Jump to content

Drog sönder drivaxeln igår... vad göra?


Recommended Posts

VAr ute och skulle burna lite när sverige vunnit över paraguay.

la av en burn på stället och då small det till i diffen och jag fortsatte burna framåt :roll: på ett hjul :cry: Hur kul är det på en skala.

Är det svårt byta själv och vad kostar det. :?:

tror det är lamelldiff jag har...

Är det farligt o fortsätta köra :?: inga missljud från bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Vad betyder ESAB diff?

Att de svetsat inne i bakaxeln så den alltid driver på båda hjulen.

Då tuggar det när man svänger, om man har en "riktig" diff tugger det inte så det tror jag med med på. Öppna klumpen å kika hur det ser ut...

Link to comment
Share on other sites

Min första gissning skulle vara drivaxeln, men jag skulle inte utesluta diffen.

Om hjulet också glappar i axiell led(jag hoppas verkligen att det inte är däcket som glappar ;) ) så skulle jag också vilja lägga ett hjullager till listan. Fast om Du behöver byta axeln så vill Du nog sätta dit ett nytt lager i vilket fall som helst.

Link to comment
Share on other sites

Vad betyder ESAB diff?

Att de svetsat inne i bakaxeln så den alltid driver på båda hjulen.

Då tuggar det när man svänger, om man har en "riktig" diff tugger det inte så det tror jag med med på. Öppna klumpen å kika hur det ser ut...

Tja, en Detroit Locker är ju inte direkt sammetslen i funktionen. Men det är förstås ju inte en vanlig lamelldiff.

Link to comment
Share on other sites

Om Du tänker ägna dig åt avancerad däckbränning även i framtiden, kanske en uppgradering till en kraftigare bakaxel skulle vara en bra ide. På bilden ser det ut som om Du har en 28 spline axel, och det var ju standard i både 8 och 9 tummare om jag minns rätt. En 31 spline 9 tummare är betydligt starkare, särskilt de med bakaxelhus (carrier, third member) av segjärn (även kallat nodulärt gjutjärn).

Om Du tar en bild från sidan på "pinjonghuset" från sidan, så ska det vara enkelt att avgöra om Du har en 8 eller 9 tummare.

Link to comment
Share on other sites

Om Jag ska byta till 31 spline, behövs det byta något annat också och hur mycket kostar det ungefär :?:

såg att tonys autoparts hade 28 spline drivaxel för ca 1200 spänn.

Har 4,11 i utväxling vad jag vet. köpte bilen i usa för 1,5 år sen och där stod att det var det. men man vet ju aldrig. se man det också om man öppnar klumpen :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Om Jag ska byta till 31 spline, behövs det byta något annat också och hur mycket kostar det ungefär :?:

Beror på vad Du har för axel nu, 8 eller 9 tummare, Har Du en 8 tummare så får Du att byta hela axeln. Har Du en 9 tummare så behövs åtminstone två drivaxlar och en differential, kanske någon detalj till.

Har 4,11 i utväxling vad jag vet. köpte bilen i usa för 1,5 år sen och där stod att det var det. men man vet ju aldrig. se man det också om man öppnar klumpen :?::?:

Japp, bara att räkna kugg på kronhjulet och pinjongen och dividera.

Ska man byta båda när man ändå håller på eller det räcker med en :?:

Du ska i alla fall och sprickindikera den andra axeln för att se om den är i riskzonen för haveri. Eller åtminstone syna den mycket noggrannt om Du inte har någon möjlighet att få den sprickindikerad.

Den biten av drivaxeln som sitter kvar inne i bakaxeln, kan man dra ut den genom klumpen :?:

Förhoppningsvis så ska det räcka med att lyfta ut klumpen och pilla ut resterande drivaxelstump. Fast när man väl tagit isär saker och ting brukar man ju hitta andra detaljer att fixa.

Måste vara på hjulen igen till den 1 juli då är det nostalgia i ronneby som gäller.

Då kanske vi ses där. Jag är hemma på semester då.

Link to comment
Share on other sites

ska kolla med en jag tjänner som har en havererad 9" om man kan sno en drivaxel från honom och sen satsa på nya lite senare i sommar istället.

Är det lätt o få tag i nya bra drivaxlar i sverige på kort varsel :?:

Tack för de utförliga svaren Nenne. ska ta tag i saker o ting idag och försöka rensa allt så det bara är o montera ihop när grejerna kommer, om jag hittar några.

Bakaxeln ska vara en 9" . sätter nog in nya 28 spline driv axlar senare.

Hur sen man om det är 28 eller 31 splines axlar :?:

Har en liten juster ratt som sitte ansluten tillbromscylindern. misstänker att det är för att ställa främ och bakbromsarna vid eventuellt burnande. får kolla upp det där lite närmare.

Link to comment
Share on other sites

Bakaxeln ska vara en 9" . sätter nog in nya 28 spline driv axlar senare.

Kika på pinjonghusets två nedre muttrar. Om Du inte kan komma åt dem med en hylsa, så har Du en 9 tummare.

Hur sen man om det är 28 eller 31 splines axlar :?:

Kika på medbringaren ute vid hjulet. Har den en stor fördjupning i centrum är det en 28 spline. Om det däremot finns två hål i centrum så är det 31 spline. Måhända finns det undantag men det är i alla fall enklare än att skruva isär och räkna splines. Fast Du har ju redan påbörjat den processen om än ofrivilligt.

Det finns en länk till en bra website med en hel del info om Ford's 9 tummare här:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=9336

Link to comment
Share on other sites

Har i.o.f.s. aldrig gjort det på en Mustang, men tekniken borde vara densamma. Ta bort den friska drivaxeln och peta ifrån det hållet ut "stumpen" med ett långt skaft eller rör. Det brukar funka på lastbilar. En rekommendation är att efter genomförd operation, ta bort klumpen och se till att allt splitter försvinner från banjorör, banjo och klump.

lycka till!!

mvh/Frasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...