Jump to content

KYLARE - Värmeproblem


Sudden83

Recommended Posts

Tjena,

Har en -65ht med en vässad 302 med headers i och har problem med temperaturen i motorn.

Det lite underliga är att det blir värre när man ligger och kör 80km/h eller mer, då det egentligen borde strömma mest luft genom kylaren. Motorväg är med andra ord bara att glömma. Jag har en fläkt där bladen flexar och jämnar ut sig på högre motorvarv vilket somliga tror kan bromsa luftflödet. men anledningen till att ha en sådan fläkt är för att minska motståndet i högre farter då fläkten inte behövs lika mycket.

Kylaren är original och därmed också ganksa liten.

Jag ska prova med kylarrensning och bygga en egen fläktkåpa eftersom den saknas, men är det någon som har erfarenhet av detta eller har haft liknande problem som kan ge fler tips?

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Fläktkåpa är av största vikt men märks bara då du kör långsamt, står i kö och på tomgång.

Förutom de tips du redan fått i tråden, hur står tändningen vid de varvtal du har i högre farrter? Vässad maskin och kanske hög kompression och högt ställt tändning (tidig tändning i grader) kan påverka. Har du några som helst tendenser till spikning? Hur ser stiften ut ? Har du rätt bestyckad förgasare? För snålt med soppa kan ge problem med både spikning och överhettning. Stiften visar på möjlig åtgärd.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen, kanonbra! Ska genast kolla upp lite saker.

Termostat har jag, och det är en kall variant, och den är bytt för bara något år sedan samtidigt som jag bytte motor.

Det där med tändningen kan mycket väl vara problemet. Jag var nämligen hos Inge Ellburg på US Car Service i ett annat ärende men han kollade min tändning då och tycket att vakumet verkade dra upp tändningen för högt på högre varvtal. Jag har ingen erfarenhet av spikningar och vill gärna veta hur man märker att det spikar.

Vad kan man göra åt vakumet utan att byta fördelare, jag tror inte min vakumklocka är löstagbar och går att byta ut till en justerbar nämligen.

Alla råd är välkommna här.

Lite info om motorn:

Borrad .030, smidda kolvar (9,5:1 komp), balanserat vevparti ihop med svängdämparn, rullvippor, hydraulkam med 0,527 maxlyft, rullkamdrivning, edlbrock performer RPM insug och edelbrock 600cfm 4-portare, headers, Ignitor tändning. Topparna är ej modifierade...inte än i alla fall :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ett litet sidospår att fundera på.

En bra elfläkt kan teoretiskt transportera 60 – 500 liter luft / sekund ( beror på kåpor, motstånd etc).

På landsväg passerar motsvarande ca 2000 liter per sekund genom ytan av en normal kylare.

Fläkten på bilen kan ju vara lite klen i låga farter, men kylaren bör ju fungera i högre farter.

Att fläktbladen BAKOM kylaren skulle ha en hindrande funktion i landsvägsfart, tycker jag verkar långsökt. Ett visst mottryck byggs visserligen upp bakom, fast lyften passerar i alla fall motorrummet.

:--

Link to comment
Share on other sites

Har köpt en ny treradig kylare idag, ska försöka montera den under veckan, det kändes som det var dags ändå...

Ford är tydligen kända för att ha underdimensionerade kylare har jag fått reda på, och nu när jag åker lite vässad maskin som även ska bli ännu vassare känns det motiverat med en större kylare.

Om någon här vet hur man märker att en bil spikar på högre varv vill jag gärna veta det. Självklart skulle jag märka det om den spikade mycket men jag tänkte mera på om det är precis på gränsen eller bara lite spikningar...

Tacksam för svar! 8)

Link to comment
Share on other sites

Spikningar:

Låter ungefär som om det kastas in grus eller små pottikulor i cylindrarna tillsammans med bränsleluftblandningen :shock:

Låter ungefär samma på alla varvtal fast åt grushållet vid högre varvtal. Släpper man på gasen så försvinner det. En strypt motor kan alltså ha ganska hög tändning och kompression utan att det spikar. Om du ligger och kör i motorvägsfart med, typ 1/3 gas så brukar det ju normalt inte spika om du inte har hört det tidigare med gaspådrag och fullt öppna spjäll. Här är jag osäker :roll: . Har läst att man kan ha en spikande motor utan att man märker det .... (låter konstigt tycker jag)

Jag har erfarenheter från min första bil, en trimmad Amazon :) och nu senast min Cougar med 351C på 11.45:1 i statisk kompression. På Cougarn löste jag det genom att sänka tändningen något lite och höja bestyckningen på förgasaren till fetare blandning. 2 nummer på primären på min 4 ports 600 Holley. Från standard 64 till 66 tror jag det var. Sekundären är en hel platta som redan var uppfettad av tidigare ägare :twisted:

Voila all spikning försvann :D

Sök på nätet bland engelsktalande forum. En sjö av information, men det gäller att sålla :)

Spikning benämns pinging eller detonation på engelska

Link to comment
Share on other sites

Radioman

Tack för svaret, ungefär det jag trodde ang. spikningar, låter inte som att min spikar i så fall. Den går väldigt rent när man varvar tycker jag.

Jag minns inte exakt vilken kam jag har, jag ska däremot kolla upp det, kan var kul å veta så meddelar jag dig sedan. Antingen var det en Crane axel eller CompCams...men tiderna minns jag inte, bara maxlyftet som är 0,527.

Växellådan är bara en renoverad C4 med shiftkit :? och bakaxeln en odiffad :( 8" med 3,00 i utväxling. Jag har STORA planer på att skaffa diff till bakaxeln. Har inget som helst fäste för att gasa nu. Utväxlingen är ändå rätt bra tycker jag, blir behagligare landsvägskörning och bilen spinner ändå hejdlöst så jag finner ingen mening att ändra på den, men som sagt, diff vore kul!

Jag tänker förmodligen skaffa Edelborck RPM toppar också, motorn är ju bygg ungefär efter RPM paketet men med lite avvikande grejer. Den är väldigt rapp på gasen, bra respons men den är inte fruktansvärt snabb som den är nu men visst går det undan.

Din motor verkar väldigt trevlig också, Cleveland är väl en bra grund för trim också. De brukar låta mycket fint när de är vässade!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...