Jump to content

mustang -69 HT CMC1960 {Nytt Motorprojekt}


coke89

Recommended Posts

oj va länge sedan det var sen jag skrev nått här men bättre sent än aldrig :roll:

råkade ut för ett litet missöde påväg till big meet...

oljetrycket rasade efter halva vägen.

pga starka vibrationer vid öppna cutouts så har alla bultar till både oljetråg och kamkedge kåpan lossats och min gissning är att oljetrycket knuffat ut packningen till kamkedgekåpan eftersom att denna nu ligger halvt utanför :oops:

så nu har man att göra i helgen med andra ord...

men denna insident har även medfört positiva effekter ;)

har nu fått tummen ur arslet och skall på måndag ringa osby- och sösdalaskroten och jaga rätt på en till 250 i skapligt skick.

detta för att förflytta mitt nya projekt ifrån fantasin och ut i verkligheten!

det kommer att kosta och ta förj*vligt lång tid pga av min nuvarande ekonomi, men någonstans måste man börja.

alla andra planerade utgifter får stå på paus tills detta blir klart och så som det ser ut nu kommer den innehålla följande:

ARP pinnbultar.

Sealed Power kolvar.

Clevite kamkedjekit.

Clay Smith 274 duration 280 lyft kam.

Clay Smith lyftare.

Classic Inlines Street/Strip Alu-topp http://www.classicinlines.com/proddetail.asp?prod=ACH-250-SSH.

RAS 1.6 rullvippor.

Classic Inlines chrom-moly stötstänger.

Classic Inlines Alu-insug.

Classic Inlines Trippel TBI insprutningspaket.

DUI fördelare.

Accel 10mm tändkablar.

Classic Inlines Alu-ventilkåpa.

Classic Inlines T5 konverterings kit.

förhoppningsvis kommer det om ett bra tag ...nej förlåt... ett J*VLIGT bra tag ;) se ut någonting i den här stilen

AZ1.jpg

AZ2.jpg

:twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

haha ja som det kan gå... vet inte riktigt hur det var såhär. Jag började leta efter ett fräscht 250 block att bygga på men nu står i garaget en 390FE från 69 som väntar på att rivas för en ordentlig genomgång...

sexan kommer dock hänga med ett tag till då jag inte tror FE'n blir färdig innan 2012..

vad ska man säga.. -jag kanske är en svag människa. men vem kan motstå en sån motor ;)

Link to comment
Share on other sites

haha ja som det kan gå... vet inte riktigt hur det var såhär. Jag började leta efter ett fräscht 250 block att bygga på men nu står i garaget en 390FE från 69 som väntar på att rivas för en ordentlig genomgång...

sexan kommer dock hänga med ett tag till då jag inte tror FE'n blir färdig innan 2012..

vad ska man säga.. -jag kanske är en svag människa. men vem kan motstå en sån motor ;)

Hade ju hellre sett du satsa på en riktig satsning med 6.an för det är annorlunda och en kanon motor!!!

390 är ett riktigt nedköp enligt min mening..Trött rova och helt fel i Mustangen.

Ett riktigt bojsänke i fronten. :thumbdown:

Nu får jag säker påhopp från BB "fans" men faktum är att den ger låg effekt och är tung!

Krångligt som fan helt enkelt!

Vill du kliva på V8 satsa hellre på 302/351W som ger mer och är lättare.

Är du modig krångla ner en 4.6 om du törs! :P

Snyggt bygge har du har jag sett iallafall! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tänker inte ge mig in i diskussionen om FE är bra eller dåligt effektmässigt då jag inte är så pass påläst om varken 302/351 eller FE för att kunna göra en rättvis jämförelse.

Med det sagt så har jag länge fascinerats av FE och 385 och har redan sen jag började renovera sexan sagt att ska det någonsin bytas till V8 ska det vara någon av de tidigare nämnda blocken mellan stötdämpartornen.

Sexan kommer dock att sparas i garaget och användas till något roligt bygge eller möjligen åka tillbaka in i mussen!

b-ckis> Tack för komplimangen, men mitt kunnande är inte bättre än andras. När jag började kunde jag absolut 0! Har lärt mig det mesta genom "trail & error" och inte att förglömma ifrån detta forumet. Fälgarna är i dimensionerna 17x8" och är beställda ifrån mustangsunlimited. fälgcentrum är samma som används till 15" och 16" magnum 500 vilket gör dom "klassiska" och moderna på samma gång :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Du har en riktigt snygg pärla där. Samtidigt är det extra roligt med en sexa. Men förstår att du trånar efter en V8. Bra ide att spara grejorna. Om det skulle dyka upp ett org freak som är ute efer en sexa mustang när den tiden kommer. Men jag hoppas att du kommer att behålla denna fina bil i massor av år.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Ja den kommer vara i min ägo lääänge.

De som känner mig väl vet att jag har otorligt svårt att släppa ifrån mig... jaa i princip allt med motor och så bra känner jag mig själv att jag vet att jag inte kommer kunna sälja mustangen!

Det är även därför som sexan kommer stå kvar i garaget efter bytet!

När jag lagt ned så mycket tid och själ på något så kan jag inte sälja den :shifty:

Link to comment
Share on other sites

Intressant med Big block! Har själv en Mustang 1969 HT, med 6:a.... Med tanke å bygga om till V8 Big block/ eller 351w

Tyvärr har jag bara fått höra en massa nackdelar om Big block, allt ifrån att det kostar mycket till att man måste bygga om front etc för att göra bilen stark i chassi.

Samt att värdet inte ökar speciellt mycket med Big block, sedan att man nästan förstör bilen med big block, vilket jag anser man absolut inte gör 8)

Vad har du för några åsikter om Big block??

Vore kul att höra lite positiva åsikter :lol:

Link to comment
Share on other sites

haha ja som det kan gå... vet inte riktigt hur det var såhär. Jag började leta efter ett fräscht 250 block att bygga på men nu står i garaget en 390FE från 69 som väntar på att rivas för en ordentlig genomgång...

sexan kommer dock hänga med ett tag till då jag inte tror FE'n blir färdig innan 2012..

vad ska man säga.. -jag kanske är en svag människa. men vem kan motstå en sån motor ;)

Hade ju hellre sett du satsa på en riktig satsning med 6.an för det är annorlunda och en kanon motor!!!

390 är ett riktigt nedköp enligt min mening..Trött rova och helt fel i Mustangen.

Ett riktigt bojsänke i fronten. :thumbdown:

Nu får jag säker påhopp från BB "fans" men faktum är att den ger låg effekt och är tung!

Krångligt som fan helt enkelt!

Vill du kliva på V8 satsa hellre på 302/351W som ger mer och är lättare.

Är du modig krångla ner en 4.6 om du törs! :P

Snyggt bygge har du har jag sett iallafall! :thumbup:

Håller inte riktigt med, kanske lite gammalmodigt tänk! Har hänt x-tremt mkt med eftermarknads delar till FE motorerna på senare år.

Kolla http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... index.html

Kör hårt, det gör jag!

MVH

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Intressant med Big block! Har själv en Mustang 1969 HT, med 6:a.... Med tanke å bygga om till V8 Big block/ eller 351w

Tyvärr har jag bara fått höra en massa nackdelar om Big block, allt ifrån att det kostar mycket till att man måste bygga om front etc för att göra bilen stark i chassi.

Samt att värdet inte ökar speciellt mycket med Big block, sedan att man nästan förstör bilen med big block, vilket jag anser man absolut inte gör 8)

Vad har du för några åsikter om Big block??

Vore kul att höra lite positiva åsikter :lol:

Absolut är det så att man får förstärka den, antar att du syftar på de som sitter vid motorfäste/stötdämpartorn? för där finns det faktiskt bra kitt att köpa. t.ex.http://www.metromusclecars.com/projects/67_fastback/shock_tower_repair.html

Bortsett ifrån det simpla faktum att det i mitt tycke är en av de finaste motorerna Ford producerade under muskelbils eran så tycker jag det finns mycket positivt och mycket potential i en FE! Ju mer jag fördjupar mig i ämnet desto mer gillar jag dem.

Som Greven var inne på så är det mycket "gammalmodigt" tänk som ligger kvar, och då det begav sig så var det inget för svaga psyken.. läste någonstans att FE i folkmun stod för "Freakin' Expensive" men idag finns det som sagt mycket eftermarknadsprylar till rimliga summor pengar för dessa motorer.

Personligen har jag resonerat såhär sedan jag började. Sexan stannar kvar för att den är ovanlig ute på träffarna och man får en annan reaktion när man lyfter huven. Just av denna anledning, att "skilja sig från mängden" bestämde jag mig i ett tidigt skede att OM det blir motorbyte så vill jag ha något som inte alla har. Missförstå inte nu, det är inget fel på 302 eller 351W/C som de flesta byter till ifrån sexa. De är alla tre fina motorer som inte går av för hackor men det kändes så förutsägbart att byta till någon av dessa.

Har flera gånger vart nära att köpa 351 då tillfället kommit men jag är glad att det slutade såhär iaf.

oj vad jag pladdrar.. :silent:

Nä jag säger såhär Anderzzon> lita på magkänslan, vill du bygga FE så gör det. Det är DIN bil, du och jag precis som alla andra gör vi det vi känner för att göra med dom för att vi tycker det är kul och för att vi trivs med de ändringar vi gör.

Har sparat massor med bra sidor med FE prylar och info så om det är något du funderar över är det ju bara å fråga för många av sidorna var riktigt jobbiga att hitta 8)

Link to comment
Share on other sites

haha ja som det kan gå... vet inte riktigt hur det var såhär. Jag började leta efter ett fräscht 250 block att bygga på men nu står i garaget en 390FE från 69 som väntar på att rivas för en ordentlig genomgång...

sexan kommer dock hänga med ett tag till då jag inte tror FE'n blir färdig innan 2012..

vad ska man säga.. -jag kanske är en svag människa. men vem kan motstå en sån motor ;)

Hade ju hellre sett du satsa på en riktig satsning med 6.an för det är annorlunda och en kanon motor!!!

390 är ett riktigt nedköp enligt min mening..Trött rova och helt fel i Mustangen.

Ett riktigt bojsänke i fronten. :thumbdown:

Nu får jag säker påhopp från BB "fans" men faktum är att den ger låg effekt och är tung!

Krångligt som fan helt enkelt!

Vill du kliva på V8 satsa hellre på 302/351W som ger mer och är lättare.

Är du modig krångla ner en 4.6 om du törs! :P

Snyggt bygge har du har jag sett iallafall! :thumbup:

Håller inte riktigt med, kanske lite gammalmodigt tänk! Har hänt x-tremt mkt med eftermarknads delar till FE motorerna på senare år.

Kolla http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... index.html

Kör hårt, det gör jag!

MVH

//Mathias[/quote:3nd9jejr]

Jorå jag är mycket väl medveten om att FE serien gynnas av eftermarknaden. Men inte mer än nått annat.

Har skruvat en hel del med FE både i Mustang och andra bilar så jag är inte helt bakom flötet.

I Ford värden är det mycket känslomässigt snack runt motorer och då kan man blunda för fakta.

Det får man väll göra om man tycker det är viktigt.

Det händer jag gör med! :shh:

Vore man logisk så håller man inte på med jänkare alls! :--

Börjar man med FE så är det fortfarande bland det dyraste man kan välja och "bang for the buck" faktorn är låg.

Men det är inte heller kanske viktigt för alla

Angående tornförstärkning så kolla byta hela tornet istället för förstärka det går fortare och blir snyggare.

Dynacorn har färdiga torn som håller

"Lapptäcket" du länka till ser för jävligt ut. :sick: Men duger "lapptäcket" kan man ju göra det av egna plåtbitar.

Link to comment
Share on other sites

nä snyggt sa jag aldrig att det var, för jag håller med dig om att det är ett lapptäcke, har faktiskt letat men inte hittat det du skriver om hos dynacorn, skulle vara ytterst tacksam om du kunde länka dit :thumbup:

de stötdämpartorn jag hittar till 69-70 är utan förstärkningar.. däremot finns förstärkningarna med då man köper komplett inneskärm/stötdämpartorn men där skenar priset iväg så pass att jag hellre köper det tidigare länkade "lapptäcket" eller gamla torn från cougar som det finns gott om på ebay! :thumbup:

Bara att tillägga så blundar jag inte för fakta.. Är väl medveten om att det är betydligt billigare att t.ex borra/stroka en windsor om det nu skulle vara volym eller effekt jag är ute efter men nu är ju så inte fallet. Alla har inte samma drömbil så jag vore tacksam om den eviga diskussionen angående vad som är rätt och fel kunde ta en paus i denna tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

inte för att vara petig men artikeln beskriver 67ans chassi med förstärkningar hämtade ifrån 69an.. men här är en bild av 69/70ans torn ifrån Dynacorn's katalog.post-20-144839108627_thumb.jpg3631W.jpg[/attachment:1hq4153z]

här ser man att förstärkningen som fanns på "bigblock" och cougar samt i artikeln du rotade fram inte finns :eh:

här däremot finns den med men...

3630U.jpg[/attachment:1hq4153z]

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur går det med Big block?

Följer detta med spänning då min Mustang kommer förhoppningvis snart få denna behandling :D

Detta kanske är intressant för dig också....

* Har kollat en del på bakaxlar, som jag ser det så finns två "riktiga" alternativ: 9" samt 8.8" Bakaxel.

Info om 8.8"

http://www.allfordmustangs.com/forums/c ... stang.html

http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html

8.8" finns t.ex. på 1998 Ford Explorer, bredden skiljer sig lite men gör inte mycket enligt olika forum. Den har skivbromsar och dom flesta har diffbroms från fabrik! 8)

Se ovanstående länkar på vilka koder som gäller, samt lite tips å trix.

9" jaa denna klump behöver väl ingen större fördjupning. :roll:

Klurar just nu själv på vad man ska välja! Enda stora nackdelen med 8.8" är att den inte är tidsenlig med bilen... Dock får man mycket för pengarna! :silent:

Ps: Tack för tipset Lasse i Enköping!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja det var intressant läsning!

I mitt fall blir det 9" skulle jag tro!

åker till Staterna om två veckor och tillsammans så har vi ordnat 78kg gratis övervikt på planet hem så det ska köpas massa godis till motorn! bl.a. nytt fint insug, kam och annat, kanske toppar? kanske nya fräscha kolvar? vi får se vad som får följ med tillbaka :think:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

jaa nu var det ett tag sedan jag uppdaterade.. kan tyvärr inte komma undan med att motorn skulle vara halvfärdig.. för det är den inte.

tanken var att jag efter min Route66 semester i midsommras skulle återvända till lilla landet lagom med tre resväskor fulla med delar.. men tydligen så är det inte så lätt att få tag på FE delar i USA... eftersom FE inte ens i staterna hör till det vanliga så lagerhålls delarna helt enkelt inte hos återförsäljarna.. var inne på säkert 8 olika ställen och frågade men fick samma svar.

Dom satt med frågande min och undrade hur i helskotta jag fått tag på en 390 från 69 i Sverige när det enligt dem var rent omöjligt att få tag på en som inte såg ut som ett bojjsänke i USA.

så.. det går med snigelfart, inväntar försäkringspengar ifrån trygg hansa så dom kan sponsra mitt motorbygge.

men helt stilla har det inte stått! har beställt, fått hem och plockat ihop mina nya fina Smidda Speedpro kolvar från summit.

gör en till beställning av vevlager tillsammans med farsan som nu äntligen köpt sig en egen Musse! en 69a även den, fast cabbe :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yes nu börjar delarna hitta hem till garaget!! var igår och hämtade mitt nya insug, helt oanvänt, för ynka 2500kr... killen som sålde det hade köpt den och sedan upptäckt vid monteringen att hans toppar var planade så pass mycket att han inte kunde använda insuget. tråkigt för honom, bra för mig! 8) väntar nu på en beställning med följande varor:

MAIN BEARING SET 65/70 390/427/428 W/3.9" FLANGE

VALVE COVERS "COBRA LEMANS" 67/70 390/427/428

BOLT KIT,MAIN BEARING CAP 390/427/428 (ARP)

CYLINDER HEAD BOLT KIT 390/427/428 (ARP)

ENGINE FASTENER KIT BLACK OXIDE 12 POINT FE ENGINE (ARP)

ENGINE GASKET SET 390/427/428 (FEL-PRO)

AIR CLEANER KIT "COBRA" OVAL DUAL CARB BLACK

CYLINDER HEADS PERFORMER RPM 390/427/428

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag inte skrivit på ett bra tag men eftersom mitt paket ifrån mustangsunlimited äntligen kommit så känns det på plats med en liten update!

Det som kom med paketet var följande:

Edelbrock Performer RPM topplock

post-20-144839114062_thumb.jpg164106_1609642634409_1036515976_31481836_6428153_n.jpg[/attachment:2kh0po0r]

Ventilkåpor Cobra Le Mans

post-2705-144839113314_thumb.jpg167741_1609663554932_1036515976_31481864_5797002_n.jpg[/attachment:2kh0po0r]

Luftfilter Cobra

post-20-144839112667_thumb.jpg162902_1609672195148_1036515976_31481887_4807698_n.jpg[/attachment:2kh0po0r]

Tre olika bultsatser från ARP

Packningsats från Felpro

Vevlager

nytt laddrelä, då mitt gamla lagt av..

Nya linser till instrumentpanelen

Midjebälten i Maroon till baksätet

SBK17-C.jpg[/attachment:2kh0po0r]

Sedan kom tomten med en ny instrumentpanel ifrån Dynacorn :--

post-20-144839108627_thumb.jpg162804_1609723236424_1036515976_31481995_6709935_n.jpg[/attachment:2kh0po0r]

Så det som hänt nu under julledigheten har varit att montera ihop den praktiskt taget nya instrumentpanelen, fixa säkerhetsbältena bak samt snygga till alla oljekanaler på blocket. Skall denna vecka försöka hinna matcha portarna på insuget med topplocken och för tillfället så har jag slaktat baslådan som stod i bagaget och tillverkat en platta i MDF med högtalarna på var sin sida och slutsteget i mitten. denna skall monteras bakom baksätet imorgon så det kommer bild på slutresultatet!

Link to comment
Share on other sites

Mjaa.. jag skulle vilja säga det men realisten inom mig säger att det inte kommer ske inom en snar framtid.. om jag skall vara riktigt optimistisk så kan jag nog sträcka mig till säsongen 2012 men det är som sagt väääldigt optimistiskt.. när motorn är klar så kvarstår fortfarande 9" bakaxel och C6 lådan, för att inte tala om diverse förstärkningar i framvagnen.. men det är kul å veta att man har nått att pyssla med även nästa vinter :thumbup:

fixade klart högtalarna bak idag iaf. De var ett riktigt hästjobb att få allt på plats, dom var ju inte fjäderlätta precis ;)post-2705-144839113314_thumb.jpg163081_1621220203841_1036515976_31508002_7080319_n.jpg[/attachment:1yncsue7]post-20-144839112667_thumb.jpg166210_1621220643852_1036515976_31508003_2840548_n.jpg[/attachment:1yncsue7]post-20-144839108627_thumb.jpg167880_1621220883858_1036515976_31508004_2706893_n.jpg[/attachment:1yncsue7]163921_1621222163890_1036515976_31508007_4998243_n.jpg[/attachment:1yncsue7]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjena! Strula att skriva PM, det stod att din inkorg var full.. Så jag skriver här :)

Jag ska köpa en Versielles 9" bakaxel 31 splines med bromsskivor. Så jag tänkte sälja min 9" som jag köpte förut.

Ska lägga ut den på annons men tänkte först höra om du är sugen på att köpa den.

""

Rubrik: 9” Bakaxel Mustang

9” bakaxel, 28-splines. Med axlar, third member, trumbromsar.

Bakaxeln är blästrad och lackad, nya bromscylindrar medföljer.

Kommer ifrån Mustang 1971, Bredd: 61,25inch / 155,57cm (Axle flange to flange)

Pris: 5900kr

""

Denna passar på Mustang 69, dock så får man ha lite mer backspacing då den är lite bredare.

Mustang 69:an har 59.25 inch = 150.49500 centimeters.

28 Splines duger gott å väl så länge man kör med gatdäck vad alla har sagt till mig.

Dock så har mitt projekt spårat ur så jag vill ha en axel som håller för mina HK vare sig om jag kör utan eller med slicks.

Mvh //Jocke

post-5412-144839145396_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det är definitivt lockande! måste dock ta mig en funderare över vart mina prioriteringar ligger för stunden, Kam och lyftare känns viktigare just nu även om jag behöver 9"-aren senare. Jag hör av mig via PM inom ett par dagar =)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

så nu har jag uppdaterat inredningen, det började ju lite diskret med nya mattor, bälten och radiopanel men tack vare ett oväntat inköp, Tack Lasse! så har jag nu även en mittkonsoll =D=D=D så det vart att beställa lite grejer för att komplettera den, cigg tändaren jag fick hem fanns endast med 67-68ans knopp så jag testade den ifrån min gamla askkopp å den passade perfekt! vet inte om det är helt korrekt men det ser iaf bättre ut än den andra!

fixade en gaugepod till två instrument som sitter istället för den främre askkoppen, väntar i skrivande stund på att få hem instrumenten (Autometer traditional chrome volt och vakuummätare) samt den bakre askkoppen.

uppdaterade även konsollen till deluxe utförande med lite woodgrain och ett nytt lock/armstöd á la Shelby! =D

kopplade även in min cutouts till en diskret vippströmbrytare brevid ciggtändaren, så nu slipper jag den förfulande iögonfallande sladdhärvan som låg lös hela vägen från radion till sätena! =) är mycket nöjd med resultatet.

det som skulle sitta fint nu skulle vara en modern radio kamoflerad till en orginalradio eftersom jag var tvungen att ta bort min sony stereo då den satt ivägen för konsollen, men det får vänta tills jag har mer pengar på fickan!

post-2298-144839151722_thumb.jpg

post-2298-144839151731_thumb.jpg

post-2298-144839151739_thumb.jpg

post-2298-144839151753_thumb.jpg

post-2298-144839151761_thumb.jpg

post-2298-144839151769_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...