Jump to content

Petronix, hur koppla? Snabbt svar önskas!!!


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Om det är Pertronix Ignitor Du menar så står alla uppgifter i installationsinstruktionen. I alla fall den jag fick med till min Ignitor II. Där står det att luftgapet mellan Ignitorenheten och magnetkransen ska vara 0,030 tum och man skickar med en plastremsa med rätt tjocklek (ligger i påsen med skruvarna).

Kopplingsscheman finns i installationsinstruktionen ...

http://www.pertronix.com/downloads/ignitor12vneg.pdf

... men jag hittar inget mått i den, men på den här produktbilden finns i alla fall "bladmåttet" med ...

http://www.pertronix.com/ignition_products/ignitor.htm

... och jag skulle tro att det är samma mått som gäller.

Svart kabel går till negativa polen på spolen, Röd kabel går till positiva polen på spolen. Ignitor vill ha 12V så om Du har en spole med ballastresistor så får Du koppla förbi den så att Ignitor får 12V när tändningen slås på. Ballastresistor är standard på många Fordar men resistorn är integrerad i kabelhärvan så den syns inte.

Om Du däremot menar en helt annan Pertronixprodukt så gäller inte ett skvatt av ovanstående förutom Pertronix webadress, den är förstås densamma.

Link to comment
Share on other sites

Ignitor vill ha 12V så om Du har en spole med ballastresistor så får Du koppla förbi den så att Ignitor får 12V när tändningen slås på. Ballastresistor är standard på många Fordar men resistorn är integrerad i kabelhärvan så den syns inte.

Hum, motorn går lite ojämnt och jag hittar inte den där "ballastresistorn", kan det vara en anledning till att den går lite mysko? Det blir inga 12v mao...

Link to comment
Share on other sites

På min Cougar är Ballastresistorn en rosa kabel. Motståndet ser alltså ut som en kabel. Använder du befintliga sladdar utan att noga ta reda på hur det skall kopplas så blir det alltså fel :?

Jag googlade lite men hittade inget rakt av. Fortsätt gärna att kolla lite på denna söklänken: http://www.google.se/search?hl=sv&hs=Ezo&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official_s&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=%2Bpertronix+%2Bignitor+%2Bmanual+%2Bmustang&spell=1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kommer bränna spetsarna med 12V som inte kan ta den strömstyrka som då rusar mellan brytarna

Ursprungligen är brytarsystem konstruerade för 6volt som det var i många bilar förr.

Sen när 12V kom in i bilden så la man bara till resistorn i systemet.

En story jag läst någonstans så om den är sann eller inte får isåfall nån annan bekräfta. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jo, de blir brända. Tog snabbt slut kan jag säga =) Har inte mycket till gnista nu i vart fall. Något måste göras.

Hur vet jag vilket av alla dessa Ignitor system jag skall ha. Massvis med träffar på Summit ju!

Eller skall jag gå till mekonomen å köpa brytarspets och kondensator?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...