Jump to content

Vilken kam väljer jag? (Desktop Dyno 2003)


Radioman
 Share

Recommended Posts

För er som följer mina motorinlägg.

Ja, det lutade starkt åt Crane's H-272 kam men nu har jag också tittat på Compcams High Energy 268H. Nedan ser ni två bilder med grafer över moment och hästkrafter vid olika varv från Desktop Dyno 2003.

Jag kommer att använda bilen att köra på träffar och naturligtvis gasa på lite emellanåt men sällan 5000 rpm. Det går helt enkelt för fort :shock: eftersom bakaxeln har 3.00:1 i utväxling och trestegs automatlåda. Bilen har standard konverter för Cleveland 4V (stallspeed 1650-1850rpm)

Övriga ingredienser som åstadkom dessa diagram var:

0.020" överdimension på kolvarna ca. 9.5 i statisk kompression

2v toppar, open chamber, med flödena inknappade.

2 plans insug standardflöde

600cfm förgasare.

Small tube headers with muffler.

Compcams mildare kam ger faktiskt både bättre vrid och effekt ända upp till 4500 rpm och under de varven befinner man ju sig till 90% med en bil på gatan 8) Borde kännas bäst i baken vid gatkörning och rödljustävlingar :twisted:

Åsikter, förslag och hejarop emottages tacksamt :-- Oj nu blev det sent igen....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lite ideér från mig :--

Har själv haft Compcams HighEnergy 268H i en cheva motor och var inte speciellt nöjd med den var dålig tomgång på den vilket det även stod att det skulle vara. Även inte bra på låga varv, stod att den skulle fungera med lågt komp men det vart jag tveksam till. Ser att det står att tomgången bara är noterbar på den camen till ford motorn medans det stog på Chevas variant att den var stormig.

Så min tanke är på vad du skriver att du kommer att använda bilen rätt mycket på låga varvtal.

Har du provat med camen High energy 260H eller Extreme energy XE256H i Dyno2003 och sett vad du tycker om dom effekt sifrorna, där står ju även att tomgången är bra.

Skulle nog själv vara mest frestad på att prova XE256H i ditt bygge.

Nu har du fått mina ideér till ditt bygge.

Väll själv men funderar ifall du störs av en dålig tomgång i crusing kön eller ej inann du väljer.

Lycka till med bygget.

Rapportera vidare va du väljer.

Föresten du vill inte lägga ut lite mer info om hur du programera in din motor i Dyno2003 satt själv och knappa lite här men skulle villja veta mer vad dina toppar har för ventilstorlek, flöden för att kunnan få fram lika dana värden som du har och prova lite olika kamar för att se vad det blir.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Spännande idéer mrv8 :)

Jag är fortfarande väldigt påverkbar och skall prova de kammarna du nämner "virtuellt". De har ännu mindre duration och jag är bara lite orolig för att kolvar med 9.5:1 i komp kan ge spikningar då.

Ventilerna är 2.04/1.65 och volymen 76 cc på 2v topparna. Flöden fick jag från ett par olika källor som jag kan redovisa senare. Jag kan skicka hela "topplocksfilen" till dig så hämtar du bara upp den i ditt egna Desktop Dyno 2003. Det får bli i kväll när jag sitter vid min egna dator.

Link to comment
Share on other sites

9.5:1 är inte det väldigt "safe" mot spikning? :roll:

Själv har jag aldrig legat under 10 och har nu 11:1 och det finns inte en tillstymmelse till spikning.

Iochförsig Edelbrock 351W toppar men vad är det för något som avgör toppars karraktär för att utlösa en spikning på lägre komp?

Enda gången jag har haft problem var med "popup" kolvar med RPM kamaxel.

Kör alltid "flattop" sedan dess

Annars har jag provat Magnum 270 på både 302 och 351C 2V och den sög. Inget drag alls för min egen smak och tråkig gång.

Som sagt det är lite smak hur man vill ¨ha motorns karaktär och gång! :)

Inte funderat på rulle till din 351C?

Kanske överstiger budget?

Vi ska dra igång Morgans 351C med Aussie 2V toppar och 11:1 i komp nu i helgen kanske.

Den har en rejäl COMP rullkam och jag tror det blir en riktigt snärtig maskin.

Får väll se om det låter som en låda med spik! ;)

Men andra med samma konfiguration har inte haft problem med det har jag hört.

Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Jag tror nog också kompet är safe. Det blir flatkolv som sagt.

Nä, rulle blir för dyrt denna gång. Morgan har ju en kam till salu där han först lade ut fel kamkort. De rätta värdena tyckte jag var för veka och ointressanta i förrgår.

Ju mer forskning jag lägger ner och ju mer jag betänker hur bilen kommer att användas så kanske den kammen trots allt är bra för mig.

Hördu Morgan, jag är kanske intresserad ändå :D

De kamtider Morgan uppgett säger mig att det är denna kammen från Crane (klicka på bilden för bättre upplösning):

Link to comment
Share on other sites

Angående vilken gång man vill ha och hur tomgången blir.

Jag trodde att ju mer duration en kam har desto ruppligare tomgång? Det verkar ju som att någon annan faktor på kammen inverkar mer efter vad ni säger.

Jag har ju hittills haft en kam med advertized 300/302 och @0.050 219/237. alldeles för mycket för min konverter och utväxling på 3.00:1. Nu hade jag visserligen tvåplansinsug (ett enplans hade gjort kammen mer rättvisa) men tomgången hade jag inga problem med. Den gick väldigt fint och jämnt vilket väl är märkligt. Dessutom tyckte jag att det var ett j*vla drag hela vägen men framförallt från 3000 varv. Jag har tidigare inte kört jänkebilar att jämföra med men däremot den värsta Saab 93 turbon och den tyckte jag det var mindre drag i.

När blir det rupplig tomgång :roll: ? (Tycker det låter rätt fräckt ibland faktiskt)

Kanske kommer jag att bli ännu lyckligare med att trimma ner till "rätt" kam? 8)

Link to comment
Share on other sites

Förutom duration så påverkar "Överlapp" mycket på tomgången.

Under 10 grader blir mer obekvämt.

10-12 grader är mer bekvämt.

Inte övervägt köra 100% orginalkam?

Ytterst få vet hur bra det går med orginal.

Gången blir helt underbar.

Men avgassystem är också bortglömt.....Kör man utan H-pipan så är det "raggargång" trots bra kamaxel.

Har du kvar "Blå Holley Pump" som står i din profil så bidrar ju även den till ett jävla liv! :-- (hatobjekt)

Link to comment
Share on other sites

Spännande idéer mrv8 :)

Jag är fortfarande väldigt påverkbar och skall prova de kammarna du nämner "virtuellt". De har ännu mindre duration och jag är bara lite orolig för att kolvar med 9.5:1 i komp kan ge spikningar då.

Ventilerna är 2.04/1.65 och volymen 76 cc på 2v topparna. Flöden fick jag från ett par olika källor som jag kan redovisa senare. Jag kan skicka hela "topplocksfilen" till dig så hämtar du bara upp den i ditt egna Desktop Dyno 2003. Det får bli i kväll när jag sitter vid min egna dator.

Hej

Kul att du gillar mina ideér :D

Ja skicka gärna filen till mig så jag får in samma värden som du har i Dyno2003.

Knappa in det du skicka till mig nu och valde att prova med dom förprogrammerade värdena för standard topp och ett snäpp värre.

Fick då i mitt Dyno2003 att du skulle hamna på ca 308 till 320hk vid 4500rpm. Med Crane 260H kammen.

Vet inte exakt hur mycket du vill ha men känns som ett bra vall om du tänkt köra mycket på låga varv, som du nog inte blir missnöjd med då.

Lär svara fint på låga varv även med 3.00 i bakaxeln om du vill svarva lite däck i crusing kön :D

Kompet brukar man ju säga säkert med gjutjärn upp till 10:1 med alu toppar säkert upp till 11:1 i statisk komp. Så jag ser inga problem med ditt val av komp. Snarare säger jag så här skulle inte sätta ihop den med lägre. Utan 9.5-10.5:1 med gjutjärns toppar skulle jag hålla mig till.

Om vi inte pratar kompressor 8)

Är du orolig för sprickningar så slippa till gjutskägg och andra vassa kanter som kan finnas ibland i topparna.

Utan att göra en jätte lång utredning, så tycker jag själv att det verkar som att kamaxlar med varierande duration på insug/avgassida (som din föra kam som har 219/237 ) verkar ha en bättre gång än kammar med lika värden på båda sidorna.

Enligt dom som lärt mig tydligen också att föredra såna kammar än såna som är slippade med samma duration.

Vet inte om det kan vara det som är boven till att vissa kammar får dålig tomgång. Men vi har säkert någon här som forskat ordentligt i det här ämnet och kan ge oss en rejäl redovisning. :D

Men du hade ju rätt rejäl komp i din föra maskin det hjälper ju till att snygga till gången på låga varv på en vass kam, kanske därför din gick så bra med den kammen?

Men nästa fundering jag får är varför du plockar isär din föra motor och trimmar ner den? Om den gick så bra, varför inte byta bara utväxlingen i bakaxeln? Är du helt säker på att det satt den kammen i motorn föresten så det inte var någon som bara sa det vid försäljningen av bilen till dig?

Kanske du som byggt den själv så ta inte illa upp att jag frågar men 219/237 är ju en rätt vass sak :-- som känns som den borde vara lite bångstyrig på låga varv.

Spännande tråd du startat gillar såna här byggen :D

Och kom ihåg välj själv kam i slut änden trots våra glada tillrop här.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Men nästa fundering jag får är varför du plockar isär din föra motor och trimmar ner den? Om den gick så bra, varför inte byta bara utväxlingen i bakaxeln? Är du helt säker på att det satt den kammen i motorn föresten så det inte var någon som bara sa det vid försäljningen av bilen till dig?

OK jag ska dra hela min historia så att de flesta av er kan känna er lyckliga över era småproblem ;) Detta blir lite over the top för denna tråd.

Jag var för kåt på bilen :shock: och köpte den fastän ägaren visade svaga vibbar och nämnde att den blev varm och gärna "pöste över". Han hade problem vid köer men hade kört väldigt lite och kanske berodde det på de högkomprimerande kolvarna ......

Jag kom hem... precis, sedan brann delar av elsystemet upp för att han hade kopplat ihop den nya elektroniska tändningen med den nya högeffektiva bränslepumpen och ja, allting gick via tändningsnyckeln. Det blev för stor ström när man trampade på lite som jag först provade vid hemkomst som tur var.

Jag fixade detta efter att först ha bränt unilite givaren till fördelaren eftersom där satt fel ballastmotstånd från början. När jag kopplade allt rätt så blev det fsst...

Generatorn var också felkopplad och gick inte att få att fungera med rätt inkoppling. När jag plockade isär den ramlade flera av likriktardioderna ut...

Därefter trampade jag sönder ett bromsrör vid huvudbromscylindern. Efter jag fixat det så ramlade staget till växelföraren i bitar.

Efter det försvann oljetrycket av och till. Oljepumpens pickup satt snett så pumpen sög luft om inte oljenivån var helt på maxstrecket. Hela tiden hade jag dessa överhetningsproblemen vid tomgången.

Köpte bilen i augusti 2003. Nu är vi framme i oktober och jag fick slutligen vatten i oljan. Under vintern/våren 2003/2004 köpte jag en nästan komplett motor som behövde renoveras. Jag renoverade topparna eftersom det visade sig att cylindern som drog vatten hade ett säte som var fult inbankat i den gamla toppen. Aha, tänkte jag det är detta om var felet. Jag tog t.o.m. ur kolvarna och kollade några av vevstakslagren och ramlagren efter spår när oljetrycket kom och gick. Lagren var nya och såg mycket fina ut. (den enda tur jag hittills haft :? )

Nyrenoverade toppar och nya rullvippor till sommaren 2004 hjälpte inte. Motorn drog vatten ner i oljan i alla fall. Jag fyllde på ingefära och Barleaks (ett bra preparat för läckage.. ett litet tag) Sedan fick jag den såpass tät att jag fick provåkt lite och var faktiskt på Tjolöholm och Nossebro sedan var det slutåkt. Ville inte köra och förstöra något mer.

Insåg att jag behövde spara pengar och borra om blocket på den begagnade motorn jag köpte. Sedan fick jag ett uppslag om en firma som "impregnerar" gjutjärnsblock i Getinge. Är det bara någon por i det felaktiga loppet så skulle detta kunna vara en billig metod tills jag fick mer pengar att gör en riktig renovering på mitt extra block.

Sedan gick jag i ide till alldeles nyligen när jag köpte motorstativ och verkstadslyft. Jo det förstås, hela förra sommaren var jag också tvungen att bygga nytt förråd så jag fick bort alla annan skit från garaget, såsom cyklar, gräsklippare, jord, blomkrukor och annan bråte som inte hör hemma där :) Förra våren ramlade alla hyllorna ner från väggen i garaget med motordelar mm. Jag hade tur i oturen. Chokearmen till förgasaren gick av och remskivan till styrservot blev skev. Men det tog på lusten vill jag lova. Ville inte gå ut alls i garaget på mer än ett halvår :cry:

Men nu är vi framme till för två veckor sedan :D Äntligen isär med problemmotorn! Det visade sig att problemcylindern var omfodrad och att den hade en spricka en bit ner i loppet :? . Jag trodde att detta bara var en repa i första vändan när jag bytte topplock. Var ju helt inställd på att det bara var toppen. Har nämligen haft ett antal Ford Granador som haft topplocksproblem. Här duger alltså ingen "impregnering". Cylindern måste fodras om och det skulle bli lika dyrt som att borra om det andra blocket och köpa nya kolvar.

Kamaxeln har jag själv mätt upp med ett "cam degreeing kit" från Summit. Jag vill inte växla ner till lägre utväxling. Det blir jobbigt höga varv vid långfärd med ännu dyrare bensinräkningar. Lugn gång med cabben ner och fint väder är nog min melodi. Det kommer ändå att räcka och bli över för att ryta till ibland, i cruisingkön framförallt :--

Kam och lyftare var nytt men den kammen åker inte i igen.

Igår lämnade jag blocket för borrning på SM motor i Västra Frölunda. Fick lite halvdåliga vibbar av oordningen där inne men det var en äldre gubbe, Bengtsson, som skulle borra och han hade borrat många block förstod jag. Det kan nog bli bra.

Ja, det var det mesta i historian om min bil. Ett stort jävla nerköp känns det som. Å andra sidan är den väldigt fin, ingen rost, växellådan hade klar ren olja och växlade perfekt vid fulla effektuttag utan slirning. Kanske kan det bli åka av i sommar igen.

Det blev långt igen. Platsar kanske i någon ny tråd över missöden och oharmoni i entusiast-bilägandet? :)

Nu är v

Link to comment
Share on other sites

Har du kvar "Blå Holley Pump" som står i din profil så bidrar ju även den till ett jävla liv! (hatobjekt)

:--:--:--

Ja, fy fan den är värre än en utombordare. Man tror ju att det är fel på den men det skall tydligen vara så. Jag har försökt att med tjocka gummimattor mm. innan infästning att få den tystare men ack.

Den spolar dock soppa så det räcker :)

Link to comment
Share on other sites

Allmänt snack: (vill inte lägga mej i)

1. Comp Cams Magnum-seriens kammar börjar bli föråldrade. Titta på nyare generationer.

2. Crane's kamaxlar är slipade med andra preferenser än CompCam's axlar. Vilket betyder att Crane's gatkammar vanligtvis (OBS! vanligtvis) har snällare tomgång och drar lite bättre på låga varv. CompCams tar sen igen förlusten på högre varv.

3. Compcams gillar högre kompressionsförhållande, Crane förlåter lite.

Link to comment
Share on other sites

Har du kvar "Blå Holley Pump" som står i din profil så bidrar ju även den till ett jävla liv! (hatobjekt)

:--:--:--

Ja, fy fan den är värre än en utombordare. Man tror ju att det är fel på den men det skall tydligen vara så. Jag har försökt att med tjocka gummimattor mm. innan infästning att få den tystare men ack.

Den spolar dock soppa så det räcker :)

Hej

Läste din spännande historia om din bil, vilken otur som förföljt dig med den hela tiden! Hoppas den nått sitt mål nu och att det blir åka av för dig i sommar!

Pumpen känns lite överkurs till din bil, jag skulle prova att sälja den och köpa en mindre och tyst pump. Är själv oxå lite kännslig för såna stör ljud så förstår dig ;)

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Läste om era kam funderingar, har själv köpt en Lunati Bracket II vilken tydligen ska fungera bra, motorn är en cl2v (-73)med portade toppar, 1.75" hedders, performerinsug och carter 625 competition gasare. Har inte startat än men kanske till helgen. Ska bli spännande att se om det kommer funka ihop. Kammen har 290 in o 300 ut och lyfter .536 ska ha hyfsad tommgång och starkt mellanregister.

Link to comment
Share on other sites

Spännande Macke :)

Den kammen påminner lite om den jag hade i innan. :twisted: Den är ganska vass och lyfter skapligt mycket, så att du får nytta av dina portade toppar. Standard 2V flödar ju inte så värst mycket efter .500" lyft.

Hittade kammen på Summit: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=LUN%2D00093LK&N=115&autoview=sku

Durationen vid 0.05" lyft är 224/234 Du har ett högre stallvarv än mig så det är ju bra för den kammen men vad har du för utväxling på bakaxeln och vilken statisk kompression har du? Har du orginalkolvar för 2V motorn i?

Performerinsuget gör nog att du kanske inte får ut allt som kammen kan ge uppåt 6000 varv. Min ville inte gärna varva över 5500 trots att effekttoppen enligt desktop Dyno låg runt 6000rpm. Har du dessutom orginalkolvarna till 2v toppar med open chamber så har du inte mer än ca. 8.5:1 i kompressionsförhållande vilket kan ge lite sämre egenskaper vid låga varv. Vad hade du för kam innan?

Halar du fram uppgifterna jag frågar efter så kan jag lägga upp en "kurva" från Desktop Dyno om du vill :)

Link to comment
Share on other sites

Kör med orginalkolvar (hela underdelen orörd) och en 2.79:1 (ska bytas i framtiden). Vet att insuget inte matchar toppvarven riktigt utan det blev en kompromiss (handlat beg). Eftersom blocket är standard är det nog lika bra att inte varva för mycket. Vore kul att se vad desk Dyno säger!

Har bankat lite heeders idag för att få in dom, ska försöka ha igång den i helgen om det inte strular allt för mkt.

Vet inte vad det var för kam innan men troligtvis orginal, den såg dock fräch ut så det kan varit bytt (avställd 79-00 och motorn blev bytt då, 302 org). Var ganska slö tidigare... hoppas på förbättring men har ingen aning om vad effekten blir nu?

Link to comment
Share on other sites

OK Macke

Ta detta med en nypa salt. Du får rapportera efter helgen hur det känns i baken när du provat din nya kam :D

Jag hittade olika uppgifter på vad ett portat 2V flödar. Dina portningar vet jag ju inte så mycket om. Dessutom så florerar det olika uppgifter på flödena även på orginal 2V. De flöden jag räknade på kom härifrån:http://www.ford-trucks.com/lc/lc.php?action=do&link=http%3A%2F%2Fwww.jason.fletcher.net%2Ftech%2Fflowdata%2Fcleveland.htm

Jag hittar inga fullständiga uppgifter för Orginal 2V kam vid 0.05" öppning. Jag tog den snällaste kammen som Compcams har. Den är bra för tunga dragbilar, god ekonomi och bra tomgång. Jag provade lite andra icke helt kompletta uppgifter om 2V orginalkam och den ligger ungefär här som i grafen nedan.

Intressant är att med dina andra motorkomponenter så ger troligen inte din nya kam något mer än din gamla kam förrän du kommit upp över 4000 varv. Då går din bil väldigt fort med den höga utväxling du har :shock: . Som du säger får du nog byta den :? .

Du måste i vilket fall som helst säga hur det blev i praktiken :)

Link to comment
Share on other sites

Mina egna val är nu klara :)

Jag har beställt kolvar som ger mig 9.5 i statisk kompression.

Jag skall köpa Morgans kam som annonserats här på forumet som är snäll men som bör ge mig mer effekt där jag ligger och surfar i varv 95% av bilkörandet. Vi får se...

Kanske åker den gamla kammen tillbaka in igen med ett Holley strip dominatornsug 4V toppar och closed quench i framtiden :twisted: Det förstås .. tänkte inte på det, annan turbin och bakaxelutväxling också, och inga orginalventiler, kanske bättre stötstänger osv . :?

Allting har ett pris och man kompromissar ju hela tiden med vad man skall ha bilen till och vad det får kosta. Roligt är det i alla fall 8) .

Cougar@home är grafen för hur mina effektkurvor låg tidigare och de sträckade kurvorna för Cranekammen är som det blir efter min renovering.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för graferna, med tanke på att motorn var helt orginal tidigare (160hp) med risig turbin (900rpm) och slut kamdrivning vilket ledde till vandrande tomgång så bör det bli en rejäl skildnad...

Har tyvärr inte fått igång den än, en läkande vattenpump, 4 nötta stötstänger och avsaknaden av lite grejor till avgassystem ( skulle ju passa...) gör att jag hoppas få igång den på torsdag, senast lördag?

Tänkte passa på att fråga hur viktigt det är och hur ni brukar köra in kammen, fick rådet 20 min 2000rpm men tycker det låter plågsamt för rovan (kylning tommvarva osv). Funderar på att åka 20 min på ettan vid ca 2000rpm istället men då blir ju inte vartalet konstant när man åker iväg. Kan det ha någon betydelse?

Topparna är portade mest vid ventiler/styrningrna men uppslipad yta hela vägen, nu syns i alla fall ventilerna till skildnad mot förut, han som gjorde jobbet la ner ca 20h jobb och är van med flugan. Hade hoppats hamna på 260-270 hp så diagrammet verkar ju lovande! Tack ännu en gång.

Link to comment
Share on other sites

Detta med 20 min. på 2000 varv låter i mina öron lite av överdrift. Du skall antagligen inte köra på normaltomgång och du skall köra motorn genomvarm är min tolkning eller mina 2 cent som jänkarna säger :)

Man måste ju då vara förberedd in i minsta detalj för en sådan körning. Jag menar hur fan ser man t.ex. till att ha perfekt med kylvatten överallt i motorn :shock: (luftfickor mm.) Hur gör man det alltså ?

Man kanske också måste vara två stycken? En som startar och en som ställer tomgångsvarvet närmare 2000 varv osv.(OK man kan ju med lite list starta inifrån motorrummet. Jag är ju så j*vla smart så det blir nog så denna gång 8) ).

Nervöst och j...vligt blir det ju :cry: Jag är snart där och vågar då inte flagga för det. Barnfritt och yoga innan alltså! Ungefär som när man tog körkort eller? Jag skall snart köra upp....( lång tid ).... NU är jag klar :D

En turbin för 900 rpm :shock: , vad är det för något? Finns inte på 351c och fmx 2V orginal i alla fall!

För tusan Macke, håll liv i tråden så vi får veta! Jag hör också av mig.... om jag lyckas, annars går jag antagligen i ide igen :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ja max 1100rpm i alla fall om man toknitade samtidigt men det small ett hårt ljud ur den på tomgång när den var varm och bultarna genom flexplattan var det gängpaj på... Ska köpa några muffar och klammer till avgassystemet idag som var ca 2-3dm förlång under golvet sen så är det "bara" att bulta ihop det.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då var den provkörd!

Bilen small igång direkt och höll den på 2000rpm i ca 15 min, kylde med trädgårdslangen. Har provkört lite runt "byn" och den känns mkt roligare än förut, drar bra från början men kommer igång riktigt vid ca 3500-4000rpm, och har RIKTIGT frän tomgång. Orginal lät den riktigt plågad vid dom varvtalen. En diffad axel står nog högst på listan nu, gjorde en liten provstart, spann bara på höger bak men det blev ett schysst svartstreck med tillhörande dimma!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...