Jump to content

Recommended Posts

Hej! Körde hem kärran från verkstad förra veckan. halvvägs hem börjar "brake system"-lampan lysa. Bromsarna fungerade, dock för bra tyckte jag. Det kändes som att de låg på, vid lägre hastigheter verkade bilen dra slött. Någon som stött på detta och kan hjälpa mig?

mvh//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vilken årsmodell har du, om det är modellen med tvådelad

huvudbromscylinder så är det troligen så att en krets tagit över

jobbet för den andra kretsen. :shock:

På Mustanger o övriga USA Ford från 67 så har man delat upp

huvudbromscylinder i enkret bak och enkrets fram. :?

Alltså en av kretsarna har tryck läcka och det kan vara

hjulcylinder eller rör, gummiledning på broms sidan som

gått sönder eller spruckit. :roll:

Det som händer då är att fördelningsventilen i det lilla

mässing delen på insidan av skärmvägen där broms-

ledningarna går in och stänger en krets, den som är trasig.

Du får alltså leta efter läckan (felet) åtgärda detta och

sedan återställa ventilen i fördelningsblocket till neutralt

läge. :shock:

Börja med att hitta felet så språkar vi vidare hur du

nollställer fördelningsventilen på fördelningsblocket där

elkontakten för bromsfelslampan på instrumentbrädan

sitter. :?

Tänk att det skall vara så svårt att förklara med text. :oops::roll:;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Verkstadshandbokens sätt att nollställa är ungefär så här (jag har inte boken framför mig, utan skriver fritt från minnet):

Om du har haft läckage på främre kretsen så öppnar du en luftningsnippel på bakbromsarna och trycker på bromspedalen tills kolven i fördelningsventilen har centrerats, vilket man ser på att lampan då slocknar. (Om man haft läckage bak så öppnar man alltså en nippel fram istället.) Idén är alltså att man ska fixa ett litet "läckage" på den andra kretsen genom att öppna en luftningsnippel och trycka ut lite vätska.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej,

Tänkte ta upp den här tråden igen för jag har ett liknande problem och undrar om ni har något tips.

Efter besiktningen blev jag blev tvungen att byta en bromsslang bak. Vid bytet läckte förstås bromsvätskan ut rejält i röret som kommer framifrån, från det lilla mässingsblocket som nämns ovan. Nu tycker jag det tar så otroligt lång tid att få fram ny bromsvätska. Har pumpat och pumpat i en timme men det kommer bara luft. Har också povat att suga med en slang och lungkraft men det känns ganska stumt. Behållaren är full.

Kan ventilen ställa sig i ett läga så att det inte går att pumpa eller suga fram ny vätska i ett luftfyllt rör?

Bilen är en 67:a med skivor fram och trummor bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...