Jump to content

Fylla kylvatten på torr motor


Radioman

Recommended Posts

Jag har berört det i min kamaxeltråd men är ärligt intresserad på tips om hur man för motorn på ett skonsamt sätt fyller på kylvatten?

Jag har på Volvo och föralldel på min Cougar pytsat i så gått det gick, kört tills det blir bubbel och pys , stannat motorn, väntat och fyllt upp igen osv. till sist så är ju luftfickorna borta. Kanske inte så bra? :oops:

När det gäller detta med att köra in en kamaxel från start så kan man ju antagligen inte hålla på så amatörmässigt :shock: ?

Så, nu vill jag gärna höra hur ni erfarna gör när ni fyller vatten på en ny motor som skall gå på 2000 rpm i 20 minuter :) Fylla vatten innan man sätter dit termostaten kan ju vara ett alternativ men jag tror de erfarna kan mer :twisted:

Öhh, min första Volvo B18 renovering (till B20)när jag var 19 var inte så vetenskaplig, trots att jag var noggrann och hade en bilmekaniker till hjälp (som faktiskt levde på att vara bilmekaniker och deklarerade skatt för det)

Jag menar, den kamaxeln fungerade i 10 000 mil efter renoveringen.

Off topic: Bakaxeln på den Amazonen, en normal Dana för en B18 1965 hade gått 43000 mil när jag sålde bilen och var helt orörd. Jag tror inte ens att någon kollat oljan på den :shock::--:--

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte speciellt erfaren (inte jämfört vad du verkar vara, om man läser dina trådar här på forumet) men jag har alltid startat motorn och efterfyllt vatten med motorn igång, under tiden som den blir varm alltså. Kylarlocket sätter jag på när jag ser att vattennivån börjar stabilisera sig.

Vissa bilar har ju även luftningsnipplar i kylsystemet som ska hjälpa till att få ut all luft, tex på termostatlocket till Saab 99/900, men det är väl inte så vanligt förekommande på andra märken.

Anledningen till att man ska köra in kamaxeln på förhöjt varvtal har jag fått för mig är att man ska vara säker på att motorn går med fullt oljetryck under inkörningen, vilket man ju inte har på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min erfarenhet är två: Varm motor så fyller man sakta med motorn på tomgång. Detta då allt är hett och inte får chockas med kallvatten.

Kall motor bara å pytsa i. Starta och kolla nivån efter några minuter.

V8 rymmer nästan 13 liter, så det är enkelt att veta hur fullt det är. Har du i 11 liter så är det inga bekymmer.

Motorn är konstruerad utan hemliga luftfickor. Vattnet kommer fram till alla delar i en frisk motor utan ”specialtips”.

/svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Om man ska följa det som står i div. böcker när det gäller påfyllning av vatten så ska man ha slangen som går mellan värmepaket och insug loss vid insuget, och fylla på tills det rinner vatten ur slangen. Detta för att eliminera risken för luftfickor i värmepaketet.

Åkte själv dit på det en gång när jag hade för bråttom att byta kylarslangar på förra bilen (det var mitt i natten... :-- ), det slutade med att bilen kokade när jag låg å fiskörde på motorvägen ett par veckor senare. Efter den incidenten har jag fyllt efter konstens alla regler och aldrig haft värmeproblem någon gång... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...