Jump to content

Högt Co Hc värde


J-O

Recommended Posts

Fick 0.6 (maxgräns 0.5) På Co och 132 (maxgräns 100) på Hc vid besiktningen förra året va det nästan noll på båda, vad kan detta bero på tro och vad gör man åt det ????.

Link to comment
Share on other sites

Sitter i avgasröret, den "läser" avgaserna. Du har 1 eller 2 st. Vet inte hur det ser ut på Mustang. Sitter nära katalysatorerna och det kommer elkablar dit. Kan vara bara sot på spetsen, elller kan vara sönder. Ta dej till en verkstad med mätutrustning, dom kan kontrollmäta givaren.

Link to comment
Share on other sites

Jo att den eller dom sitter på avgasröret det förstår jag, men vad jag menar är lite mer precis var den eller dom sitter. På en volvo tex 940 går det inte missa var den sitter, men på mustangen sitter det tre burkar som ser ut som kattar på vardera sida och sedan så sitter det två givare på vardera sida åxå vilket gör det hela lite mer komplicerat. och så borde man ju kunna ohm mäta (eller hur man nu gör) dessa skälv istället för att skänka en massa pengar till en verkstad, samt att det är ju dessutom lite mer tillfredställande att kunna lära sig lite mer om sånt här också.

Mvh / Janne

Link to comment
Share on other sites

På min 94a sitter de iaf i grenröret... (nås enkelt underifrån)

liknande såhär ser de ut

sida5065.jpg

(lambda värdet kan de dock ej kolla på besiktningen om det sitter luftpump på, som trycker in extraluft för att slutförbränna det sista = tokhögt lambda värde...)

Link to comment
Share on other sites

Ok ska kolla för det sitter två (per sida) längre ner mellan några burkar trodde de va lamdor..

Tror du hittat dom redan men i alla fall det sitter en på varje sida precis efter grenröret och sedan en på varje sida efter alla kattar eller precis där växelådan slutar. Totalt 4 st.

Hoppas det löser sig för dig enkelt.

Berätta görna om du kommer på något sätt att mäta dom på. Skulle vara spännande att veta om det går att göra.

Kanske bara ohm mätta dom och byta den som skilljer sig från dom andra ifall det fungerar så, man kan ju hoppas.

Har själv hålt mig mest till förgasar motorer men börjar kanske bli dax att pillra lite i desa nya system. Har för mig att det var en här på forumet som lagt ut lite om hur man tar ut fel coder ur dessa nya OBDII system.

Lycka till.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Så nu har bryggan blivit ledig ett tag här hemma, så jag körde upp mussen där och tog den en lambda i taget och gjorde ren dom med k-sprit och tandborste samtidigt mätte jag ohm på dom och fick ett ohmvärde på samtliga mellan dom vita sladdarna och inget mellan dom andra (grå och svart) hur jag än mätte kors å tvärs, dom bakre e på 5.9 ohm och den vänstra främre vid grenröret fick jag 7.2 ohm på och den högra främre fick jag 6.5 ohm. Aningens sotiga va samtliga mer eller mindre men nu e dom rengjorda. Lite intressant va att det fattades en mutter på högra flänsanslutingen till grenröret, således så satt den med endast en mutter så där drog jag dit en ny. Ut och provkörde och efter 4 km tändes checkengine lampan så jag åkte hem och gjorde bilen strömlös i ca 1 minut. Drog sama repa igen och då kom jag fram och åter ca 7 km utan att checklampan tändes.

Tilläggas skall att bilen körs på ca 10-15 % ethanol nu också vilket enligt en mek som jag känner som åker dragracing och har egen bilverkstad inte ska vara några som hellst problem.

Link to comment
Share on other sites

Hej J-O

Hade en ide på vad det kunnde varit men skrotar den ideén igen då jag kom på att du har ju problemet att bilen går för fett.

Dom bakre lambda sonderna hade samma värde?

Kanske dom främre är defekta då eftersom dom indikerar olika.

Försök att få mätta en ny på något reservdelsställe och se vad dom har när dom är nya.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jo det vore ju en idé eller om man kan hitta en likadan på någon skrot och be dom mäta dom för att se om det skiljer...i såfall kan man ju köpa dom om dom är bättre + att man får veta vad det är på ett par andra, för lika ohm värde borde de ju va på åtminstone parvis som de va på mina bakre eller om någon vänlig skäl på forumet kunde dra isär kontakterna på sin musse och mäta dom på platts det är både enkelt och går fort.

Link to comment
Share on other sites

*inte säker men*

vita kablarna tror jag är till förvärmning, alltså för att lambdan ska komma upp i temp o ge korrekt värde snabbt.

Svart o grå är väl till själva lambda sonden, o dessa kan du inte ohm mäta.. har för mig jag läst någonstans att de skall voltmätas med motorn igång, dock kan man inte mäta hur som helst då man kan förstöra dem.

Link to comment
Share on other sites

Ok låter ju troligt, då är det bara att få reda på hur man mäter dom på plats då. Hittade detta forum där någon förklarar rätt bra hu man gör på en lamda med tre sladdar http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=2854

Fin länk du hittat!

Du som redan har börjat som försökskandidat får medela oss hur det gick att mätta med gas från tändaren.

Du har inte fått tag i någon data du kan koppla in och få reda på vad felminnet lagrar?

Tror det skulle underlätta för dig även om det kostar en slant.

Kanske något vi skulle gå ihop om i klubben och köpa en riktig data som man kunnde kontrolera sin bil med? På träffar eller så? Eftersom dom tyvärr brukar kosta en slant, och verkstäder brukar oxå gilla att ta mycket betalt för att läsa upp felminnet i bilen. För enkelhetens skull kanske man i så fal skulle försöka skaffa en till varje region.

Ja en liten fundering jag fick på en ide, som jag tror många skulle ha god nytta av.

J-O lycka till i din fortsatta felsökning håll oss underättade.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

köppte alla fyra sonderna på skroten från en som gått 3000 mil för 1000 spänn å då slockna engine lampan ska köra några mil i helgen och besiktiga om den i nästa vecka så får man hoppas att det va där felet låg vilket är mycket troligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vill bara informera om att det där tricket med tändare + 100ohms motstånd...som jag länkade till lite längre upp i tråden funkar perfekt, ska lämna tillbaka en lambdasond till en 960 på skroten i dag eftersom den mistänkta sonden inte va felaktig, roligare kan man ju ha för 400:- + att nästa gång är det bara att kolla upp den sond man misstänker på platts.. :) Jo en sak till OBD II diagnos enhet för att koppla in till en dator...är inköpt, den funkar ju även på alla bilar som har OBDII vilket dom flesta har från runt 95.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Att det var alla 6 kattarna som va helt tomma :shock: hur nu fa** dom kan bli det ??, satte dit ett beg kitt som va ok och då fick man igenom den på bes med fina avgasvärden :). Misstänker starkt förra ägaren... *visslar*

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...