Jump to content

Köpa kolvar och kolvspel mm. BALANSERING !


Radioman
 Share

Recommended Posts

Fler motgångar fast inte så stora :? Ändå inte vad jag tänkt mig.

Jag tyckte jag läste noga på Silvolite siten om deras kolvar. Har nu köpt hem Keith Black flat top +0.03" till min nyborrade Cleveland. Var noga med att ange vilket spel jag ville ha och SM motor i V. Frölunda i GBG. har gjort exakt som jag ville ha det.

Men ... när kolvarna kommer hem så följer det med en lapp där det står att fabrikanten redan fixat kolvarna till det spel man skall ha som max minimispel :shock: Denna information går inte att finna på Silvolites hemsida.

Nu är det ingen panik. SM motor har tajta kalibreringar på sina mikrometrar och att jag var konservativ,vilket gör att jag nu får en motor som också har utrymme för lite NOS (lustgas). eller turbo/kompressormatning ( i alla fall 50 - 100 HP), eller racing på etanol, soppan är ju snart slut ändå :-- . Vem vet jag kanske rent av sätter på ett par 4V closed quench toppar som det ju var orginal på bilen.

Jag tyckte nog att måttet vid "skirten" (alldeles under kolvbulten där man enligt KB skall mäta) och mina lopp där det då skilde mellan 0.003 - 0.004" kändes väldigt tajt när kolven skulle i :shock: ändå anses detta alltså som ett ganska stort spel.

När det gäller hur kolven "går isär" som någon, jag tor det var RTM, här på forumt beskrev i någon tråd så är det intressant att det skiljer sig mycket mellan mina nya Hypereutectic kolvar och mina gamla smidda TRW kolvar.

TRW kolvarna sklijer sig 0.015" mellan skirten och toppen på kolven och då är de begagnade.

De splitternya KB-Silvolite kolvarna skiljer sig ca 0.044" mellan toppen på kolven och skirten alldeles under kolvbulten :shock: Vadan denna skillnad ?

Förutom lite kommentarer på detta så önskar jag dela med mig till fler motorrenoverare som "kan själv"

Detta jag skriver om nu får ni ens kanske inte reda på om ni lämnar in allting till en motorrenoverare utan att fråga :twisted: Jag är som noggrann amatör inte ofelbar men en motorrenoverare kan också gå bet på detta ... tror jag i alla fall, eller lägger alla kolvfabrikanterna in färdiga spel på kolvarna + talar om vilka spel man skall ha förutom borningen på sin hemsida t.ex. ?

Ett par råd till alla som själv renoverar:

1. Fråga motorborraren med vilken minsta överdimension han kan klara sig med.

2. Ta reda på alla data du kan och köp hem kolvarna innan du ber företaget du anlitat att borra. Trots fylliga uppgifter på fabrikantens hemsida så kan det alltså bli fel. :shock:

Kommentarer please, fler som renoverar själva och verkligen mäter upp vad ni får.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väll tillägga att man ALDRIG borrar ett block utan att ha kolven i handen och mäta på för att få exakt spel på cylindrarna.

DÄR HAR VI DET! Jag fick en dänga för en tid sedan på detta forum då jag menade att man maskinerar in kolvarna VAR FÖR SEJ i loppet. Man kallade mej gammalmodig, hah.

Okej, till saken: Om jag förstått dej rätt kan du simma lungt. (Nästan) alla kolvar är gjorda så här. Du har olika mått upptill, under kolvbulten, nertill och även kanske ovala kolvar. Det har med värmeskillnader och -utvidgning att göra.

Följ bara kolvtillverkarens råd på toleranser i loppet, så är det OK. Mät alla kolvar var för sej och mät dina lopp, försök sen para ihop kolvarna till rätt tolerans för resp. cylinder. Titta efter var du skall mäta, vilket spel du skall ha och gör därefter.

Om det blir till att köra upp loppen en gång till är det knappast något problem. (annat än tid o. pengar, förståss)

Titta ännu på hurudan sten du skall ha för dina kolvringar, dra på en stressplatta på blocket och kör loppet till lämplig tolerans. Voilá.

Vissa HIPO motorer kan t.o.m. "knacka" i vändläget innan rätt arbetstemp har nåtts.

Link to comment
Share on other sites

Köra upp loppen mer blir det inte tal om, jag är ju redan på "lose fit sidan" 8) .

Har i samband med andra inköp och kontaker idag fått reda på att det t.o.m. kan vara bra att ligga på övre marginalen när det gäller bl.a. kolvspel, speciellt med de kolvar jag köpt, KB177 från Silvolite. Det finns många idag som bygger motorer med den mindre marginalen av kolvspel och en del motorer skär då. (Jag fick något exempel beskrivet.) Fastän det har mätts enligt alla konstens regler. Även andrahandsuppgifter från en motorbyggare i USA där min kontakt handlade kolvringar mm.

Ja, han jag snackade med idag hade byggt några motorer och den senaste hade han smidda kolvar i med ett kolvspel på 0.0065" ca 16/100 mm. Det är ju ganska mycket även för att vara smidda kolvar. Det slamrade då lite första minuten innan motorn blev varm men sedan var allting till belåtenhet :) Det var en modifierad 400 motor i en Dodge Monaco från -66 (tror jag det var).

Efter en del mätande idag igen så kommer jag att sova lugnt och fortsätta med, ja, fixa in stakarna i kolvarna blir det nog härnäst

:)

Link to comment
Share on other sites

rtm

Stressplatta :!::?::-- Stressa mig inte nu. Det blev/blir varken stressplatta eller helbalansering denna gång. Och jag vill inte ha gråten i halsen för att jag inte gjort det 8)

Jag jobbar med mycket små medel och hoppas kunna få bilen åkduglig efter 3 års ägande och endast några kortare sträckor nervös ont i magen körning med detta otursåk.

Nu trimmar jag ju heller inte för mer än "bra vrid på gatankörning och cruising". Jag har ju ganska hög bakutväxling.

Jag inbillar mig kanske men tror dock att det skall gå riktigt bra med mina komponenter utan motorbalansering och stressplatta.

Vad kostar en motorbalansering förresten? Mycket mer än alla delar till renoveringen kan jag tänka mig. Hur går den till? Man måste ju då i princip lämna ifrån sig allting till en proffsverkstad, eller?

:(

Link to comment
Share on other sites

En dynamisk balansering är något du inte får snåla på :!:

Ytterst viktigt speciellt vid kolvbyte.

Iallfall tycker jag så efter att själv gjort bort mig på detta.

Du lämnar vev,stakar,kolvar,startkrans och "dampern" till motorfirman så snurrar dom runt alltihop i balanceringsmaskin så den spinner som en katt.

Faktiskt även när orginalmotorer med orginalkolvar kan vara ganska fel

Jag gav senast 3500kr hos SPM för detta

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst alla dina lååånga inlägg om kolvar,kam,mm mm och allt ska vara gjärna på tusendelen rätt och exakt rätt kam då blir åtminstonde jag väldigt förvånad när du ska snåla in på det absolut viktigast i hela V8 motorn BALANSERING.Det är det som får din motor att gå bra och jämt.Så ta nu fram plånboken :-- och balansera delarna.Som Per skrev det ligger ungefär i dom prisklasserna 2500-4000 kr beroende på var du lämnar delarna.

Link to comment
Share on other sites

Du lämnar vev,stakar,kolvar,startkrans och "dampern" till motorfirman så snurrar dom runt alltihop i balanceringsmaskin

Stakar och kolvar snurrar de väl ändå inte runt, eller hur? :)

Jag har vägt upp de nya kolvarna som ligger inom ett halvt gram allihop. De rör jag inte. Vevaxeln är slipad och balanserad för 15 år sedan och har gått 150 mil sedan dess.

Det finns en firma i Malmö som tar 1115kr för kolvarnas viktjustering.

Tyngdpunktsbalansering av stakar kan man också göra själv. Kostar på samma firma 1224kr. Balansering av hela vevpartiet, där då viktjustering av kolvar och vevstakar ingår, kostar 4596kr. 3500 var billigt Per :) En del firmor kanske tar med startkrans och damper ihop med veven också men då bör jag väl köpa ny damper innan ? Den kostar ju några tusen till ...

Undrar dessutom om alla firmor petar med kolvar som är inom ett halvt gram eller tar de bara betalt ändå ? Säger de kanske till kunden att vi tar inte betalt för det och det, för det var redan bra? :) Är ni med mig? "Most bang for the buck" är jag ute efter och då är kamaxeln viktigare för mig.

Balansering höjs till skyhöga nivåer känns det som. Kanske för att försvara de ganska höga kostnaderna ? De som lämnar in för balansering har ju tydligen också oftast bra tillgång till stålar. De har då redan bytt alla delar som är sprillans nya i motorn. Motorn kanske hade gått bra efter renovering med endast balansering av slipad vevaxel.... ? Men nej, det var balanseringen som gjorde alltihop. Hur bra balanserad var t.ex. en 351 C orginal 1970?

Tycker ni jag skriver långa inlägg? :D Ja, de blir längre än vanligt nu eftersom jag har semester :--:--:-- Men ni tycker väl det är roligt att läsa om mina funderingar? Om inte annat så kan ni ju skratta åt min dumhet, det bjuder jag på. ;) Naturligtvis tycker inte alla likadant som mig och det är ju därför forumet är så trevligt.

Jag är sedan absolut ingen tusendelsgubbe :D det ser ni när det gäller mina argument för att spara pengar. Jag vill dock veta var jag bör ligga för att hamna rätt till billigaste peng 8)

Link to comment
Share on other sites

Jajjemensan i dynamisk balansering snurrar man allt!

En bild är bättre

series2.jpg

Går inte att jämföra med något annan balansering.

3500 var under bordet.

Jag snåla och fick balansproblem trots det som du säger viktjusterade kolver.

Har du inte stålar så vänta tills du har är mitt tips.

Vill du inte vänta så är det bara att chansa att det blir bra men kostar ju både tid och ännu mera stålar om det är fel.

Men gör som du vill det kan ju bli en lyckträff

Det finns inget skönare än en perfekt balanserad V8

Link to comment
Share on other sites

OK, nu förstår jag bättre.

Man hänger på vikter som motsvarar stake, kolv och ringar. Även om vevaxeln är i balans i sig själv så blir det tydligen ändå inte riktigt bra om det inte också tas med vad som hänger på.

En artikel som förklarar bra: :http://www.engine-builder.com/ar/eb40634.htm

Jag är väl ungefär som "postorder renoveraren" i den artikeln :oops:

Stackars mina barn. Det blir antagligen ingen glass på semestern i år heller. Lite tältning i laholmstrakten på sin höjd :? Sedan var det hustrun också ... Hon vill i och för sig ha igång bilen i sommar så kanske..

Får se hur det blir. Har pratat med Aröds mekaniska på Hisingsbacka. De har tid nästa vecka ....

I'll be back.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var läsvärt!

Tittar man på Fords grovt tillyxade vevaxlar och stakar så är det med andra ord ett krav med balansering! :D

Apropå balansering läste jag någonstans om att Lexus skulle ha värdens mest noggranaste balansering av sina maskiner. (bilvärden)

Så noggran att det inte fanns en balanseringsutrustning som klarade ingengörernas krav så det gjorde en egen.

Varje motor balanseras separat.

Kravet minns jag inte riktigt men grovt gick det ut på att det inte skulle finnas några vibbrationer i 250km/tim fart på Autobahn.

Merca och BMW skulle vara sämmre.

Lexus slog dom plus att den var tystare, snålare och mindre Cv i den hastigheten.

Undra var Ford hamnar på den lista!

En liten utsvävning........... 8)

Link to comment
Share on other sites

Linjehening, stressplattor och toppdeckning tillsammans med balansering och blueprintning ger mera power i vevaxeln än dubbelt mera pengar placerade i trimdelar, såsom aluinsug, ruppruppkamaxlar och annat tjafs.

T.ex 5.0 HO i 80- talsmustanger ger lätt ut 20-25 % mera effekt med dessa ingrepp i basmotorn. Man behöver inte köpa allt som speedshophandlaren rekommenderar.

Link to comment
Share on other sites

Tja, Per, ta en titt på nya M5 eller M6 samt BMW's nya "standardmotorer". Mums....

Jag har nog aldrig egentligen varit intresserad av varken BMW eller annat nytt.

Men imponerade noggranhet hos BMW. Såg utvecklingen av BMW 6-serie på Discovery.

:shock:

Så nog är deras maskiner värdsklass men så är ju även priset.

Får väll bli Pizzabagare om jag ska ha råd! :--

Link to comment
Share on other sites

Hehhee.

Såg en video där man lade en slant att stå på kant utanpå BMW tolvan medan motorn gick. Där stod den.

Hade möjligheten att testa samma sak för en tid sedan, var lite skeptisk.

Inga problem att ställa slanten på kåpan, man kunde stänga av och starta motorn pånytt också, där stod slantjäveln fortfarande.

Var kommer Ford på denna skala? :shock:

Håller med om att priset är lite väl saftigt på dom nyare modellerna, men det finns pärlor bland lite äldre också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu kan även jag säga att jag har en balanserad motor :--

Fick ett bra pris, och vad jag tror, en bra balansering med alla ingående roterande delar, inklusive den sure orginaldämparen :) Den har inga sprickor i gummit i alla fall så den håller väl några år till.

Jag föreslog att man kunde balansera den för sig själv om man vill byta ut den mot en annan i framtiden utan att behöva balansera om alltihop igen.

Balansmannen smålog och svarade att det blir inte bra förrän man balanserar alltihop i alla fall. Det kom tydligen ofta in kunder med fina dyra svängdämpare och andra prylar till sina V8'or som skulle vara internt balanserade men som i praktiken ändå var balanserade i norr och söder ändå ... :)

Han fick borra rejält i veven, putsa stakar och även kolvarna så det känns som man fått valuta för pengarna. Balanseringen behövdes verkligen. Allting ligger inom ett halvt gram nu och det är väl bra :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...