Jump to content

Dålig ork och gång


tunis

Recommended Posts

Hej jag har en mustang -88 v8 5.0HO och den går dåligt om man gasar.

På tomgång går den bra och om man inte gasar när man kör.

När man gasar så börjar den gå ojämt och inget vidare drag.

Den nästan hoppar fram om man kör på högväxel på lågtvarv tal och gasar. (Hela bilen vibrerar nästan)

Utan belastning går den hyfsat.

Jag har bytt hela avgas systemet och lambda sonderna.

(kan det vara lambdan?)

MVH Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kollat alla vacum slangar och packningar.

Men den funkar inte för det.

Det visade sig vara ett tändstift som var paj.

Bytte tillbaka till mina gamla och den funkar perfect.

Link to comment
Share on other sites

Det där är ett märkligt fenomen :!:

Jag har varit ute för något liknande för drygt 20 år sedan när jag brände runt på min första motorcykel, en Kawasaki 2 takt, 2 cylindrig 350 A7, årsmodell 1970. (gick upp på bakhjulet på tvåan med gaspådrag utan att rycka i styret. 43 hästar och kort hjulbas).

Där skulle det i alla fall sitta speciella (dyra) hårda tändstift som var helt flata utan den där bygeln över

.

Hade precis exakt samma problem. Så fort det blev lite soppa och tryck i cylindrarna (gaspådrag) så la det av om tändstiften hade använtas mer än ca. 2 mil :shock:. Det var svårt att hiitta felet eftersom jag hade andra problem samtidigt. Felbestyckade förgasare och dåliga flottörmunstycken t.ex.

Bytte tillslut till vanliga hederliga NGK. Sedan var det aldrig mer problem. Orkade aldrig ta reda på varför stiften la av.

Först lät det annars som om det var problem med accpumpen på din förgasare. Kul att det löste sig i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Först lät det annars som om det var problem med accpumpen på din förgasare. Kul att det löste sig i alla fall.

Mustangerna från -88 med HO är ganska ovanliga med förgasare, de har insprutning :D (sorry, kunde inte låta bli)

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Mustangerna från -88 med HO är ganska ovanliga med förgasare, de har insprutning :D (sorry, kunde inte låta bli)

mvh

Jocke

Helt rätt. jag hade inte heller kunnat hålla mig :-- en sån där bjuder jag gärna på, he he,

förresten, igår bröt jag en kolvring när jag monterade ihop motorn.

Bara att köpa nya :):( . Tyvärr så får jag köpa dem från USA för ca 1500 kr i stället för den sats jag köpte för 500 kr i Sverige (perfect circle 351c 0.030"). Å andra sidan kan jag bryta ett par till ... :-- , Fan va' less jag är på min sketans kolvringskompressor jag har. Finns det någon som har en med fast mått till låns? 4.030" ?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara TPS:givaren (throttle position sensor)som inte fungerar, är den fel kan motorn ex. tro att du kör på tomgång fast du har gasspjället helt öppet. På mina fem bilar har jag bytt 2st. så det är tydligen ett relativt vanligt fel.Tror att den kostar ca.300 på Norrlands Custom men är inte säker.(jag har inte bytt någon de senaste 2 åren!!!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...