Jump to content

tändspole


Kenneth Boström

Recommended Posts

Hej alla mussefreak, jag har en fråga till. Har köpt en Hei fördelare med inbygd spole (prokomp) och på den finns det bara + och uttag för varvräknare, vad ska jag göra med - (15) som gick till den gamla spolen men nu blir "över" den sladden går väl tillbaka till tändningslåset.

Några bra ideér ?

Provade och lade ut samma fråga på el, men det verkar inte vara många som är intresserade av det, så frågan ställs här på motor med.

Link to comment
Share on other sites

Det här svaret gäller för "alroundtändningar" men den elektriska principen är lika i många bilar tex GM.

Heifördelaren behöver ingen minus ledning. Plus kabeln som tidigare var kopplad till + på den gamla tändspolen kan kopplas till Heifördelarens + stift "om du inte har förkopplingsmotstånd kopplat i serie med den. Minuskabeln som tidigare var kopplad mellan fördelarens bratarspets och - på tändspolen används inte. Om du har någon ytterligare ledare som var kopplad till tändspolen så måste du kolla upp var den kommer ifrån och återkomma.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Tack stanley, Nej jag har inget förkopplingsmotstånd då jag satt in ett relä som ska ge full kräm till spolen,ska testa att starta upp motorn i kväll, sist jag försökte så hände ingenting den tände inte till och så tog jag bort luftfiltret och försökte och då fick jag baktändning och en halvmeter lång eldsflamma i förgasaren med en liten brasa som dock släcktes med en handduk blixtsnabbt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tändningen kanske står fel. Ta det från början stall 1: ans cylinder på tändläge(märket)och sätt i fördelaren så att rotorn pekar mot ettans tändkabel. Då ska de starta utan eldsflammor upp ur förgasaren. När den startat så ställer du in tändningen enligt verkstadshandbokens anvisningar. Kolla noga att det är ettans cylinder som står i tändläge när märket är framme.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan jodå ettans insug och avgasventil vägde och markeringen var rätt på svängningsdämparen och ettans kolv i topp och rätt tändföljd i moturs riktning, så skall det väl vara har jag för mig annars kan det bli ett varv fel och då kan det smälla rejält. Allt är nytt både förgasare och fördelare och tändkablar och förgasaren ska vara grundinställd från fabriken till och med bestyckad efter mina värden ska prova någon dag i veckan är så dj...a trött på att mecka efter allt strul med ett trångt garage och grejer som inte passar, borde varit ute och kört för flera veckor sedan men det har kommit en massa saker och strul emellan./Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Stopp, vänta lite nu, ettans ventiler skall inte stå och väga. då tänder den när insugsventilen öppnar därav lågor ur förgasaren.

Vrid runt motorn ett varv till och gör om, så skall du se att det funkar.

Har du rätt tändföljd?

Link to comment
Share on other sites

Ha ha självklart så har du rätt, hade något konstigt strul med förgasarn, det rann soppa ner i insuget efter startförsöket och förmodligen så hade flotören hängt sig i bakre flotörhuset, plockade isär förgasaren och sedan funkade det bättre vilket skönt sound det var i motorn/ljuddämparna ska justera in rätt höjd på flotörerna och luftskruvarna och ställa tändningen så det blir helt rätt, men fan va bra den gick utan några inställningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...