Jump to content

Skillnader GT 99-04


Daniel Linde

Recommended Posts

Hej,

Har börjat fundera på att byta ut min mot en lite nyare variant.

Vad är de största skillnaderna mellan 99an mot 04an.

Är det stora skillnader? Fler fel på de tidigare modellerna?

Funderar även på Cab, ser så skönt ut när man ser dom glida runt.

Hur är ljudnivån när cabben är uppfälld? Har aldrig åkt i en så har ingen aning.

Manuell eller Automat? Har manuell idag, o visst e det kul, men det kan va lite störande ibland.

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

fick hem min 99gt cab i helgen, och visst lite oljud när de går riktigt fort e de ju, men absolut inte så mycke som ja hade trott de skulle vara, så skaffa dig en cab du, klart trevligt på sommarn,

Link to comment
Share on other sites

Det är marginella skillnader. 2001 fick GT ett (fejkat) scoop på huven och jag tror att 17 tums hjul blev standard på GT, bullittfälgarna är vanliga på 01-04. På 04 gick det att få Mach 1000 stereon med mp3 istället för Mach 460. Ställbara nackstöd var också en nyhet. Det är mycket få maskinella skillnader, typ vattenpump, O2-sensorer avgassystem etc. Vad gäller fel så ar väl det mest kända att insuget är av plast fram till 2002 och kan spricka. Kostar ca $200 + frakt och moms för ett nytt insug.

Det ÄR ganska skönt med automat, man cruisar väl 98% av tiden, men det är klart att manuell ger mer kontroll och känsla...

Link to comment
Share on other sites

David: Det skulle jag gärna göra. Vi får ta det någon dag då det passar. Kul :)

Hur är det med automatlådan, brukar dom hålla? Eller går dom sönder? Pallar dom om man vill vässa bilen lite?

Hur är det med bensinförbrukningen? Likvärdig 5.0an eller?

Prylar till 4.6an verkar vara en aning dyrare än te den äldre 5.0an men det e ju som det är.

Är mäkta sugen. Får se vad som händer :)

Link to comment
Share on other sites

David: Det skulle jag gärna göra. Vi får ta det någon dag då det passar. Kul :)

Hur är det med automatlådan, brukar dom hålla? Eller går dom sönder? Pallar dom om man vill vässa bilen lite?

Hur är det med bensinförbrukningen? Likvärdig 5.0an eller?

Prylar till 4.6an verkar vara en aning dyrare än te den äldre 5.0an men det e ju som det är.

Är mäkta sugen. Får se vad som händer :)

4R70W-lådan sägs (på Stangnet...) vara starkare än en manuell låda, men det är nog läge att skaffa en extra automatoljekylare om man skall trimma. Min bil gick på ca 1,3 blandad körning helt original, steg till 1,5 efter 4.10 utväxling. Men jag gasar nog lite mer nu...!

Link to comment
Share on other sites

4R70W-lådan sägs (på Stangnet...) vara starkare än en manuell låda, men det är nog läge att skaffa en extra automatoljekylare om man skall trimma. Min bil gick på ca 1,3 blandad körning helt original, steg till 1,5 efter 4.10 utväxling. Men jag gasar nog lite mer nu...!

Det låter ju bra det.

Skulle tro att det kommer bli en 99-01 jag införskaffar. Verkar vara smartast ekonomiskt och med tanke på att det istort sett är samma bil. Dock är jag väldigt fäst vid scoopen ;) Men visst är det väl scoop på 99+ oxå fast dom kanske ser lite annorlunda ut fram te 02?

Tack för alla svar.

Daniel

Link to comment
Share on other sites

4R70W-lådan sägs (på Stangnet...) vara starkare än en manuell låda, men det är nog läge att skaffa en extra automatoljekylare om man skall trimma. Min bil gick på ca 1,3 blandad körning helt original, steg till 1,5 efter 4.10 utväxling. Men jag gasar nog lite mer nu...!

Det låter ju bra det.

Skulle tro att det kommer bli en 99-01 jag införskaffar. Verkar vara smartast ekonomiskt och med tanke på att det istort sett är samma bil. Dock är jag väldigt fäst vid scoopen ;) Men visst är det väl scoop på 99+ oxå fast dom kanske ser lite annorlunda ut fram te 02?

Tack för alla svar.

Daniel

Scoopet går ju att köpa från 50resto typ, och trimma en 4.6L kostar en bra slant, men duger gott med 260hk plus luftfilterkitt, avgas och en ny utväxling och såna små och goda saker....

Link to comment
Share on other sites

4R70W-lådan sägs (på Stangnet...) vara starkare än en manuell låda, men det är nog läge att skaffa en extra automatoljekylare om man skall trimma. Min bil gick på ca 1,3 blandad körning helt original, steg till 1,5 efter 4.10 utväxling. Men jag gasar nog lite mer nu...!

Det låter ju bra det.

Skulle tro att det kommer bli en 99-01 jag införskaffar. Verkar vara smartast ekonomiskt och med tanke på att det istort sett är samma bil. Dock är jag väldigt fäst vid scoopen ;) Men visst är det väl scoop på 99+ oxå fast dom kanske ser lite annorlunda ut fram te 02?

Tack för alla svar.

Daniel

Scoopet går ju att köpa från 50resto typ, och trimma en 4.6L kostar en bra slant, men duger gott med 260hk plus luftfilterkitt, avgas och en ny utväxling och såna små och goda saker....

Små o små :D

Det springer lätt iväg i pengar kan jag säga!

Där är skillnad på dem manuella växellådorna med, kommer inte exakt ihåg vad dem heter, men 99-2001 är kända för att dreven lättare kan gå och 2001 och frammåt har dåliga synkringar. Detta enligt dem amerikanska forumen.

Min 00a håller hur bra som helst, kör med redlines växellådsolja.

Det första du bör göra är att byta utväxling, det är som dag och natt.

Min är manuell och det är otroligt härligt, men det blir lite "ryckigare" körning. Jag tror att det alltid kommer vara så att när man har manuell så vill man ha automat och vice versa!

Ska du köra lite mera aggresivt, raca lite mm så ta en manuell.

Gällande CAB så det enda negativa jag upplever är att jag inte får framföra min bil på strippen =( Annars är det inga problem, möjligen så är den mjukare i chassit, jag har kört båda men det är inget som märks så mycket. När det kommer till ljudet i coupeen så spelar det inte så stor roll, relativt samma tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir ju tokig.

Cab eller inte, manuell eller auto hehe...

osså skall man ju välja färg oxå ;) Men det blir nog svart som nu 8)

Skall ta mig en rejäl funderare, så får jag se vad det blir.

Är väldigt fäst i cupen då jag tycker dom e finare, men det ser ju så härligt ut med cabben nere.

Vad gäller trimmning så är jag nog ganska nöjd med utvx, filter samt en Xcalibrator 2 eller vad dom heter. Så som man alltid säger, Mycket vill ha mer ;)

olesch: Är det alltid förbjud mot cab på strippen? Är nämligen lite lite sugen på det i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

jag åker en trippelsvart gt cab 99, grymt nöjd, iof fräser de till lite när man sätter sig när bilen stått i solen en stund, men va fan ;)

petersplace.se tog in min, han har nog nån mer gt cab i lager tror ja, du kan ju hälsa från fredrik i köping om du ringer han, kanske kan ge nån krona rabatt :)

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir ju tokig.

Cab eller inte, manuell eller auto hehe...

osså skall man ju välja färg oxå ;) Men det blir nog svart som nu 8)

Skall ta mig en rejäl funderare, så får jag se vad det blir.

Är väldigt fäst i cupen då jag tycker dom e finare, men det ser ju så härligt ut med cabben nere.

Vad gäller trimmning så är jag nog ganska nöjd med utvx, filter samt en Xcalibrator 2 eller vad dom heter. Så som man alltid säger, Mycket vill ha mer ;)

olesch: Är det alltid förbjud mot cab på strippen? Är nämligen lite lite sugen på det i framtiden.

Klart du ska ha manuell i ;)

V8 och manuelt är ju något ut över det vanliga att köra :--

Men okej vill du bara cruisa runt är ju autmot skönt men bruka ju tyvärr försvinna en del av känslan att det finns lite pullver i motorn.

Däremot skulle jag starkt rekomendera shift kit till automaten om du köper en automat blir lite mer kännsla av att den är pigg då, när växlingarana är snabbare och distinktare.

Ska ju även klara lamelerna bättre i lådan om du trimmar.

Brukar finnas olika kit med beroende på hur huggande växlingar man vill ha i shift kit, kiten.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

V8 och manuelt är ju något ut över det vanliga att köra :--

Men okej vill du bara cruisa runt är ju autmot skönt men bruka ju tyvärr försvinna en del av känslan att det finns lite pullver i motorn.

Både ja och nej, känns att det finns kraft i motorn med automat.

Men vet inte hur det är med manuell lådan med växlingarna.

Har skrämt några på motorvägen med nerfälld sufflet, kom från en rondell och gasade på tvåan sen ökade accet på trean, slutade vid 180 pga av dom som satt i baksätet började få svårt att andas.

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir ju tokig.

Cab eller inte, manuell eller auto hehe...

osså skall man ju välja färg oxå ;) Men det blir nog svart som nu 8)

Skall ta mig en rejäl funderare, så får jag se vad det blir.

Är väldigt fäst i cupen då jag tycker dom e finare, men det ser ju så härligt ut med cabben nere.

Vad gäller trimmning så är jag nog ganska nöjd med utvx, filter samt en Xcalibrator 2 eller vad dom heter. Så som man alltid säger, Mycket vill ha mer ;)

olesch: Är det alltid förbjud mot cab på strippen? Är nämligen lite lite sugen på det i framtiden.

Klart du ska ha manuell i ;)

V8 och manuelt är ju något ut över det vanliga att köra :--

Men okej vill du bara cruisa runt är ju autmot skönt men bruka ju tyvärr försvinna en del av känslan att det finns lite pullver i motorn.

Däremot skulle jag starkt rekomendera shift kit till automaten om du köper en automat blir lite mer kännsla av att den är pigg då, när växlingarana är snabbare och distinktare.

Ska ju även klara lamelerna bättre i lådan om du trimmar.

Brukar finnas olika kit med beroende på hur huggande växlingar man vill ha i shift kit, kiten.

Mvh

MrV8

Du kan ställa växlingarna mm med en Xcalibrator 2, det är en ypperlig sak faktiskt :D

Gällande strippen så är det beroende på villket reglemente du kör enligt. Generellt så måste man ha en båge i bilen när man har cab för att köra på strippen. Enligt bilsports reglemente så måste bågen vara fäst på 5 punkter i bilen, jag har försökt att finurla ut någon bra lösning utan att ta isönder klädsel mm, men det blir svårt. Många bilar tex bmw, mercedes mm har automatiskt överrullningsskydd, dessa är INTE godkännda för strippen iheller.....

Man kan ju ifråga sätta lite varför det är såhära hårda regler på cabbar, det handlar ju inte om 10 sek bilar på strippen utan närmare 13-14 sekunder. Så för den som vill "testa" sin bil på strippen och få en tid kan det bli svårt.

Jag vet dem som kört med en cab och haft en lightbar, men en lightbar är INTE godkännd som överrullningsskydd utan där har man bara haft tur att besiktningsmännen trott det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...