonation i "luftfickor" eller i skarpa hörn. Därför rundar man alltid till hörnen i utrymmet och på domen i kolven, för att undvika hotspots.

Denna quenchteori är i praktiken av betydelse i ett rätt utformat utrymme. Kom ihåg att det är fråga om en luftpump, och gasernas strömning och komprimering/expansion inverkar direkt på funktionen.

Gasen i cylindern måste beredas väg och möjlighet att strömma rätt (vilket ger bästa förbränning =effekt) , annars blir det självtändning just i dessa "fickor" man åstadkommer med fel designad kolvtopp/förbränningsutrymme. För att få in ny brännbar blandning, måste man först spola bort bränt material så effektivt som möjligt.

Om man lyckas styra förbränningen bra, kan man konvertera värmeenergin till mera arbete, med mera uteffekt och svalare motor som resultat.

Effektivaste sättet att förstöra hela teorin är att lägga i en kamaxel med stor duration och fel timing. Då hjälper ingen kompression i världen.

Link to comment
Share on other sites

Nu känner jag bättre igen dig rtm :)

Om du läser det kursiva jag citerade ovan så står det ju så där också.... att man skall komma så nära som möjligt. Problemet med mina öppna toppar och en halvmesyr till kolv med popup-dome kan ju bli att jag inte kommer tillräckligt nära. Det finns ju inte så himla mycket att välja på till en Cleveland längre.

Vad har du för betyg på förbränningsutrymmet i mitt fall? Open chamber och flatkolv som ger 9.5:1 Någon quencheffekt att tala om är det väl inte?

Effektivaste sättet att förstöra hela teorin är att lägga i en kamaxel med stor duration och fel timing. Då hjälper ingen kompression i världen.

Nä, men lägg i en kamaxel med liten duration och rätt timing utan att kolla vad kamaxeltillverkaren rekomenderar för kolvar så får du se vad som händer :twisted:

I huvudsak talar vi väl om samma saker men det blir svårt att diskutera lite mer avancerat på nätet med den tid man har till förfogande. Man vill ju inte alltid skriva en uppsats som är korrekturläst innan den publiceras :--

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst vad som fins på nätet angående detta, det har varit bråttom med annat, men angående kolvar så föredrar jag PERSONLIGEN alltid flattop om det är möjligt. Nuförtiden kan man plocka ut trevligt med power ur openchamber/flattop kombinationen, och det ser ut som allt flera motorbyggare föredrar detta recept.

Det är lätt att vara efterklok, men jag försvarade detta högljutt redan på 80-talet. Det är inte bara komressionsförhållandet som är avgörande hur förbränningsutrymmet spolas, utan har mera att göra med flammans hastigheter, turbulens, rytm och expansion av gasen. Simma lungt med 9.5:1, kan vara riktigt bra, du kan ju sen experimentera med olika kamaxlar om plånboken tillåter, men den du har är säkert mycket nära rätt.

Du kan ju fixa till kolvtoppen för bättre flöde runt domen och köra med så tunna toppackningar som möjligt. Om du planar topparna och riktar deckytan, kan du eventuellt ha tunnast möjliga packning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaha ja ! :?

Så har man beställt hem kolvar och fått hem kolvar.... utan ringar.

Det framgår inte så tydligt att man inte får hem ringar tillsammans med kolvarna :( . Det finns heller inga rekomendationer i katalogen vilka man kan ha. Är det någon som har bra förslag på ringar till dessa Keith Black i 4.030"

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=UEM%2DKB177%2D8&N=115&autoview=sku

Får ju göra en ytterligare beställnig ... f*@$n också :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det är aldrig ringar med vad jag har sett tidigare

Jo det står tjockleken på ringarna.

Till dessa kolvar har du den vanliga tjockleken motsvarande orginal 5/64''

Troligen ingen större ide beställa USA då dessa är rätt OK pris i svedala.

Kolla med Hansen eller någon motorbyggare.

Dessa är ofta samma för Cheva,Chrysler och andra märken också

Vilken sort spelar nog ingen roll för en gatmotor

Har ingen nytta av något plasma-molly-super-duper material. :--

Om du nu inte bygger något väldigt speciellt?

Ett vanligt set av Sealed Power eller Total Seal duger fint

Link to comment
Share on other sites

Sorry jag är ingen NOS pojke så det vet jag inte. :?

Skulle tro du behöver bättre saker när det blir större påfrestning som det blir med gas. :!::?::idea:

Men det är jävlars dyrt med super-duper....Köpte själv egna för 2500kr. :cry:

Kanske även lönt att slänga på en kraftigare topp packning så du slipper skjuta den om du planerar gas attack! 8)

Men samma sak där. Vet ej var gränsen går för orginalpackningar.

Link to comment
Share on other sites

Fick idag tjackat ett parti ringar från en annons på Nitroz!

Det är Perfect Circle ringar från Dana med lite Molly på (super duper :D ) "Street strip super quality" prelapped mm. så inkörningen går snabbt.

500kr + posten är väl OK?

Link to comment
Share on other sites

Angående NOS så tänker jag ta reda på hur man gör om det skulle bli så någon gång. Har mest skummat ämnet för det är inte aktuellt, ännu :twisted: .

Det gäller tydligen att retardera (sänka/minska) förtändningen i samband med NOS skottet annars ... ofelbart bye bye med toppackningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja de gör säkert sitt jobb! Dubbelkolla tjockleken bara.

Japp gas är väldigt enkelt idag med utbudet som finns och tändningsteknik som finns på hyllan.

Ett bra och billigt sätt att snabbt få krut.

Är själv sugen sen länge men ligger lång ner på prio listan. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...